Mutaped fiets bouwjaar en merk?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
blauwerace

Mutaped fiets bouwjaar en merk?

Bericht door blauwerace »

Dag, Kenners,

Wie kan deze mutaped fiets identificeren?
Stuur doet me denken aan skandinavische fietsen,
Speciale spatborden voor een plaats met veel sneeuw ....
Mutaped serienummer = 1000 'made in switserland'.
Herkenbare lugs met ringen.
Wie verlost me uit mijn lijden?

Danny
Bijlagen
mutaped.jpg
ReinvB

Re: Mutaped fiets bouwjaar en merk?

Bericht door ReinvB »

Ik zou mischien eerder aan de duits(talige) landen denken. Scandinavische fietsen hebben vaak een lugloos frame, met een stijl tussen duits en amerikaans in, Mischien zwitsers, aangezien de mutaped daarvandaan kwam ?
velofilie

Bericht door velofilie »

Hier: https://onlinebicyclemuseum.co.uk/1937- ... our&tid=31 staat een Helvetica. Het versnellingsbak nr. is in de 6000 ; als jaartal wordt 1937 opgegeven, dus moet de blauwe fiets ouder zijn.
Zeer mooi exemplaar die Helvetica , maar geen overeenkomsten met de blauwe fiets.

Groet, Wiel
blauwerace

Allen,

Intussen extra foto serienummer, en balhoofd.

Danny
Bijlagen
serie.jpg
head2.jpg
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

blauwerace schreef: 2 aug 2020, 09.39 Speciale spatborden voor een plaats met veel sneeuw ....
Tegen opspattend regenwater zou ik dat soort spatborden willen. Tegen sneeuw juist niet; dat blijft er zo alleen maar nog meer achter plakken en wordt er lastiger door te verwijderen.
blauwerace

BIj her rondzoeken zie k nu dat die spatborden vooral op motorfietsen werden gebruikt. Mss is dat een richting om het merrk te vinden?
ReinvB

Bericht door ReinvB »

Ik geloof niet dat fietsen in wintersere landen grotere spatborden hadden. In landen met veel sneeuw werd/wordt swinters eigenlijk niet gefietst. Wel gesleed en geskied.Wegen openhouden werd ook vooral iets na de massa automobilisering. (en dat soort spatborden zijn dan inderdaad vooral onhandig) Van alle fietsculturen is mischien de nederlandse wel het meest gericht op gebruik het jaar rond. Maar ik zou gokken op zwitsers als herkomst van de fiets, scandinavisch lijkt mij niet.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

blauwerace schreef: 13 aug 2020, 14.00 BIj her rondzoeken zie k nu dat die spatborden vooral op motorfietsen werden gebruikt. Mss is dat een richting om het merrk te vinden?
Het is een stijl kenmerk, en ik zou het vooral in de jaren (1935-1950) zoeken. In Frankrijk zie je ze bij Porteurs en andere stadsfietsen.
/Marten
blauwerace

Voorlopig tasten we nog steeds in het donker.... Zwitsers, hoogstwaarschijnlijk.
... Wat kan deze ijzeren constructie in deze staat dan wel waard zijn?
Is ook een nog interessante vraag....
Wat denken jullie?

Danny
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Bestaat er ook een Zwitserse oude fietsclub? - dat ze daar wellicht meer iets over dit type fiets weten?
Plaats reactie