Marktje in Frankrijk

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Maarten Waarlé
Berichten: 2399
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Marktje in Frankrijk

Bericht door Maarten Waarlé »

Afgelopen weekeind was er tegen alle verwachting in toch een beurs georganiseerd in Frankrijk.
In de Vogezen net een stukje boven Strasbourg .
Geen code oranje dus toch naar even gaan kamperen.
Ik mocht nog een fietsje afleveren bij een bevriende fietsliefhebber in Karlsruhe dus dat kom in een adem door.
Bij deze wat plaatjes van de beurs en van de uitstekende fietspaden in Frankrijk.
Je kan tegenwoordig uitstekend met een toerfiets (dus geen tourfiets) in Frankrijk uit de voeten. Heel veel oude treinroutes zijn omgezet naar fietspad.
En die zijn heel vlak omdat treinen blijkbaar niet snel kunnen klimmen. Even zo de routes langs kanalen in Frankrijk.
Heel vriendelijk heel vlak en voor auto`s verboden.
safety voor veel euro`s wel iets van te maken
safety voor veel euro`s wel iets van te maken
DSC06537.JPG
heerlijk rommelen
heerlijk rommelen
Niet te weestaan. Geen roest en uit de jaren 20
Niet te weestaan. Geen roest en uit de jaren 20
muizennesten
muizennesten
Met de Haagse Fongers CCG deze keer
Met de Haagse Fongers CCG deze keer
fietsen langs de kanalen in Frankrijk
fietsen langs de kanalen in Frankrijk
Groeten,
Maarten
gerritkan
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Marktje in Frankrijk

Bericht door gerritkan »

Hallo Maarten

Was dat de enige fiets die je daar tegen kwam ?
Ook nog gekeken naar onderdelen voor je oude auto , de merknaam is me even ontschoten .
Wij troffen in de buurt van Nancy ook een fietspad op een oude spoorlijn met stijging percentage wat prettig te fietsen was .
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3863
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Marktje in Frankrijk

Bericht door maartenB »

Wat ontzettend leuk dat het doorging! Hoe kregen ze dat voor elkaar? Mondkapjes? Geen bezoekers? Anderhalve meter?

Nog iets gekocht?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Johan overweg
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 nov 2018, 11.48
Contacteer:

Re: Marktje in Frankrijk

Bericht door Johan overweg »

Leuk zeg!
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Marktje in Frankrijk

Bericht door Fotomaan »

Heerlijk zo, je Franse slag slaan :P
Ik heb tussen Saint-Gengoux-Le-National en Cluny langs de Grosne gefietst. Dat is net als de kanalen ook vlak en een voormalige spoorlijn.
Echt wel een aanrader.

https://www.analoogfotoforum.nl/index.p ... 158.0.html
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2399
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Marktje in Frankrijk

Bericht door Maarten Waarlé »

Er waren nog enkele ander fietsen Gerrit. Onder andere een Clement herenfiets met de dubbele remblokjes op de bandrem en een plat stuur.
Frame voor Franse begrippen hoog iets van 65 cm. Punt was dat ik kort geleden zo`n fiets heb verkocht en om dan weer het zelfde te kopen...
Het was qua ''fietsdichtheid'' vergelijkbaar met Beaulieu denk ik.
Voor m`n Matis zoek ik nog een radiator dop met vlammetjes maar helaas die zat er niet tussen. Ik heb er eens een gekocht op Beaulieu maar helaas was die voor een veel groter model Mathis. Als ik die radiatordop op de wagen zet zie je de radiator niet meer...nou ja bij wijze van.

Eigenlijk heb je ook meer aan goede contacten dan aan een beurs waar het gaat om een echte mooie aanschaf. Het is meer de sfeer ,de babbel en het rommelen wat leuk is aan een beurs.
Ik kocht wel een stapeltje spatborden met redelijk vlak profiel en slechts 53mm breed. Echte vroege 20e eeuwse spatborden ongebruikt en deels roestig van het liggen. En een leuk krakkemikkig safety lampje. Zo`n model wat al een verkleining was van de eind 80 er jaren safety lampen.
Ik denk net voor 1900 en van een wat vaag merk.
DSC06560.JPG
DSC06561.JPG
De covid regels op de markt waren 1 meter afstand en mondkapjes dragen. Dat zie trouwens ook op weekmarkten in Frankrijk en natuurlijk in de winkels.
Ik heb niet het gevoel gehad dat we erg risicovol bezig waren. Plenty ruimte daar op het veld. Wel viel het ons op dat de entree niet goed overdacht was. Net voor de opening vrijdag om 12 uur stonden er zo`n 100 mensen boven op elkaar te wachten bij het hek. Dat had natuurlijk anders gemoeten.
Maarten Waarlé
Berichten: 2399
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Marktje in Frankrijk

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah ja dat hebben we wel eens gefietst Charles.
Een plaatsje onder Saint Gengoux -le National ligt Cormatin ,daar was vroeger een fietsmuseum in een boeren schuur met twee verdiepingen.
De man van het museum leeft niet meer maar de collectie staat daar nog wel ergens te zien in een wat grotere stad.
Hij had onder andere een bakfiets met bestuurder aan de voorkant en met autostuur voor de besturing.
volgens de kaart van 1938 triporteur velauto
volgens de kaart van 1938 triporteur velauto
Inderdaad super route met hier en daar nog zo`n seinhuisje en andere spoorweg tekenen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Marktje in Frankrijk

Bericht door Fotomaan »

Da's grappig want ik heb in Cormatin op de camping gestaan. Dat was de 'uitvalsbasis' zeg maar ;)
In een zijstraat daar was nog steeds iemand met een museum die ook curiosa verkocht maar die prachtige bakfiets heb ik daar niet gezien.
Ik ga er nog een keer fietsen. Veel te mooi om daar weg te blijven.
Als ik Asterix en Obelix daar tegen was gekomen had ik mij niet verbaast :P
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Re: Marktje in Frankrijk

Bericht door Wouter »

Wat enorm charmant is dit, zo’n marktje in Frankrijk met wat fietsen en onderdelen. Als het veel uitgebreider was, dan ik nu denk, hoor ik dat graag. Leuk blijft het!
Maarten Waarlé
Berichten: 2399
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Marktje in Frankrijk

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja charmant zeker. Je moet je een kraam of 80 tot 100 voorstellen .
Het is het eerste jaar van organiseren daar in de Hippodrome van Hoerdt.
Volgens ingewijde was er vroeger in die buurt een door particulieren georganiseerde markt die steeds verder uitdijde en waarvan op een gegeven moment het overzicht en de organisatie kwijt raakte.
Klink wel goed vond ik persoonlijk en reden om te denken dat deze markt ook wel eens flink groot kan worden...

Het fietsenmuseum van Cormatin is al een tijd geleden verplaatst naar Tournus:
Musée du Vélo Michel Grezaud
(Grezaud, de voormalige verzamelaar en oprichter aan wie het museum haar naam te danken heeft).

Groeten,
Maarten
Plaats reactie