Velgen te repareren of niet?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Aandebak-fiets

Velgen te repareren of niet?

Bericht door Aandebak-fiets »

Ha allen,

Een van de zaken die ik het laatst oppak in het herstellen van mijn bakfiets zijn de velgen, vooral omdat ik vermoed dat ze te ver heen zijn om gerepareerd te worden (en dat zou ik heel jammer vinden!). Nu kan ik er niet meer omheen en ben ik benieuwd naar of iemand hier nog brood in ziet. Het lijkt me lastig te repareren, maar weet het niet zeker want ben zelf het lassen niet machtig. Is zoiets nog te redden? Ook als het niet te lassen is, kan ik nog denken aan een ander materiaal om het mee te repareren?
IMG_20200913_123506.jpg
IMG_20200913_123141.jpg
IMG_20200913_122521.jpg
Alle reacties welkom!
m-gineering

Re: Velgen te repareren of niet?

Bericht door m-gineering »

Aandebak-fiets schreef: 18 sep 2020, 23.44 Ha allen,

Een van de zaken die ik het laatst oppak in het herstellen van mijn bakfiets zijn de velgen, vooral omdat ik vermoed dat ze te ver heen zijn om gerepareerd te worden (en dat zou ik heel jammer vinden!). Nu kan ik er niet meer omheen en ben ik benieuwd naar of iemand hier nog brood in ziet.
Het is te repareren, maar voor een uitgebreid 3 gangenmenu, niet voor brood. (demonteren, ontroesten, heftig slikken over alle gaten die je nog niet gezien had, nieuwe stukken kloppen of op zoek gaan naar een donorvelg, stukken pasmaken en inlassen, afwerken)
Dus tenzij dit een heel bijzonderer restauratieproject is kun je beter op zoek gaan naar velgen die minder ver heen zijn, en die weer om je naven vlechten
/Marten
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het mooie van (ongehard) staal is dat je kunt toevoegen wat ontbreekt. Maar het is wel veel werk. Zeker dat grote gat, daar moet je eerst een vervangend deel voor in vorm brengen. Houdt ook rekening dat waar veel materiaal weg is, maar nog geen gaten zitten, de velg ook aardig verzwakt is. Bakfiets velgen zijn helaas vaak rot, omdat bakfietsen meestal buiten staan. Nieuw zijn ze nog steeds te koop, maar niet goedkoop en verchroomd: https://webshop.vlechtservice.nl/websho ... 6mm-breed/
Tweede hands kun je ze wel goedkoper vinden, als je marktplaats een tijd in de gaten houdt.

P.s. houdt ook rekening dat de spaken ook erg duur kunnen zijn, in het geval van 26 inch voorwielen. Dus niet zomaar doorslijpen denkende dat je wel even een zakje voor een paar euro bij een fietsenmaker haalt. Hier zijn ze gelukkig te koop: https://www.leertouwer.com/nl/spaak-258 ... rch=258-10, maar E1,36 per spaak/nippel, dus voor twee wielen is dat ook al 100 euro. Check ook je lagers, of het wel zin heeft die wielen nog aan te pakken. Want 2 nieuwe velgen, spaken, banden en je zit al gauw aan 300 euro voor twee wielen, of 450 euro inclusief achterwiel (andere maten spaken). Om die reden zit je al gauw aan 1000-1500 euro om een bakfiets op te knappen die in slechte staat verkeerd, tenzij je veel geduld hebt, en gebruikte onderdelen in redelijke staat weet te vinden.
Aandebak-fiets

Geduld dat heb ik gelukkig in overvloed. Ik ga de velgen verder ontroesten om te kijken of het de moeite waard is.
australman

Bericht door australman »

Hoi,
Wat is de Etrto maat?Ik heb hier twee velgen liggen van 559.Repareren lijkt me (bijna) niet te doen.

Hans
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Oef, de gaten vallen er in ... Met het spannen van de spaken trek je de nippels zo door de gaten, lijkt me.
Aandebak-fiets

Ugh, ik vermoed dat jullie gelijk hebben. Zo te zien is de achtervelg en één van de voorvelgen niet goed meer.

Hans, ik zal vanavond even kijken wat de maat is.
Aandebak-fiets

australman schreef: 19 sep 2020, 20.02 Hoi,
Wat is de Etrto maat?Ik heb hier twee velgen liggen van 559.Repareren lijkt me (bijna) niet te doen.

Hans
De binnenmaat vd voorvelgen is 394 en de achter 416, buitenmaat voor 554 en achter 545.

tenminste één van de voorvelgen lijkt echter goed genoeg om te gebruiken.
Plaats reactie