Nog even iets van me af schrijven ...
Of, de fabrikant heeft dat of nog steeds niet uitgevonden, of, interesseert het niet:
In het laagste punt van de onderkant van een metalen kettingkastbeugel - ergens vooraan - boor ik altijd een gat; alle grummel en gruis dat in de kettingkast terecht komt, verzamelt zich daar dan niet meer maar valt er daar uit. Simpel.
Dat is wel zo prettig bij het opleggen van de ketting, die daarbij altijd wel even los onderin de beugel ligt - in een schone beugel.
Het gaatje van binnen naar buiten boren, in verband met de braam.
Kettingkastbeugels zijn trouwens ook hét ding aan een fiets dat verschrikkelijk gaat roesten, althans aan een dagelijkse 'fiets-fiets'. Zelfs al zijn die dingen verzinkt. Een nieuwe schilder ik daarom altijd bij voorbaat en dan houdt ie het zeer lang vol. Voor een Oude Fiets wil je zo een ding misschien alleen in de conserveerolie (Owatrol) of zo, zetten.
Rommel in de kettingkastbeugel
- fietshobbyist
Rommel in de kettingkastbeugel
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 5 jan 2024, 08.11, 2 keer totaal gewijzigd.
- marco verbaant
Re: Rommel in de kettingkastbeugel
Mooie tip 

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
Re: Rommel in de kettingkastbeugel
Dag Werner,
Inderdaad een goeie tip, temeer daar sommige kunststof kettingkasten wEl gaatjes hebben op het laagste punt. Ik meen De Woerd; die hebben er dus wel (een beetje, maar dus net niet genoeg) over nagedacht.
Toch een kleine nuance: de prut die ik uit oude kettingkasten haal, is vaak geklonterd/gekoekt en zou niet door een gaatje gaan, maar dat juist afdichten?
Groeten van
Dirk
Inderdaad een goeie tip, temeer daar sommige kunststof kettingkasten wEl gaatjes hebben op het laagste punt. Ik meen De Woerd; die hebben er dus wel (een beetje, maar dus net niet genoeg) over nagedacht.
Toch een kleine nuance: de prut die ik uit oude kettingkasten haal, is vaak geklonterd/gekoekt en zou niet door een gaatje gaan, maar dat juist afdichten?
Groeten van
Dirk