Hallo allemaal,
In de verloren uurtjes druk bezig deze toerfiets weer tot leven te brengen. Pas gekocht van een vrouw die vertelde dat haar opa en oma de eerste eigenaars van dit rijwiel geweest zijn. De prijs was niet te hoog en er was geen roest! Frame en spatborden zijn keihard, chroomwerk is mijns inziens ook nog erg mooi.
Technisch moet er wel wat aan gebeuren: speling op de achternaaf, ik hoor een tikje in de crank en hoe sluit je de verlichting op authentieke wijze aan?
Ik zoek oude jasbeschermers, liefst wat groter dan de huidige exemplaren. En zijn er kettingkastdoeken die op het oude kettingkastframe passen? Dat zou mooi zijn, want dan past de chromen doorlopende sierbeugel er weer op.
Alle tips en opmerkingen zijn welkom!
Groeten,
David
Gazelle No.8 1951
-
Gazelle No.8 1951
Laatst gewijzigd door Gazellebewonderaar op 6 nov 2020, 09.21, 1 keer totaal gewijzigd.
- fietshobbyist
Re: Gazelle No.8 1951
Dat ziet er al mooi uit.
Van zo een zadel zijn de veren wel te demonteren - wel de boutkoppen in het gat blijven duwen tijdens het losdraaien van de moer. Met staalwol-met-zeep zijn die nog wel wat nader op te frissen. Daarna met chroom-polish poetsen.
Reflectiebanden zijn trouwens een fenomeen uit een later tijdperk waar desgewenst wel aan te ontkomen valt, bijvoorbeeld bij Schwalbe.
Van zo een zadel zijn de veren wel te demonteren - wel de boutkoppen in het gat blijven duwen tijdens het losdraaien van de moer. Met staalwol-met-zeep zijn die nog wel wat nader op te frissen. Daarna met chroom-polish poetsen.
Reflectiebanden zijn trouwens een fenomeen uit een later tijdperk waar desgewenst wel aan te ontkomen valt, bijvoorbeeld bij Schwalbe.
-
Mooie fiets, ziet er netjes uit. Maar het bouwjaar is 1952 denk ik
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
-
Beiden dank voor de reactie! Het zadel zal ik uit elkaar halen en verder schoonmaken. Is het het originele zadel?
Op de achternaaf staat inderdaad wel 52, wat voor 1952 pleit.
Maar in het overzicht van Gazelle kom ik toch echt op 1951 uit, of werd het genoemde framenummer, dat in het overzicht genoemd wordt, aan het eind van dat jaar bereikt?
Op de achternaaf staat inderdaad wel 52, wat voor 1952 pleit.
Maar in het overzicht van Gazelle kom ik toch echt op 1951 uit, of werd het genoemde framenummer, dat in het overzicht genoemd wordt, aan het eind van dat jaar bereikt?
-
Hallo allemaal,
Bij deze fiets komt het draad voor de verlichting uit het buisje dat onder de trapas zit. Verder naar voren moet de draad op de een of andere manier aan het frame bevestigd worden. Daar schijnen speciale beugeltjes voor geweest te zijn.
Wie o wie kan mij helpen? Heel graag zou ik aan zo'n beugeltje komen om deze mooie Gazelle verder in orde te maken.
Alvast bedankt voor de reactie!
Groeten,
David
Bij deze fiets komt het draad voor de verlichting uit het buisje dat onder de trapas zit. Verder naar voren moet de draad op de een of andere manier aan het frame bevestigd worden. Daar schijnen speciale beugeltjes voor geweest te zijn.
Wie o wie kan mij helpen? Heel graag zou ik aan zo'n beugeltje komen om deze mooie Gazelle verder in orde te maken.
Alvast bedankt voor de reactie!
Groeten,
David
- fietshobbyist
Er staat een postcode op het frame. De exacte locatie van dat adres is tegenwoordig makkelijk te vinden via bepaalde routeplanners.