Ik heb al jaren een Burgers damesfiets in onderdelen staan. ik ben nu bezig om deze in elkaar te zetten.
het is een interessante fiets om foto's van te delen.
in de vooras staat en cirkel met 12. dus vermoedelijk een F&S as uit 1912.
Deze fiets is vermoedelijk omstreeks 1930 opnieuw in de fabriek gemoffeld en de onderdelen vernikkeld. ik denk dat er toen vrijwel niets vervangen is behalve mogelijk de spatbord stangen.
Als ik de fiets naast de catalogus uit 1912 hou die in de databank staat lijkt hij het meest op model Royal. Dit model had namelijk nog een spatbord dat stopte bij de voorvork. En omdat deze fiets een voorrem heeft waar geen breed spatbord bij past bracht Burgers dit model nog zonder doorlopend voorspatbord uit. De meeste andere modellen hadden toen al een doorlopend voorspatbord.
Op alle opnieuw in de fabriek vernikkelde onderdelen zijn de laatste drie cijfers van het framenummer ingeslagen. Dat werd gedaan om de onderdelen in de revisie-afdeling bij elkaar te kunnen houden.
verdere kenmerken:
Phillips & co remsysteem
Parkes freewheel in de achternaaf.
telephone drager (ik weet nog niet of ik die weer ga monteren)
Zadel met ENR in het leer, (moeilijk leesbaar)
in de naven staat Burgers Deventer, (moeilijk leesbaar).
het framenummer is jammergenoeg niet goed leesbaar omdat een stuk van de framebuis is afgezaagd.
Burgers transfer met wielrenner Marten kingma nog vaag leesbaar.
op de achteras is een merkteken met de letters EHB. te zien. Ken iemand dit? welke fabrikant?
Op de pedalen is een C ingeslagen.
groet Theo
Burgers dames 1912
Re: Burgers dames 1912
Mooie fiets!
-
Ja, prachtige fiets.
Het voorspatbord in haar korte vorm ziet er inderdaad origineel uit gezien de smalle rem .
Zo als m`n Joubert het heeft. Zou inderdaad best 1912 kunnen zijn.
Gaaf ook ,die Burgers naam in de naven en dat het balhoofdtransfer nog echt herkenbaar is.
Het voorspatbord in haar korte vorm ziet er inderdaad origineel uit gezien de smalle rem .
Zo als m`n Joubert het heeft. Zou inderdaad best 1912 kunnen zijn.
Gaaf ook ,die Burgers naam in de naven en dat het balhoofdtransfer nog echt herkenbaar is.
Heel mooi project, Theo!
Apart ook dat er 'made under license' op de remhebvel onder de bracket staat.
Ik ben wel heel nenieuwd naar de ENR inslag in het zadel. Die is van voor het sierlijke ENR logo dus, of is het zadel jonger dan de fiets?
Ik heb helaas geen zinnige antwoorden op je vragen. Maar leuk om dit te volgen.
Apart ook dat er 'made under license' op de remhebvel onder de bracket staat.
Ik ben wel heel nenieuwd naar de ENR inslag in het zadel. Die is van voor het sierlijke ENR logo dus, of is het zadel jonger dan de fiets?
Ik heb helaas geen zinnige antwoorden op je vragen. Maar leuk om dit te volgen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- Jeroen Zuiderwijk
EHB assen ben ik ook al een paar keer tegengekomen, altijd in naven van een ander merk. Ik vermoed dus dat het losse assen eventueel met conussen zijn die als vervanging werden geinstalleerd.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
Super!
bedankt voor de reacties.
EHB assen : ik ben benieuwd wat voor fabrikant dat is. Jeroen uit welke tijd waren de fietsen waar je dit merk ook in hebt gezien?
Hierbij een foto van het zadel. Ik denk dat het origineel uit 1912 is. na 1920 kreeg je het driehoekje in het logo.
Het leer is nogal verweerd maar in een eivormige rondje staat ENR en er boven Burgers en er onder Deventer.
Oude Burgers zadels zijn erg zeldzaam. Ik ben benieuwd of iemand dit zadel in betere conditie heeft. Ik zou daar graag een foto van willen hebben voor mijn website.
Ik was trouwens nog vergeten te melden dat er een Williams kettingblad in zit van voor 1912. (dus zonder letter onder het logo).
groet Theo
EHB assen : ik ben benieuwd wat voor fabrikant dat is. Jeroen uit welke tijd waren de fietsen waar je dit merk ook in hebt gezien?
Hierbij een foto van het zadel. Ik denk dat het origineel uit 1912 is. na 1920 kreeg je het driehoekje in het logo.
Het leer is nogal verweerd maar in een eivormige rondje staat ENR en er boven Burgers en er onder Deventer.
Oude Burgers zadels zijn erg zeldzaam. Ik ben benieuwd of iemand dit zadel in betere conditie heeft. Ik zou daar graag een foto van willen hebben voor mijn website.
Ik was trouwens nog vergeten te melden dat er een Williams kettingblad in zit van voor 1912. (dus zonder letter onder het logo).
groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
- Jeroen Zuiderwijk
Ik heb het eventjes nagezocht. Er zit er in ieder geval eentje in de voornaaf van mijn transportfiets, die als het goed is tussen 1924 en 1928 is geproduceerd. De voornaaf zelf is merkloos (achternaaf F&S doortrapper, met arend logo zonder cirkels erom). Gezien de intense slijtage van de conussen, zou het ook wel kunnen dat de as origineel was:
Ik meen me te herinnneren EHB assen in een andere naaf of naven te zijn tegengekomen, maar ik weet niet meer waar. Ik zou me dus wel eens kunnen vergissen in dat het vervangende onderdelen zijn.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/