Blanke lak?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
deraptor

Blanke lak?

Bericht door deraptor »

Dit voelt een beetje als een domme vraag, maar die schijnen niet te bestaan dus vooruit. Ik heb een Phoenix transportfiets die een zeer zwaar leven achter de rug heeft. Het frame is nog top maar is na 70 jaar boerderijleven achtereenvolgens zwart, rood, een beetje groen en een beetje wit gekalkt. Nu hoort dat bij de historie van de fiets dus ik wil die half vervaagde kleuren na het reinigen etc etc zo goed als mogelijk conserveren, door er blanke lak in 2 lagen overheen te smeren.

Maar nu ben ik al een paar winkels langs geweest.. en nergens hebben ze transparante metaallak voor buiten? Wel allerlei Hammeritekleuren, interieurlak, blanke lak voor hout, bootlak voor houten delen... dichtst in de buurt is Hammerite transparante lak in spuitbus, maar een spuitbus heeft niet bepaald mijn voorkeur. Wat gebruik je voor een metalen fietsframe?

Ik hoor het graag, groeten, Johan.
Laatst gewijzigd door deraptor op 24 dec 2020, 17.24, 2 keer totaal gewijzigd.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
m-gineering

Re: blanke lak...?

Bericht door m-gineering »

deraptor schreef: 22 sep 2020, 16.40 Dit voelt een beetje als een domme vraag, maar die schijnen niet te bestaan dus vooruit. Ik heb een Phoenix transportfiets die een zeer zwaar leven achter de rug heeft. Het frame is nog top maar is na 70 jaar boerderijleven achtereenvolgens zwart, rood, een beetje groen en een beetje wit gekalkt. Nu hoort dat bij de historie van de fiets dus ik wil die half vervaagde kleuren na het reinigen etc etc zo goed als mogelijk conserveren, door er blanke lak in 2 lagen overheen te smeren.

Maar nu ben ik al een paar winkels langs geweest.. en nergens hebben ze transparante metaallak voor buiten? Wel allerlei Hammeritekleuren, interieurlak, blanke lak voor hout, bootlak voor houten delen... dichtst in de buurt is Hammerite transparante lak in spuitbus, maar een spuitbus heeft niet bepaald mijn voorkeur. Wat gebruik je voor een metalen fietsframe?

Ik hoor het graag, groeten, Johan.
DAt je zes lagen dieper metaal tegen komt is voor de lak niet interessant, je hebt iets nodig dat zich verdraagt met de buitenste laag. Houtlak is meestal gelig, op wit is dat niet fraai. Metallics worden doorgaans afgedekt met een blanke laag, dus dat vindt je ook in spuitbussen. Of een blanke laag met kwast ook netjes kan worden zou ik niet durven zeggen, spuiten is al moeilijk genoeg ;)
/Marten
arnoldus

Bericht door arnoldus »

Hammerite blank in spuitbus bevalt prima op blank ijzer, ik breng het op in 3 lagen,
over oude laklagen even een proefje maken want het kan wel eens gaan rimpelen,
dat het niet geschikt voor buiten is geeft niet, onze oldtimers komen een paar keer per jaar buiten.
Gr Nol
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Deze Silvatane van Trimetal moet je hebben. Als het eenmaal uitgehard is komt het overeen met de meest krasvaste autolak.
Ik heb er zeer goede ervaringen mee.
https://www.verf.nl/artikel/3197/trimet ... llant.html

Het is er ook in kleinere blikjes
https://www.verfwinkel.nl/silvatane-cla ... llant.html
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
deraptor

Bericht door deraptor »

Bedankt voor de snelle reacties, hiermee kom ik al verder, ik ga proberen!
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
remurk

Bericht door remurk »

Blanke lak (in 3 lagen) gebruiken; blanke lak conserveert de oude lak en transfers goed, maar haalt ook de oude kleur geweldig op; dof geworden zwarte lak komt diepzwart terug. Procedure: eventuele roestplekken eerst goed gladschuren met grote 180 of 200; daarna de kale plekken bijschilderen in kleur; na het goed laten drogen van bijgeschilderde plekken, het frame ontvetten met wasbenzine of thinner, daarna goed mat schuren met waterproof grofte 400; alles goed droogmaken met keukenrolpapier oid; dan 1e keer lakken met gewone blanke lak in hoogglans (jachtlak oid); niet te dun lakken -> de lak moet goed vloeien; blanke lak (jachtlak) is beter dan sneldrogende parketlak, want daar zit een agressief oplosmiddel in dat oude transfers/decals zou kunnen aantasten; gebruik voor het lakken ook altijd een kwast van goede kwaliteit; na goed drogen (dag of 5-6), opnieuw mat schuren met waterproof grofte 400; lugs e.d kun je ook met een fijne schilders-schuurspons heel mooi mat krijgen; dan 2e keer lakken met de hoogglans jachtlak; daarna alles goed laten drogen, ca 1-2 weken; dan opnieuw waterproof matschuren met grofte 600 en evt polijst-spons; voor de 3e keer lakken gebruik ik een halfmatte parketlak ("satin"); die geeft behalve een mooie matglans ook een keiharde beschermlaag. Kortom: wel wat werk, maar dan heb ook een prachtig resultaat, dat heel lang goed blijft.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

arnoldus schreef: 22 sep 2020, 17.38 Hammerite blank in spuitbus bevalt prima op blank ijzer, ik breng het op in 3 lagen,
over oude laklagen even een proefje maken want het kan wel eens gaan rimpelen,
dat het niet geschikt voor buiten is geeft niet, onze oldtimers komen een paar keer per jaar buiten.
Gr Nol
Transportfietsliefhebbers zitten wat dat betreft wat anders in elkaar. De meesten onder ons gebruiken onze oldtimers als primair vervoer, door weer en wind, inclusief door de pekel in de winter.
arnoldus

Bericht door arnoldus »

Daar heb je helemaal gelijk in, een paar van mijn fietsen komen misschien 4 keer per jaar buiten.
Nol
Bijlagen
IMG_2806.JPG
Plaats reactie