Vraag over tandwiel uit ongeveer 1910

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
jan mulder

Vraag over tandwiel uit ongeveer 1910

Bericht door jan mulder »

Zouden jullie even naar bijgaand plaatje willen kijken -
het komt uit de catalogus van Cito Farrädher, 1909 - zie https://www.cito-bike.de/cito/.
Het gaat me om het in mijn ogen bijzondere tandwiel voor, met de 8 cirkels.
Is er een term voor zo'n tandwiel?
Kan iemand iets zeggen over een mogelijke producent?

Ik wacht in spanning af...

jan
Bijlagen
cito_katalog_Seite_08-1024x724 kettingblad 0808.jpg
m-gineering

Re: Vraag over tandwiel uit ongeveer 1910

Bericht door m-gineering »

jan mulder schreef: 9 aug 2020, 12.06 Zouden jullie even naar bijgaand plaatje willen kijken -
het komt uit de catalogus van Cito Farrädher, 1909 - zie https://www.cito-bike.de/cito/.
Het gaat me om het in mijn ogen bijzondere tandwiel voor, met de 8 cirkels.
Tandwielen worden lichter gemaakt door er uitsparingen in te stansen. Daar kun je veel of weing werk van maken. Sommige fabrikanten doen ingewikkeld met logo's of letters , andere maken een heel vakwerk zodat alleen spijltjes overblijven. Een paar ronde gaten er doorheen meppen is het andere uiterste, veel simpeler en goedkoper om het gereedschap te maken is er niet
/Marten
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

En dit tandwiel stamt duidelijk uit de periode van de grote tandbladen manie.
Cyclophile schreef er over zo als we in het laatste blad van de vereniging kunnen lezen.
Over Duitse fietsen: kettingbladen waren er bij zoo groot ,dat de pedaal niet eens buiten den bladcirkel uitkwam. Iedereen deed op t`laatst aan dien waanzin mede. Vooral de plattelandsbevolking .....
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 9 aug 2020, 14.31 En dit tandwiel stamt duidelijk uit de periode van de grote tandbladen manie.
Cyclophile schreef er over zo als we in het laatste blad van de vereniging kunnen lezen.
Over Duitse fietsen: kettingbladen waren er bij zoo groot ,dat de pedaal niet eens buiten den bladcirkel uitkwam. Iedereen deed op t`laatst aan dien waanzin mede. Vooral de plattelandsbevolking .....
Als je hem achter net zoveel groter maakt kan het verzet natuurlijk gelijk blijven, maar als je leest Uebersetzung *) 72-95, dan was dat niet de bedoeling

*) vertaald 95" = 95 x 2.54 x 3.14= 7.57m per pedaalomwenteling
/Marten
kaalstaal

Bericht door kaalstaal »

Cito personeel
Bijlagen
Cito 2.png
jan mulder

Bericht door jan mulder »

Schiet me opeens te binnen dat er vroeger een fietsen/brommerzaak op de Ferdinand Bolstraat zat in Amsterdam, met als naam: Cito.
Even zoeken levert op dat de winkel daar in 1938 kwam, misschien als Cito-dealer?
Plaats reactie