Ha allen,
Iemand tips over hoe ik onderstaand tandwiel kan verwijderen? Er zat een stopperring op met linksdraaaiend schroefdraad, maar het tandwiel lijkt niet op hetzelfde schroefdraad te zitten (er zit wat ruimte tussen de binnenkant en het schroefdraad). Kan ik er vanuit gaan dat op het tandwiel rechtsdraaiend schroefdraad zit, of zit het op een andere manier vast?
Groeten van Julius
Tandwiel verwijderen
Re: Tandwiel verwijderen
Hi,
99,9% zeker rechtse draad. Gebruik een kettingwip, Zo iets
https://www.internet-bikes.com/2537-ice ... cm-zilver/
maar de meeste moderne zijn voor fijner ketting.
Gr
Jon
99,9% zeker rechtse draad. Gebruik een kettingwip, Zo iets
https://www.internet-bikes.com/2537-ice ... cm-zilver/
maar de meeste moderne zijn voor fijner ketting.
Gr
Jon
- marco verbaant
bijna altijd links/rechts combinaties in zulke gevallen.
(het overduidelijke plaatje "geleend" van m-gineering, dank)

(het overduidelijke plaatje "geleend" van m-gineering, dank)

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
- fietshobbyist
Maakt gebruik van trefwoorden in de zoekbalk, alstublieft.
(De directe verwijzing is nu verwijderd en veranderd in bovenstaande zin en 'vervuilt' het de zoekresultaten niet meer.)
(De directe verwijzing is nu verwijderd en veranderd in bovenstaande zin en 'vervuilt' het de zoekresultaten niet meer.)
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 18 okt 2020, 20.50, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Oké, zoiets verwachte ik al inderdaad. Ik zal eens kijken of ik ergens ene passende kettingzweep kan bemachtigen. Als iemand er een kwijt wilt dan hou ik me aanbevolen
-
Als je het tandwiel niet meer wil gebruiken dan kun het tandwiel ook gewoon vastklemmen in een bakschroef en dan het wiel gebruiken als hefboom.
Nog iets meer kans als je op tegenoverliggende kanten wat tanden weg slijpt zodat er platte vlakken ontstaan.
Een kettingzweep is ook goed te maken van een oud stuk ketting die je bijvoorbeeld door een buis heen leid en aan het uiteinde voorziet van een boutje.
Groeten,
Maarten
Nog iets meer kans als je op tegenoverliggende kanten wat tanden weg slijpt zodat er platte vlakken ontstaan.
Een kettingzweep is ook goed te maken van een oud stuk ketting die je bijvoorbeeld door een buis heen leid en aan het uiteinde voorziet van een boutje.
Groeten,
Maarten
-
Houten balk, 10 cm van het einde gat boren waar de ketting net doorkan, de dikst mogelijke spijker door de ketting zodat die er niet weer uitvalt, en de tandwieltanden hebben lekker grip in het hout en er gaat niks stuk. Bij deze velg is het misschien wel handig om de kettingzweep in de bankschroef tezetten, en de broze velg met twee handen los te draaien, zodat je niet ook nog met je gewicht op het wiel hangt.Maarten Waarlé schreef: ↑18 okt 2020, 21.08 Als je het tandwiel niet meer wil gebruiken dan kun het tandwiel ook gewoon vastklemmen in een bakschroef en dan het wiel gebruiken als hefboom.
Groeten,
Maarten
/Marten