Vouwfietsen met racestuur?

Voor alle off-topic zaken.
Lutz_NL

Vouwfietsen met racestuur?

Bericht door Lutz_NL »

Goedemorgen,

omdat het nog nieuw te koop fietsen betreft plaats ik het even hier. Moulton, Brompton en Vello maken vouwfietsen (of deelbare fietsen). En vroeger of later kwam dan ook een soort racefiets van deze merken op de markt. In Engeland heb ik ze weleens gezien, en ze fietsen net zo hard dan echte racefietsen op grote wielen.

In Nederland ben ik ze nog niet tegengekomen. Ik kan er twee redenen bedenken: hier in Nederland is de bodem slapper en zijn er meer kuilen in de weg. Zo een klein wiel fiets door de kuil, terwijl een groot wiel niet in past. Of vindt men zo een fiets gewoon te duur?

Ik weet het gewoon niet.
rowejon

Re: Vouwfietsen met racestuur?

Bericht door rowejon »

Hi,
Ik was benieuwd. Heb een foto gezocht.
Moulton2.jpg
Moulton2.jpg (24.35 KiB) 4453 keer bekeken
.

Gr
Jon
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Lutz_NL schreef: 23 aug 2020, 10.04 Goedemorgen,

omdat het nog nieuw te koop fietsen betreft plaats ik het even hier. Moulton, Brompton en Vello maken vouwfietsen (of deelbare fietsen). En vroeger of later kwam dan ook een soort racefiets van deze merken op de markt. In Engeland heb ik ze weleens gezien, en ze fietsen net zo hard dan echte racefietsen op grote wielen.
Moulton is natuurlijk een bekende (er zijn plaatjes met Tommy Simpson op Herne Hill, maar de trackversie was denk ik niet deelbaar) maar nu heb je in ieder geval Moulton, Airnimal en Bike Friday met vouwende /delende fietsen met racestuur. Nadeel van het racestuur is dat het groot is, dus het vouwt moeilijk compact. Dit soort fietsen zijn dus vooral handig om mee op reis te nemen, niet voor dagelijks snel de trein in en uit.
Op een harde weg zijn ze snel omdat kleine wielen weinig luchtweerstand hebben, net naast het fietspad ben je gelijk alle snelheid kwijt.

In Nederland heb je het probleem dat het grootste gedeelte van de actieve fietsers is opgevoed met een recht stuur. Die vinden een krom stuur maar raar, in Engeland en de VS liggen de verhoudingen anders.
/Marten
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het ligt zeker niet aan het wegdek. Dat is juist in Nederland in het algemeen zeer goed, omdat Nederland een fietsland is, waar veel aandacht aan de fietspaden wordt besteed (op wat uitzonderingen hier en daar na). Op een vouwfiets met normale banden rijdt het aanzienlijk meer comfortabel dan op een racefiets met dunne, harde banden. De voornaamste reden voor vouwfietsen tegenwoordig in Nederland is dat ze gratis met de trein meemogen, waardoor je makkelijk van het treinstation kunt komen waar je moet wezen. Dat zijn meestal relatief korte afstanden. Daar heeft een racestuur weinig zin. Ik was daarin een uitzondering, dat ik jarenlang een vouwfiets heb gebruikt ook voor lange afstanden.

Er zijn wel vouwracefietsen. Die hebben wel grote wielen, maar zijn meer bedoelt om in je auto mee te nemen. Maar erg populair zijn ze geloof ik niet.
Peter_L

Bericht door Peter_L »

Ik heb een Raleigh “Twenty" uit '77 en was stomverbaasd dat dat ding eigenlijk zowat even goed reed als een “gewone" fiets.
Hoewel ik niets met racefietsen heb, kan ik me wel indenken dat het met zo' n 20 inch fietsje ook wel mogelijk is...

Peter
Lutz_NL

Bericht door Lutz_NL »

Het aspect “klein vouwen en racestuur” gaan niet samen heb ik over het hoofd gezien. Het Vello fiets hebben jullie nog tegoed:

https://youtu.be/DKvkY-o7kOc Het wordt in Oostenrijk gemaakt met 20”wielen, desgewenst als ebike. Zelf kan ik na lange knieblessure al weer 30km fietsen. Moulton is boven mijn budgetering. Ik denk ik moet eens goed op youtube zoeken.
Moulton wordt momenteel door geen dealer in NL nieuw verkocht. Brompton kent een dicht dealernetwerk, en Vello heeft een dealer in Nederland.

Vroeger had ik een Birdy, dat dreigde in de kuilen van Den Haag te vallen (in de jaren 90).

Ik moet nog eens over een vouwfiets met racestuur nadenken. Alternatief is nog een fietsendrager...

Bedankt voor het meedenken!
Lutz_NL

Bericht door Lutz_NL »

Het aspect “klein vouwen en racestuur” gaan niet samen heb ik over het hoofd gezien. Het Vello fiets hebben jullie nog tegoed:

https://youtu.be/DKvkY-o7kOc Het wordt in Oostenrijk gemaakt met 20”wielen, desgewenst als ebike. Zelf kan ik na lange knieblessure al weer 30km fietsen. Moulton is boven mijn budgetering. Ik denk ik moet eens goed op youtube zoeken.
Moulton wordt momenteel door geen dealer in NL nieuw verkocht. Brompton kent een dicht dealernetwerk, en Vello heeft een dealer in Nederland.

Vroeger had ik een Birdy, dat dreigde in de kuilen van Den Haag te vallen (in de jaren 90).

Ik moet nog eens over een vouwfiets met racestuur nadenken. Alternatief is nog een fietsendrager...

Bedankt voor het meedenken!
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Lutz_NL schreef: 24 aug 2020, 19.58 Moulton wordt momenteel door geen dealer in NL nieuw verkocht.
gaan allemaal naar Japan ;)
Brompton kent een dicht dealernetwerk,
Een Brommie lijkt me een onmogelijke fiets om een racestuur op te plaatsen: niet te vouwen, maar erger ook niet mee te rijden in die vorm.

Er zijn natuurlijk ook grote wielen deel- en vouwfietsen. Fietsen met S&S koppelingen, Ritchey breakaway, Montague had je, en een Rinko oplossing is ook een optie
/Marten
jan mulder

Bericht door jan mulder »

Misschien is de Dahon Espresso iets?
Een collega reed daarop elke dag van Amsterdam Bijlmer naar Amstelveen, en was er tevreden mee; hij nam hem mee in de trein.
Het is in elk geval een onderscheidend model.
https://www.dahon-vouwfietsen.nl/dahon- ... frame.html

en omdat we hier bij de oude fiets zijn: kijk ook eens voor inspiratie op: http://www.rijwiel.net/vouwfietsen_n.htm

jan
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik heb erg slechte ervaringen met Dahon. Ik had tot 8 jaar geleden een Dahon vouwfiets. Binnen een week waren beide pedalen afgebroken. Die waren geheel van plastic met slechts een paar mm plastic om de boel bijeen te houden. Binnen een jaar was de voornaaf helemaal gaar. Daar bleek een naafje in te zitten dat je niet eens in een kinderfietsje zou moeten plaatsen, met 2mm kogeltjes die dwars door de naaf heen waren gesleten. Na 3 jaar brak het vouwmechanisme van het stuur, waardoor ik stuurloos richting een aankomende bus reed, en mijzelf maar net kon redden om er niet onder terecht te komen. Dat vouwmechanisme werd met een M3 boutje of kleiner bijeengehouden, en ik me verbaasde dat dat het zo lang heeft gehouden. Het merk heeft duidelijk geen kaas gegeten van de benodigde structurele sterkte van onderdelen, wat tot gevaarlijk ongelukken kan leiden. Ik zou dus geen Dahon kopen.
Plaats reactie