Algemene vraag m.b.t. behoud van belangrijke rijwielen

Voor alle off-topic zaken.
de rode

Re: Algemene vraag m.b.t. behoud van belangrijke rijwielen

Bericht door de rode »

maartenB schreef: 12 sep 2020, 09.36 Ik ben ook helemaal voor zo'n museum. Serieus goed plan. Gisteren droomde ik nog van de aankoop van een oude fabriek. Zie foto. Maar het budget is te klein. En kraken lijkt me geen goed idee.

In Ommen hebben ze een klein maar fijn fietsmuseum in een oude winkel, in meen in Velp ook.

Dat zou voor onze vereniging ook wel een opstapje kunnen zijn naar een vaste locatie. Wie zet er zijn schouders onder? :lol:
een fietsmuseum in,, Rijen,, :lol: ; kan het nog mooier ?
peterbakker

Bericht door peterbakker »

Goede ideeën te over !! Nu nog een "suikeroom" vinden om een locatie te regelen. In purmerend staat ook een leuk pandje al jaren leeg , is voor mij dichterbij !! Ik zou zowiso ongeveer 30 verschillende merken onder kunnen brengen bij een " museum". Zelf heb ik het geld ook niet voor zo'n pand , aankoop/ huur , onderhoud, nuts kosten ..... Er zijn dus meer leden die met dit soort ideeën bezig zijn ...
JasperA

Bericht door JasperA »

Er zijn zat organisaties die middels fondsenwerving en giften een ‘systeem’ opzetten dat zorgdraagt voor bepaald Nederlands erfgoed. Een bestuur er op met daarnaast een grote groep vrijwilligers en gaan met die banaan. Het verhaal moet goed zijn en je hebt mensen nodig met een voldoende sterk verlangen om zoiets neer te zetten en uit te dragen. Geld is er genoeg in Nederland.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Aad Streng

Bericht door Aad Streng »

Het Utrechtse idee was een museum voor fietsers, dus niet alleen een grote uitstalling van fietsen (initiatiefnemer Kaspar Hanenbergh). Zo'n museum brengt meer leven in de brouwerij, want het gaat ook over het fietsen zelf. Ik weet niet meer wie het heeft bedacht, maar een van onze leden heeft als tagline: 'ik hou van fietsen maar ook van fietsen'. Dat geldt ook voor mij. In veel musea wordt het na een tijdje heel stil. Ga maar eens naar Velorama en tel het aantal bezoekers. Je moet dus meer doen om het een levend gebeuren te laten zijn.

Een museum dat dit heel goed doet is het Koers museum in Roeselare. Ik moet daar wel bij opmerken dat daar een zeer gedreven directeur is en dat het museum een initiatief is van de gemeente Roeselare, die er ook eigenaar van is.
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja precies , Een idee van Kaspar Hanenbergh.
Ik meen dat ook even het spoorwegmuseum is betrokken in de ideevorming.
Ik denk wel dat het goed zou zijn om het centraal in Nederland te vestigen (dus toch maar niet het open lucht museum) en dus inderdaad om de ''stoffigheid'', het stil worden niet van toepassing te laten zijn het ook een ''clubhonk'' en werkplaats van de vereniging zou moeten zijn. Kleine projecten ,wisselende tentoonstellingen een lezing of workshop fietstechniek, bakkie koffie start van een fietstocht zoals Jeroen opperde.
Ik geloof dat Kaspar al eens uiteen heeft gezet dat hij het uitproberen van vroege fietstypes ook tot de mogelijkheden zou moeten behoren.
Met nagemaakte hoge bi`s en tricycles kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik heb het eens gezien bij een tentoonstelling over fietsen in Mannheim,het techniek museum aldaar.
Kan me best voorstellen dat daar wat kinderen een rondje hebben gefietst. Daar was het geloof ik vooral op gericht.

Groeten,
Maarten
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

Niet om flauw te doen, maar bij de clubs die ik ken mEt een eigen gebouw, is de aanschaf/huur, beheer en onderhoud daarvan de grootste kostenpost,
Dat zou flinke gevolgen hebben voor de begroting en dus voor de contributie, die dan drempelverhogend werkt voor (potentiele nieuwe) leden.

Hoezeer ik het idee ook waardeer, lijkt het mij niet zo'n goed idee. Bezint eer ge begint ... ;)

Dirk
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Nee , de contributie mag geen cent omhoog voor een museum .Laat dat duidelijk zijn.
Het moet zich op een of andere manier zelf financieren. Door sponsoring maar liever door deelname van een andere partij (gedeelde kosten) of door zo`n museum onder te brengen bij een bestaand museum dat eigenlijk wel wat meer toeloop/uitbreiding kan gebruiken.
Wat mij betreft geen tijdelijke locaties.
En om kosten te beperken liever ook geen betaalde krachten maar bijvoorbeeld wel reiskostenvergoeding.

Ach, het is een gedachtespelletje vooralsnog.
kan alle kanten op.
Johan overweg

Bericht door Johan overweg »

Leuk idee een museum !!!

Wat ik kan vertellen als vrijwilliger in het rijwielmuseum van Ommen.

We zitten in het hartje centrum van Ommen
We vragen geen entree en dit zorgt ervoor dat veel mensen binnen komen kijken. Echter zijn er veel mensen die herkenning zien in de fietsen die daar tentoon gesteld staan. De meeste bezoekers zijn onder andere toeristen en mensen die toevallig langs lopen. Af en toe mensen die ook oude spullen verzamelen. Maar voor de meeste mensen zijn het allemaal zwarte fietsen en zien niet de details of kennen de fiets merken.

Ik doe dit nu een aantal jaar met verschillende vrijwilligers. Ik denk dat ik op 2 handen kan tellen op zo’n 10.000 bezoekers met mensen die er verstand van hadden.

Het is wel zo dat mensen erg geïnteresseerd zijn en iedereen heeft vaak wel een verhaal te vertellen over de fiets.

Misschien is een online museum waarop iedereen zijn fietsen kan plaatsen nog niet zo’n gek idee👍🏻😁
VelpArnhem

Bericht door VelpArnhem »

Velp zou maar wat graag een fietsmuseum hebben! Helaas alleen een te volle garage ;) In Dieren start Fiets op 1 met een mini museum/ kijkdoos. Voor nu is het te vroeg om te zeggen dat dit uit kan groeien. Er is wel contact met Gazelle er tegenover, maar dan gaat het maar over een merk. Belangrijk is om ergens verbinding te zoeken, een plek waar technische en historische kennis gedeeld kan worden. Je kunt denken aan een jaren 20/ 30 fietsfabriekje/ werkplaats in het Openlucht Museum in Arnhem! Geen idee of hier wel eens connectie is gezocht?

Groet,

Jan
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

de rode schreef: 12 sep 2020, 08.06
Jeroen Zuiderwijk schreef: 11 sep 2020, 22.24
de rode schreef: 11 sep 2020, 21.44

wat is er allemaal niet origineel meer aan /weggegooid ?
De voorvork en voordrager blijkt. Het was de enige vroege Gazelle voordrager die ik ken (alle andere Gazelles uit die periode hebben geen originele voordrager). En de voorvork was van het model met vernikkelde puntvormige kroon (nog twee exemplaren van bekend). De voordrager was rot, en de eigenaar dacht dat de voorvork er niet op hoorde, omdat het niet op een (latere) Gazelle voorvork leek. Het crankstel was helaas al niet origineel meer, dus het kettingwiel met Gazelle in letters ontbrak al.
tja ;moeilijk .... dan heb je eigenlijk al precies niets meer over voor een goede uitgangsbasis :cry:
Er zijn opties die worden nu uitgezocht. Een correcte voorvork is mogelijk al opgespoord.
Plaats reactie