Fongers Marktplaats

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
asterduc

Re: Fongers Marktplaats

Bericht door asterduc »

hoge prijzen krijg je als 2 mensen hem echt willen!

Je mag je er aan ergeren of niet, maar als je er over doordenkt is een hoge prijs voor een uniek oud rijwiel toch wel verantwoord.
1. Je krijgt waar voor je geld, kijk maar wat een nieuwe kost en vergelijk de kwaliteit. Oud of niet, hij kan nog steeds als vervoermiddel gebruikt worden.
2. De fiets zal, normaal gezien, elk jaar verhogen in waarde. Het is dus een prima belegging, en al zeker als je het vergelijkt met wat een spaarrekening op brengt. Een hoge zekerheid met een hoog rendement, ik daag eenieder uit om een beter alternatief te vinden.

Als je dat in acht neemt dan kun je toch niet anders dan concluderen dat 1000 euro voor een 100 jaar oude fiets in rijdende en originele staat toch nog niet zo overdreven is.

Verzamel-mode uit, investerings-mode aan:
Van die 1000 euro op een spaarrekening zie je binnen 5 jaar 1100 euro terug. Als die fiets vandaag voor 1000 euro verkocht raakt dan zal er binnen 5 jaar zeker wel iemand zijn die hem voor meer dan 1100 euro over neemt. Door de ontwaarding van de munten zou dat verschil wel eens ontzettend groot kunnen gaan worden en je hebt er ook nog eens 5 jaar plezier aan gehad.

Verzamel-mode terug aan:
Bij dergelijke bedragen tikt de rekening wel flink door en dat kan stress genereren. Voor een hobby is dat eigenlijk niet gewenst. Anderzijds zal een dergelijke fiets veel sneller naar een verzamelaar gaan ipv als schroot of stationfiets te worden verhandeld.

Of ik zelf een dergelijk hoog bedrag zou betalen? zolang er goedkopere alternatieven en opknappers zijn en er voldoende aanbod is, nee, tenzij het een rijwiel betreft waar ik mezelf een dermate onbeschrijflijk groot plezier mee doe dat ik er een goed gevoel bij krijg.

just my 2 cents
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
asterduc

Bericht door asterduc »

kleine nuancering op mijn vorige post:

bij het nader bekijken van de fotos moet ik toch wel toegeven dat 2000 euro zeeer veeel geld is voor deze 2 op te knappen rijwielen! :D
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
fietser

Bericht door fietser »

Wat een luchtbel, zeg. Ik moet soms wel glimlachen als ik zie wat de naam Fongers bij sommige hardcore-verzamelaars teweeg brengt. Maar of ik al die biedingen echt voor serieus moet aannemen weet ik niet. Dat is het nadeel van marktplaats ten opzichte van eBay - niets is wat het lijkt.

De analyse van asterduc kan ik niet onderschrijven:
1. Je krijgt waar voor je geld, kijk maar wat een nieuwe kost en vergelijk de kwaliteit. Oud of niet, hij kan nog steeds als vervoermiddel gebruikt worden.
Als je naar de gebruikswaarde kijkt moet je een tweedehands fiets met een tweedehands fiets vergelijken. En dan zijn 1000 of zelfs 2000 euro wel errrugh veel. Daar kun je bij een goedkopere fiets veel meer waar voor je geld krijgen.
2. De fiets zal, normaal gezien, elk jaar verhogen in waarde. Het is dus een prima belegging, en al zeker als je het vergelijkt met wat een spaarrekening op brengt.
Hoezo denk je dat? Het karakter van een belegging (anders dan een spaarrekening) is toch juist dat het NIET elk jaar omhoog hoeft te gaan? De waarde van uw belegging kan fluctueren, in het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst. Laat de economie nog een paar jaar kwakkelen, dan gaan mensen hun krappe spaargeld echt niet voor exorbitant dure verzamelfietsen verbrassen. Fongers is het meest gehypte fietsmerk van Nederland, opgestegen naar bizarre hoogtes, daar zou ik mijn centen als laatste in willen beleggen. Een belegger doet het als Durabo88: laag instappen en breed strooien :)

'
Nicolas

Bericht door Nicolas »

Dat bieden gaat heel makkelijk op marktplaats, maar de bieding nakomen is een heel ander verhaal.
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Dat slot is niet zou maar 123 open en zonde om door te zagen...

Michiel ;)
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste fietser,

Ik vind het belangrijk als het werk wat ik erin steek ook enigzins gewaardeerd wordt. Onlangs heb ik mijn Fongers HF-60 uit 1936 door ruimtegebrek moeten verkopen, die gaat nu naar Indië. Dat was de enige manier om voor een minder zeldzame fiets toch nog een respectabel bedrag te verkopen, zodat het gemis van de fiets wordt gecompenseerd en mijn werk toch nog gewaardeerd wordt.

Het mooiste vind ik om met een fiets onder de honderd euro te beginnen en die weer op te bouwen tot iets waardevols. Om meteen voor 200 of 300 euro in te stappen met een kaalgeplukt barrel vind ik niks.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
arjank

Bericht door arjank »

zou nina brink aan een tweede leven zijn begonnen?
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Interessant thema: wat een oude fiets mag kosten. Het valt mij op dat er in onze kring weinig gesproken wordt daarover. Ook op dit forum wordt zelden verteld wat de trotse eigenaar voor een nieuwe aanwinst heeft moeten neertellen. Rond dit onderwerp heerst een zekere besmuiktheid. Vraag is hoe dit komt. Kan het zijn dat dat te maken heeft met de impliciete opvatting dat oude fietsen eigenlijk niet veel zouden mogen kosten? Meerdere verzamelaars zijn licht verontwaardigd als een oude toerfiets in redelijke staat 300 euro moet opbrengen. Mogelijk heeft dat te maken met het feit dat er nog veel oud spul in ons land is en je met geluk een mooi oud rijwiel voor paar centen kan bemachtigen ('de buurman wilde van de oude fiets van opa af en zocht een goede bestemming').
Maar ook voor echt oud materieel (bijv. safeties die niet onder de 1.500 euro zijn te krijgen, wordt nooit veel verteld over de kosten.
Ik zou willen pleiten voor wat meer openheid op dat punt. Je hoeft je echt niet te schamen als je een prachtige originele oude Simplex of Fongers uit de jaren '20 voor 750 euro of zo hebt gekocht. Eigenlijk zijn dat soort prijzen heel fatsoenlijk, zeker als je ze vergelijkt met de prijsstelling van oude bromfietsen (kan gauw naar de 5.000 euro lopen) of echt oude motoren (die soms een ton doen). We zijn bezig om ons erfgoed van 50-100 jaar oud te conserveren en langzaam maar zeker wordt echt oud spul schaarser. De oude wet van vraag en aanbod leidt er toe dat voor bijzondere objecten gewoon meer betaald moet worden. Dat zie je op Ebay bij verlichting van voor 1900. En het feit dat in Indonesie 3.000 euro voor een intacte voororlogse Fongers wordt betaald is natuurlijk ook de simpele uitkomst van grote vraag versus weinig aanbod. Het is in zekere zin jammer dat de intacte sjieke Fongers die sinds gister op MP staat nu voor 1200 euro naar Indonesie dreigt te worden verscheept.
Los van het feit dat individuele draagkracht altijd een rol blijft spelen, zou ik willen stellen dat we niet krampachtig moeten doen over hogere prijzen voor zeldzame oude rijwielen.

groet,Jos
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Jos,

Uiteraard mogen die voege zeldzame juweeltjes best wat kosten.
Deze Haagse type BB Fongers wat mij betreft ook.
zo`n verbeterd remsysteem en zo kompleet nog.
Dat is niet meer te vinden en leuk en mazzel als je zo iets treft bij een ''niet-weter'' met een oudijzer prijs.
Maar 750 euro vind ik ook niet vreemd of akelig in zo`n geval.

Ik kwam op een engelse site een bruin-rode peugeot tegen die eens (een jaar geleden)in mijn bezit was. Nu is de vraagprijs plm 1300 GB pond en ik verkocht `m voor 350 euro of daar omtrent.
Dat is wel een erg groot prijsverschil en ik wordt bij tijd en wijle wat misselijk van mensen die exorbitant hoge prijzen vragen voor ''ons liefhebberij spul''.Met name de prof`s hebben er een handje van. Zo in de trant van ''vroeg of laat hapt er wel een''

Maar dat een fraaie ''er toe doend'' rijwiel een zekere prijs waard mag zijn vind ik helemaal o.k

Groet,
Maarten
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

In verband met de openheid over prijzen die ik betaal voor oude transportfietsen heb ik nooit meer dan € 175.- betaald.
Voor mijn Juncker waar ik zelf op fiets als ik in Beuningen ben was dat € 175.-
Dat is deze.
http://www.transportfiets.net/2011/07/1 ... de-weg-op/
Voor de Juncker van Sandra heb ik € 125.- betaald. Een van de mooiste fietsen uit mijn collectie en dat is deze.
http://www.transportfiets.net/2012/07/3 ... nterswijk/
Voor een Gazelle met 28x2 wielen en banden heb ik € 150.- betaald.
http://www.transportfiets.net/2010/11/0 ... -arsenaal/
Een andere gazelle heb ik voor € 125.- en dat was een mazzeltje omdat het ding helemaal nieuw bleek van binnen. Hij zag er lelijk uit omdat ie zes jaar buiten had gestaan.
http://www.transportfiets.net/2012/10/2 ... -uit-1954/

Zo kan ik nog wel even doorgaan maar ik betaal altijd ongeveer € 80.- tot € 175.- voor transportfietsen.
Af en toe zit het mee en af en toe zit het tegen.
De prijs die er voor betaald wordt zegt daarbij niets over de moeite die ik moet doen om er weer een goede fiets van te maken.

Ik kan daar aan toevoegen dat de hoogste prijs die ik heb gekregen € 800.- was. De eerste paar daaronder € 600.- en daarna nog een paar voor € 450.- maar die waren allemaal nagenoeg nieuw.
Opgebouwd met nieuwe onderdelen uit oude voorraad en door mij uitvoerig uitgeprobeerd voordat ze de deur uitgingen.
Er wordt door mij ook nog een jaar service verleend en als er gebreken ontstaan kunnen mensen altijd terugkomen.
Dan zie ik 'mijn' fietsen tenminste ook nog eens :)
Ik had makkelijk meer fietsen kunnen hebben als ik bereid was geweest om meer te betalen maar heb altijd een grens getrokken bij die € 175.-
Het geld wat door verkoop binnenkwam is weer geïnvesteerd in 'nieuwe' fietsen zodat ik nu de trotse eigenaar ben van 23 transportfietsen waar er nog een paar van gerestaureerd moeten worden.

Als laatste fiets die ik aanschaf ga ik maandag een Fongers TR halen in Friesland. Daar is ongeveer een half jaar over onderhandeld. We zijn uiteindelijk op een prijs van € 250.- uitgekomen en daar komt nog € 32.- voor de treinreis bij.
http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=42&t=780

Dat is voorzover de openheid waar ik klaarblijkelijk achter sta.
Het is geen uitnodiging voor wie dan ook om na te doen. Het is vanzelfsprekend dat iedereen dat zelf mag bepalen.
Ik ben me welbewust van de Hollandse koopmansgeest die dicteert dat je niet over geld moet praten maar omdat ik geen koopman ben maar een transportfietsliefhebber zou ik niet weten waarom niet.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie