Coventry Machinist hoge bi met werk!
-
- Berichten: 2479
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Coventry Machinist hoge bi met werk!
Hoi Silke,'
Je hebt het samen met je vader ongelofelijk goed in je vingers (en in je hoofd dus want daar begint het altijd).
Dat maakt dat je of jullie alles kunnen aanpakken wat je interesse heeft. Wel een rijk bezit is dat.
Ik was in de veronderstelling dat je achterwiel iets van 30mm banddoorsnede was .Heb je de velg smaller geknepen?
Die 25 ligt veel dichter bij de 20 van je voorwiel dan ik dacht.
Ben benieuwd hoe de kleur uit pakt. Ik begrijp dat het niet de kleur van John `s tricycle is?
Mocht je nog maten nodig hebben van de onderdelen die je wil namaken dan lees ik het wel.
Groeten,
Maarten
Je hebt het samen met je vader ongelofelijk goed in je vingers (en in je hoofd dus want daar begint het altijd).
Dat maakt dat je of jullie alles kunnen aanpakken wat je interesse heeft. Wel een rijk bezit is dat.
Ik was in de veronderstelling dat je achterwiel iets van 30mm banddoorsnede was .Heb je de velg smaller geknepen?
Die 25 ligt veel dichter bij de 20 van je voorwiel dan ik dacht.
Ben benieuwd hoe de kleur uit pakt. Ik begrijp dat het niet de kleur van John `s tricycle is?
Mocht je nog maten nodig hebben van de onderdelen die je wil namaken dan lees ik het wel.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 12 nov 2018, 10.44
Re: Coventry Machinist hoge bi met werk!
Hoi Maarten,
Omdat ik het verschil best groot was tussen het voorwiel en het achterwiel qua diameter, heb ik dit nog eens onder handen genomen
Het achterwiel heb ik nog iets smaller kunnen knijpen naar 25 mm, meer was niet mogelijk
Hierdoor is het verschil tussen beide velgen gelukkig iets verminderd...
Helaas door het knijpen is er een spaak uit het schroefdraad van de naaf getrokken
Hierop moet ik helaas een draadbus in de naaf gaan aanbrengen( moet nog gebeuren).....
De bandenkleur heeft de zelfde kleur als de tricycle van John, (RAL 8012) naar verwachting zullen de banden over 10 werk-dagen geleverd worden.
Groeten
Sil
Omdat ik het verschil best groot was tussen het voorwiel en het achterwiel qua diameter, heb ik dit nog eens onder handen genomen
Het achterwiel heb ik nog iets smaller kunnen knijpen naar 25 mm, meer was niet mogelijk
Hierdoor is het verschil tussen beide velgen gelukkig iets verminderd...
Helaas door het knijpen is er een spaak uit het schroefdraad van de naaf getrokken
Hierop moet ik helaas een draadbus in de naaf gaan aanbrengen( moet nog gebeuren).....
De bandenkleur heeft de zelfde kleur als de tricycle van John, (RAL 8012) naar verwachting zullen de banden over 10 werk-dagen geleverd worden.
Groeten
Sil
- Loopt spaak
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Re: Coventry Machinist hoge bi met werk!
Echt prachtig gedaan!
Hulde en diep respect
Hulde en diep respect
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 12 nov 2018, 10.44
Re: Coventry Machinist hoge bi met werk!
Hierbij en nieuwe update omtrent de Coventry Machinist met werk,
Nu beide wielen klaar waren, moest ik geduldig afwachten voor binnenkomst van de bestelde rondsnoeren (banden) van Technirub.
Bij de bestelling is gekozen voor twee diameters rondsnoer dit omdat de velgdiameters toen nog van elkaar verschilden.
Namelijk voor het voorwiel Ø20mm en voor het achterwiel Ø 25mm.
De minimale afname gaat helaas per tien meter.
Omdat de firma vertelden dat de rondsnoeren gemakkelijk te verlijmen zijn. Hierom is speciale lijm mee besteld om de rondsnoeren aan elkaar te verlijmen. Wat ik zelf vreemd vond omdat SEBS rubber bekend staat als slecht verlijmbaar.
Bij arriveren van de Rondsnoeren heb ik eerst de banden los om de velgen heen gelegd, om te kijken qua omligging om de velg. .
Na de omtrek van de velg berekend te hebben (ongeveer 4 meter bij het voorwiel), heb ik de rek van het rondsnoer bepaald door het 1 meter uit te rekken. Per meter rondsnoer heb ik een rek van 20 cm doormiddel van uitrekken geconstateerd waarbij ook gelijk de insnoering bepaald werd.
De uiteindelijke uitrekking per meter rondsnoer is daarna afgetrokken van de eerdere berekende omtrek. Toen kwam ik op 2.80 meter
Met het uitrekken van het rondsnoer in beide velgen werd al snel geconstateerd dat beide rondsnoeren te veel insnoerden en er te veel ruimte gecreëerd werd tussen de velgwangen. Hierdoor werden beide rondsnoeren te smal voor beide velgen. Ik had bij het opmeten van de velgen de ruimste buitenmaat van de velgdikte gekozen, en niet nagedacht over de insnoering van beide rondsnoeren met het strak omleggen in de velg
Geluk bij een ongeluk probeerde ik te kijken of het grotere rondsnoer( eerder bestemd voor het achterwiel) paste om het voorwiel, en wonder bij wonder paste de band netjes met uitrekken om de velg heen.
Het achterwiel was nu helaas te breed geworden voor het rondsnoer van Ø25mm als ik deze uit zou trekken
Daarom is er gekozen om de achtervelg opnieuw te knijpen naar dezelfde diameter als het voorwiel. Met het knijpen van de velg is de velg lichtelijk ovaal gedrukt. Hierop is de velg opnieuw ingespannen om de velg netjes rond te richten. Hierbij heb ik de eerder uitgebroken draad bus kunnen vervangen doormiddel van een helicoil van 6mm naar 5mm. Na het gereedmaken van het achterwiel ben ik begonnen met proefstukjes van rondsnoer met de speciale geleverde lijm.
Dit was na enkele proefstukjes geen succes. De gelijmde snoeren begonnen met lichte spanning al scheurtjes te vertonen, en lieten gemakkelijk los.
Een andere manier om de rondsnoeren te verbinden was doormiddel van vulkaniseren. Met connecties van mijn vorige werkgever was het mogelijk om de rondsnoeren te laten vulkaniseren. Dit bedrijf is gespecialiseerd in rubberfabrikaten waaronder transportbanden, en weten alles over het verbinden van allerlei rubbermaterialen.
Zo had het bedrijf een speciale klem voor het vulkaniseren van rubber-rondsnoeren. En in een mum van tijd waren beide rondsnoeren tegen elkaar gesmolten. En konden om de velg heen getrokken worden. Hierna heb ik de banden verlijmd met speciale kit van Sikaflex om de banden goed op te sluiten in de velg waardoor de band geen mogelijk ziet om tijdens het rijden niet uit de velg kan loskomen.
Na de voltooiing van de wielen, kon de voorvork met de lagers bevestigd worden op het voorwiel.
Bij een gespecialiseerde bevriende houtdraaier, heb ik twee handvaten laten draaien naar het originele model.
De handvatten zijn gemaakt van vurenhout en donkerder gemaakt. Bij de handvatten heb ik omsluitende busjes en twee borgmoeren nagemaakt naar het originele model. Met afronding van de handvatten, wilde ik de cranks gaan monteren op het voorwiel.
Hiervoor moesten eerst twee crankspieën nagemaakt worden, passend op de wat ingesleten gaten in beide cranks.
Uiteindelijk na en aantal mislukte gedraaide spieën, is het gelukt om twee goed passende crankspieën na te maken.
Naar het originele model is de jasbeschermer ook nagemaakt.
Deze vernikkeld en passend gemaakt rondom het voorwiel.
De jasbeschermer zit nog niet vast op de foto, dit omdat de backbone passend gemaakt moet worden voor beide wielen. Nu was het moment aangebroken voor de backbone ( achtervork van de fiets).
De backbone is zeer lelijk toegetakeld door de brand en is erg vervormd over de gehele lengte.
Helaas heeft de vorige eigenaar geprobeerd de backbone proberen te richten en heeft hierbij het bovenstuk doorgeslepen. Ook waren de beide achterpoten erg vervormd en uitgescheurd van de hardsoldeer-verbindingen In eerste instantie is geprobeerd om de twee delen van de backbone terug te brengen.
Hiervoor is een binnen-pijp gebruikt die beide pijpdelen meer sterkte moest geven, om het daarna af te lassen.
Helaas gaf dit geen succes, in de verbinding van de pijpdelen bleef een vervelende knik zitten. Hierom is besloten om een nieuw stuk pijp te buigen en tussen de backbone te lassen.
Hierop heb ik eerst de kromme pijp verwijderd van het bovenste scharnierpunt.
Deze was makkelijk te verwijderen doormiddel van warm stoken. Voor het nieuwe stuk van de backbone is een pijp besteld met een overmaat aan lengte. Dit om gemakkelijk de pijp met warm stoken te buigen.
De pijp is gevuld met zand en zit opgesloten doormiddel van twee stevige proppen.
Dit om knikvorming tijdens het buigen tegen te gaan, een holle pijp staat eerder knikvorming toe dan een pijp die opgesloten zit met zand.
Eerst is de radius van de backbone afgetekend op de werktafel. Doormiddel van een brede strip afgelast op de maat van de eerder getekende ronding van de backbone kon de pijp omgebogen worden. Uiteindelijk creëerden we een mooi gebogen pijp met verschillende buigrondingen.
Hiervan is een mooie buigronding gekozen, en deze is passend gemaakt met de backbone en het neusstuk.
Het neusstuk is netjes hard-gesoldeerd aan de nieuwe pijp. Tussen beide pijpdelen is een tussen-bus geplaatst om meer stevigheid te bieden met het aflassen. Op de foto staat de voorvork iets te veel naar voren gebogen, dit is omdat het neusstuk toen nog niet was vast gesoldeerd.
Hierna was het uitdaging om de achtervork in een rechte lijn te krijgen t.o.v. van het voorwiel.
Met richten en meten komt de uiteindelijke backbone redelijk terug in model.
Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten.
De beide achtervorkpoten zijn opnieuw hard-gesoldeerd om de scheurvorming dicht te krijgen.
De backbone loopt nog niet helemaal keurig op een gelijke afstand t.o.v. van het voorwiel, hier zal dezer dagen nog aan gewerkt gaan worden.
Na de backbone wordt er een start gemaakt met het remsysteem en het zadel.
Nu beide wielen klaar waren, moest ik geduldig afwachten voor binnenkomst van de bestelde rondsnoeren (banden) van Technirub.
Bij de bestelling is gekozen voor twee diameters rondsnoer dit omdat de velgdiameters toen nog van elkaar verschilden.
Namelijk voor het voorwiel Ø20mm en voor het achterwiel Ø 25mm.
De minimale afname gaat helaas per tien meter.
Omdat de firma vertelden dat de rondsnoeren gemakkelijk te verlijmen zijn. Hierom is speciale lijm mee besteld om de rondsnoeren aan elkaar te verlijmen. Wat ik zelf vreemd vond omdat SEBS rubber bekend staat als slecht verlijmbaar.
Bij arriveren van de Rondsnoeren heb ik eerst de banden los om de velgen heen gelegd, om te kijken qua omligging om de velg. .
Na de omtrek van de velg berekend te hebben (ongeveer 4 meter bij het voorwiel), heb ik de rek van het rondsnoer bepaald door het 1 meter uit te rekken. Per meter rondsnoer heb ik een rek van 20 cm doormiddel van uitrekken geconstateerd waarbij ook gelijk de insnoering bepaald werd.
De uiteindelijke uitrekking per meter rondsnoer is daarna afgetrokken van de eerdere berekende omtrek. Toen kwam ik op 2.80 meter
Met het uitrekken van het rondsnoer in beide velgen werd al snel geconstateerd dat beide rondsnoeren te veel insnoerden en er te veel ruimte gecreëerd werd tussen de velgwangen. Hierdoor werden beide rondsnoeren te smal voor beide velgen. Ik had bij het opmeten van de velgen de ruimste buitenmaat van de velgdikte gekozen, en niet nagedacht over de insnoering van beide rondsnoeren met het strak omleggen in de velg
Geluk bij een ongeluk probeerde ik te kijken of het grotere rondsnoer( eerder bestemd voor het achterwiel) paste om het voorwiel, en wonder bij wonder paste de band netjes met uitrekken om de velg heen.
Het achterwiel was nu helaas te breed geworden voor het rondsnoer van Ø25mm als ik deze uit zou trekken
Daarom is er gekozen om de achtervelg opnieuw te knijpen naar dezelfde diameter als het voorwiel. Met het knijpen van de velg is de velg lichtelijk ovaal gedrukt. Hierop is de velg opnieuw ingespannen om de velg netjes rond te richten. Hierbij heb ik de eerder uitgebroken draad bus kunnen vervangen doormiddel van een helicoil van 6mm naar 5mm. Na het gereedmaken van het achterwiel ben ik begonnen met proefstukjes van rondsnoer met de speciale geleverde lijm.
Dit was na enkele proefstukjes geen succes. De gelijmde snoeren begonnen met lichte spanning al scheurtjes te vertonen, en lieten gemakkelijk los.
Een andere manier om de rondsnoeren te verbinden was doormiddel van vulkaniseren. Met connecties van mijn vorige werkgever was het mogelijk om de rondsnoeren te laten vulkaniseren. Dit bedrijf is gespecialiseerd in rubberfabrikaten waaronder transportbanden, en weten alles over het verbinden van allerlei rubbermaterialen.
Zo had het bedrijf een speciale klem voor het vulkaniseren van rubber-rondsnoeren. En in een mum van tijd waren beide rondsnoeren tegen elkaar gesmolten. En konden om de velg heen getrokken worden. Hierna heb ik de banden verlijmd met speciale kit van Sikaflex om de banden goed op te sluiten in de velg waardoor de band geen mogelijk ziet om tijdens het rijden niet uit de velg kan loskomen.
Na de voltooiing van de wielen, kon de voorvork met de lagers bevestigd worden op het voorwiel.
Bij een gespecialiseerde bevriende houtdraaier, heb ik twee handvaten laten draaien naar het originele model.
De handvatten zijn gemaakt van vurenhout en donkerder gemaakt. Bij de handvatten heb ik omsluitende busjes en twee borgmoeren nagemaakt naar het originele model. Met afronding van de handvatten, wilde ik de cranks gaan monteren op het voorwiel.
Hiervoor moesten eerst twee crankspieën nagemaakt worden, passend op de wat ingesleten gaten in beide cranks.
Uiteindelijk na en aantal mislukte gedraaide spieën, is het gelukt om twee goed passende crankspieën na te maken.
Naar het originele model is de jasbeschermer ook nagemaakt.
Deze vernikkeld en passend gemaakt rondom het voorwiel.
De jasbeschermer zit nog niet vast op de foto, dit omdat de backbone passend gemaakt moet worden voor beide wielen. Nu was het moment aangebroken voor de backbone ( achtervork van de fiets).
De backbone is zeer lelijk toegetakeld door de brand en is erg vervormd over de gehele lengte.
Helaas heeft de vorige eigenaar geprobeerd de backbone proberen te richten en heeft hierbij het bovenstuk doorgeslepen. Ook waren de beide achterpoten erg vervormd en uitgescheurd van de hardsoldeer-verbindingen In eerste instantie is geprobeerd om de twee delen van de backbone terug te brengen.
Hiervoor is een binnen-pijp gebruikt die beide pijpdelen meer sterkte moest geven, om het daarna af te lassen.
Helaas gaf dit geen succes, in de verbinding van de pijpdelen bleef een vervelende knik zitten. Hierom is besloten om een nieuw stuk pijp te buigen en tussen de backbone te lassen.
Hierop heb ik eerst de kromme pijp verwijderd van het bovenste scharnierpunt.
Deze was makkelijk te verwijderen doormiddel van warm stoken. Voor het nieuwe stuk van de backbone is een pijp besteld met een overmaat aan lengte. Dit om gemakkelijk de pijp met warm stoken te buigen.
De pijp is gevuld met zand en zit opgesloten doormiddel van twee stevige proppen.
Dit om knikvorming tijdens het buigen tegen te gaan, een holle pijp staat eerder knikvorming toe dan een pijp die opgesloten zit met zand.
Eerst is de radius van de backbone afgetekend op de werktafel. Doormiddel van een brede strip afgelast op de maat van de eerder getekende ronding van de backbone kon de pijp omgebogen worden. Uiteindelijk creëerden we een mooi gebogen pijp met verschillende buigrondingen.
Hiervan is een mooie buigronding gekozen, en deze is passend gemaakt met de backbone en het neusstuk.
Het neusstuk is netjes hard-gesoldeerd aan de nieuwe pijp. Tussen beide pijpdelen is een tussen-bus geplaatst om meer stevigheid te bieden met het aflassen. Op de foto staat de voorvork iets te veel naar voren gebogen, dit is omdat het neusstuk toen nog niet was vast gesoldeerd.
Hierna was het uitdaging om de achtervork in een rechte lijn te krijgen t.o.v. van het voorwiel.
Met richten en meten komt de uiteindelijke backbone redelijk terug in model.
Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten.
De beide achtervorkpoten zijn opnieuw hard-gesoldeerd om de scheurvorming dicht te krijgen.
De backbone loopt nog niet helemaal keurig op een gelijke afstand t.o.v. van het voorwiel, hier zal dezer dagen nog aan gewerkt gaan worden.
Na de backbone wordt er een start gemaakt met het remsysteem en het zadel.
Re: Coventry Machinist hoge bi met werk!
Het is een beetje off topic.
Toevallig zag ik deze foto voor bijkomen toen ik opzoek was naar foto's van sexie fatebike.
Maar vind uw project ook geweldig om te volgen nu.
Toevallig zag ik deze foto voor bijkomen toen ik opzoek was naar foto's van sexie fatebike.
Maar vind uw project ook geweldig om te volgen nu.
Re: Coventry Machinist hoge bi met werk!
Wat jammer dat je dit monsterlijke ding onder juist de toprestauratie van Sil,s exemplaar hebt gezet
Re: Coventry Machinist hoge bi met werk!
Hi Sil,
Ik ben zeer onder de indruk. Wat een project! Toen ik een paar jaar terug je eerste foto's zag dacht ik niet dat het je zou lukken, eerlijk waar.
Ik vind het een heel goede keuze van je om de achtervelg nog verder te versmallen. Een achterband die breder is dan de voorband, dat kan echt niet.
En binnenkort foto's van je eerste fietsrondje?
Ik ben zeer onder de indruk. Wat een project! Toen ik een paar jaar terug je eerste foto's zag dacht ik niet dat het je zou lukken, eerlijk waar.
Ik vind het een heel goede keuze van je om de achtervelg nog verder te versmallen. Een achterband die breder is dan de voorband, dat kan echt niet.
En binnenkort foto's van je eerste fietsrondje?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Coventry Machinist hoge bi met werk!
Wat een fantastisch project. Heel knap!
Op zoek naar een Magneet bel en Magneet racefiets.
-
- Berichten: 2479
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Coventry Machinist hoge bi met werk!
Dat is goed gegaan met dat stuk backbone!
Heb je de voorvork op 90 graden met de horizon gezet?
Als ik mijn CMC universal opmeet dan zie ik het volgende: hartlijn vanuit centrum trapas loopt zuiver verticaal naar de voorkant van de vork ter hoogte van de rembevestiging (die ronde scharnierknop)
De vork ligt een beetje achterover dus.
De Matchless waar ik mee bezig ben ,Die rode heeft een achterover liggen van de vork van wel 7 cm.
Er is niet echt een regel van hoe het zou moeten zijn maar wel leuk om eens naar te kijken.
Rationals hadden regelmatig een schuine stand van de vork.
Allemaal om die veiligheid tegen de header (voorover duikelen) te verbeteren.
Gaat echt iets moois worden Sil!
Groeten,
Maarten
Heb je de voorvork op 90 graden met de horizon gezet?
Als ik mijn CMC universal opmeet dan zie ik het volgende: hartlijn vanuit centrum trapas loopt zuiver verticaal naar de voorkant van de vork ter hoogte van de rembevestiging (die ronde scharnierknop)
De vork ligt een beetje achterover dus.
De Matchless waar ik mee bezig ben ,Die rode heeft een achterover liggen van de vork van wel 7 cm.
Er is niet echt een regel van hoe het zou moeten zijn maar wel leuk om eens naar te kijken.
Rationals hadden regelmatig een schuine stand van de vork.
Allemaal om die veiligheid tegen de header (voorover duikelen) te verbeteren.
Gaat echt iets moois worden Sil!
Groeten,
Maarten
Re: Coventry Machinist hoge bi met werk!
Amai zeg, wat knap!
Je mag gerust een veer op je hoed steken, want het was een hele uitdaging om dit te bereiken.
Groeten,
Bart
Je mag gerust een veer op je hoed steken, want het was een hele uitdaging om dit te bereiken.
Groeten,
Bart