Tip: Rubberen handvatten demonteren en/of monteren

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
fietshobbyist

Tip: Rubberen handvatten demonteren en/of monteren

Bericht door fietshobbyist »

Het was nog niet te vinden op dit forum, voor zover ik het heb bekeken:
Rubberen handvatten kunnen worden gedemonteerd en/of gemonteerd met wasbenzine.
Demontage:
Je steekt een dunne schroevendraaier onder het handvat, pakt een stuk hoekprofiel van ongeveer 10x10 mm of kleiner of misschien een tentharing. Die steek je er bij achter en dan giet je zo weinig mogelijk wasbenzine in het handvat. Profiel eruit en dan draai je de schroevendraaier daarin een paar keer rond zodat het zich verdeeld en dan kan het handvat er heel gemakkelijk worden afgeschoven.
Montage:
Giet zo weinig mogelijk wasbenzine in het (schone) handvat, verdeel het en schuif het op het stuur.
De wasbenzine zal verdampen en dan zit je handvat vast.

Dit foefje werkt ook als een handvat niet strak genoeg meer zit en over het stuur draait tijdens het fietsen; handvat eraf halen, van binnen goed schoonmaken en weer monteren.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 11 okt 2020, 19.27, 3 keer totaal gewijzigd.
rowejon

Re: Rubberen handvatten demonteren en/of monteren

Bericht door rowejon »

Hi,
Ik maak handvatten los door kokende water overheen te gieten. Ik zet ze terug met spuug.
Gr
Jon
m-gineering

Re: Rubberen handvatten demonteren en/of monteren

Bericht door m-gineering »

rowejon schreef: 11 okt 2020, 08.11 Hi,
Ik maak handvatten los door kokende water overheen te gieten. Ik zet ze terug met spuug.
Gr
Jon
Water of spiritus er onder doet het ook, als je maar een vloeistof film hebt. Andere truuk is met een injectiespuit met naald door het rubber heen te prikken en onderhuids water te injecteren. En duw de greep eraf, niet trekken. Bij duwen maak je de diameter groter, bij trekken wordt het handval langer en dunner
/Marten
Loopt spaak

Re: Tip: Rubberen handvatten demonteren en/of monteren

Bericht door Loopt spaak »

Om handvatten erop te zetten gebruik ik de luchtslang.(compressor)
Door de lucht kracht schijf je ze er zo op. En af als ze niet vast geplakt zitten
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik dompel ze eerst in heet water tot ze helemaal slap zijn. Dan een lik vaatwasmiddel erin, en dan schuif ik ze er zo op. Ook op een dikker transportfietsstuur. Je moet dan wel snel zijn, want het rubber wordt weer snel stijf.
EdMondain

Bericht door EdMondain »

Heeft iemand ook een handige tip voor celluloid remgrepen?
Op de heetste dag van het jaar heb ik het aangedurfd om deze remgrepen te monteren, na een eerdere mislukte poging om ze in kokend water wat zachter te maken.
In de felle zon heb ik ze vergezeld van vaseline en een verhoogde hartslag met een houten hamer voorzichtig op de remstangen getikt.
Maar ik vraag me af of celluloid enige rek toelaat en of er een minder riskante manier is om ze te monteren?
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Zowiezo in ieder geval geen vaseline, dat blijft glijden. Je moet iets gebruiken dat uitdroogd na installatie.
Loopt spaak

Bericht door Loopt spaak »

Probeer het met de luchtslang,
Ik heb die tip ooit gekregen van een motorfiets monteur en het werkt met alles wat net niet wil

👍👍
Plaats reactie