Het bouwjaar van de fiets is 1941. Dat is te lezen op de achternaaf. Er staat ook een 3 in gestempeld wat betekend dat het een naaf is voor spaakdikte G12. Die zitten er niet in. Wel spaak G13.
De spaken waren nog niet op spanning gezet, geen banden en het bagagerek moest nog goed gemonteerd worden.
De pedalen van UNION zaten nog in het doosje wat met het bruine papier aan de staande achtervork geknoopt was. Er zat een karton om het kettingscherm heen waar De Woerd op staat.
De fiets moet sowieso helemaal uit elkaar omdat het vet in negen en zeventig jaar wel zo'n beetje verdroogd zal zijn

Een grappig detail is dat het verticale gedeelte van het bagagerek verkeerdom gemonteerd was. Door twee bouten te lossen kon dat eenvoudig weer goedgemaakt worden.
Er zijn prachtige transfers bewaard gebleven en er zit een mooi balhoofdplaatje op.
Het stuur is bekleed met celluloid. De stuurbocht én de stuurpen. Het is nog volledig intact alleen het dopje aan het uiteinde van het stuur wat bij het handvat hoort is verdwenen. De expanderbout is vernikkeld.
Ik heb uiteraard meteen geprobeerd om de spaken te lossen door de nippels los te draaien en toen bleek dat de nippels van een soort magnesium of aluminium legering zijn gemaakt inplaats van messing. Dat spul is volkomen geoxideerd en valt hier en daar als stof uit elkaar dus die moeten vervangen worden. Ik heb gelukkig nog een vooraadje nieuwe nippels van Lemet. Maar ik heb nog niet eerder nippels gezien die van dit grijze metaal gemaakt zijn. Misschien had het iets met materiaalschaarste in de oorlog te maken?
De lak en het nikkel is hier en daar aangetast wat natuurlijk altijd jammer is maar het is toch leuk om een fiets zo te vinden.