Arentsen & Kölling catalogus

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Maarten Waarlé

Arentsen & Kölling catalogus

Bericht door Maarten Waarlé »

Bij deze wat afbeeldingen van een vroege catalogus van Arentsen & Kölling.
Het is van 1897 en in die jaren was de naam Gazelle nog niet door hen in gebruik genomen.
DSC06601.JPG
Wel waren ze al flink bezig met de verkoop van uit Engeland geimporteerde rijwielen van de bekende firma Alldays & Unions
uit Birmingham en de bij mij niet bekende firme The Pretty Cycle co Ltd ook uit Birmingham.
DSC06602.JPG
DSC06603.JPG
Typisch is het frame van Alldays met de gedraaide buizen. Het heeft iets weg van de gedraaide buizen van Premier.
Deze buizen waren gemaakt uit zweeds staal waar je geen buis van kon trekken maar waar door oprollen weer wel een buisvorm uit ontstond.
De rondlopende naad werd hard gesoldeerd.
Of dat bij deze fietsen ook het geval was durf ik niet te zeggen maar het lijkt er wel een beetje op.
gedraaide buizen
gedraaide buizen
DSC06605.JPG
DSC06606.JPG
De handelsfirma bood de Bonds garantie bepaling aan. Je moest dan lid zijn van de ANWB. Achter in de catalogus zit dan ook een ANWB aanmeldingsformulier. En er zit een lijst met garantiebepalingen in ''vastgesteld door den Algemene Nederlandse wielrijdersbond''.
DSC06607.JPG
Groeten,
Maarten
VelpArnhem

Re: Arentsen & Kölling catalogus

Bericht door VelpArnhem »

Erg fraai Maarten. Oer Gazelle mogen we ze niet noemen maar wel de voorlopers wellicht! Ik neem het stukje graag op met afbeeldingen in Facebook Gazelle Erfgoed. Hopelijk is dit oke?

Groet, Jan
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Jan,
Ja dat is goed hoor daar heb ik geen probleem mee.
Het zal later ook nog wel eens opgenomen worden in de databank van de vereniging
VelpArnhem

Bericht door VelpArnhem »

Dank!
Roweel

Bericht door Roweel »

Heel gaaf!
Plaats reactie