Kleine onderdelen ontroesten
-
Kleine onderdelen ontroesten
Ik vroeg me af wat voor methoden mensen gebruiken voor het ontroesten van de kleinere onderdelen van een (bak)fiets, bijvoorbeeld bladveerhouders, ketting, bouten, etc.
Elektrolyse, cola (??), ultrasoon reinigers, spul van de bouwmarkt; er zijn allerlei opties. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Welke zou je aanraden en waarom?
Groeten van Julius
Elektrolyse, cola (??), ultrasoon reinigers, spul van de bouwmarkt; er zijn allerlei opties. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Welke zou je aanraden en waarom?
Groeten van Julius
Re: Kleine onderdelen ontroesten
Hi,
Zoek "citroenzuur" in de zoekbalk.
Gr
Jon
Zoek "citroenzuur" in de zoekbalk.
Gr
Jon
-
ik gebruik meestal gewoon schoonmaakazijn. werkt goed, is goedkoop en niet milieuschadelijk.
Hier ook: schoonmaakazijn ... Kost iets van €0,49 per liter, daar koop je geen cola voor
Twee à drie dagen in een glazen potje. Het spul komt er enigszins dof uit, maar met wat fijn staalwol (000) is dat ook weer verholpen.

Hi,
Mijn ervaring is dat ontroesten werkt better als je onderdelen eerst ontvet.
Gr
Jon
Mijn ervaring is dat ontroesten werkt better als je onderdelen eerst ontvet.
Gr
Jon
-
Hoi, De in de bouwmarkt verkrijgbare verdunde zoutzuur gaat als een speer. Eerst ontvetten is zeker aan te raden.
Re: Kleine onderdelen ontroesten (zoutzuur??)
Zoutzuur valt officieel onder chemisch afval (KCA), ik ga ervan uit dat dat ook in verdunde vorm geldt. Dat betekent dat het afgevoerd moet worden via een afvalscheidingsstation, milieustraat of hoe dat in een ieders gemeente ook genoemd wordt. Schoonmaakazijn mag door de gootsteen. En ja, de zuurgraad van verdund zoutzuur is een pietsie hoger dan schoonmaakazijn, maar als het milieu je lief is en je een tikkeltje meer geduld hebt, dan is mijn keuze snel gemaakt. Daarnaast, met een prijs van om en nabij €6,= per liter vind ik verdunde zoutzuur ook niet echt aantrekkelijk, gezien het grote aantal verroeste onderdelen dat ik regelmatig schoonmaak. Citroenzuur wordt ook wel genoemd als alternatief, de zuurgraad ligt (geloof ik) tussen zoutzuur en schoonmaakazijn, maar je moet het verdunnen met water en dan neemt de pH weer af. Afijn, ik heb er geen ervaring mee.
Wat betreft milieubewustheid: voor ontvetting/schoonmaak gebruik ik helaas nog veel te vaak terpentine en/of wasbenzine, tegen mijn zin. Als iemand milieuvriendelijkere alternatieven weet, ik hoor het graag. Ik heb ook jarenlang kettingen gesmeerd met PTFE(=teflon)-spray, op aanraden van een fietsenmaker. Met de huidige discussie over teflon (PFAS) weet ik het ook niet meer ...
Wat betreft milieubewustheid: voor ontvetting/schoonmaak gebruik ik helaas nog veel te vaak terpentine en/of wasbenzine, tegen mijn zin. Als iemand milieuvriendelijkere alternatieven weet, ik hoor het graag. Ik heb ook jarenlang kettingen gesmeerd met PTFE(=teflon)-spray, op aanraden van een fietsenmaker. Met de huidige discussie over teflon (PFAS) weet ik het ook niet meer ...
Hi,
Je hoef je ontroesting zuur niet elke kier weg te gooien. Gebruik het tot het op is en dan wordt het geen zuur meer.
Gr
Jon
Je hoef je ontroesting zuur niet elke kier weg te gooien. Gebruik het tot het op is en dan wordt het geen zuur meer.
Gr
Jon
Welk zuur?
Vrijwel elk zuur zal dus het roest oplossen, maar ook het ijzer aantasten.
Het blanke staal, zeker bij zoutzuur, zal zeer snel opnieuw te roesten.
Bij de buizenfabrikant zal men de vers getrokken buis vaak fosfateren en daarna in preserveerolie dompelen.
Fosfateren is niet anders, dan de buis in verdund fosforzuur hangen (pickled zegt men bij Reynolds).
Dit levert een donker dun gesloten ijzerfosfaat laagje op, dat in een droge ruimte jarenlang roest weert.
Het is mechanisch makkelijk te verwijderen, door stralen of schuren.
Vroeger werden bij Gazelle de frames na het solderen en poetsen, in een zeer grote bak fosforzuur gehangen.
Dit verwijdert resten van het vloeimiddel (borax) en messingsoldeer, ook in het frame.
Bovendien heeft het gefosfateerde staal een goede hechting voor de lak; ik gebruik dus fosforzuur.
Af te voeren zuur kun je met wat kalk of soda neutraliseren (tot het niet meer bruist).
Fosfaten worden veel gebruikt in kunstmest en wasmiddelen.
Waterzuiveringsinstallaties hebben extra stap om lozing te beperken; ze slaan het neer met ijzervijlsel.
Voor de algen in het oppervlaktewater is het namelijk pure doping; die bloeien zich kapot.
Groet, Wiel
Vrijwel elk zuur zal dus het roest oplossen, maar ook het ijzer aantasten.
Het blanke staal, zeker bij zoutzuur, zal zeer snel opnieuw te roesten.
Bij de buizenfabrikant zal men de vers getrokken buis vaak fosfateren en daarna in preserveerolie dompelen.
Fosfateren is niet anders, dan de buis in verdund fosforzuur hangen (pickled zegt men bij Reynolds).
Dit levert een donker dun gesloten ijzerfosfaat laagje op, dat in een droge ruimte jarenlang roest weert.
Het is mechanisch makkelijk te verwijderen, door stralen of schuren.
Vroeger werden bij Gazelle de frames na het solderen en poetsen, in een zeer grote bak fosforzuur gehangen.
Dit verwijdert resten van het vloeimiddel (borax) en messingsoldeer, ook in het frame.
Bovendien heeft het gefosfateerde staal een goede hechting voor de lak; ik gebruik dus fosforzuur.
Af te voeren zuur kun je met wat kalk of soda neutraliseren (tot het niet meer bruist).
Fosfaten worden veel gebruikt in kunstmest en wasmiddelen.
Waterzuiveringsinstallaties hebben extra stap om lozing te beperken; ze slaan het neer met ijzervijlsel.
Voor de algen in het oppervlaktewater is het namelijk pure doping; die bloeien zich kapot.
Groet, Wiel
- Jeroen Zuiderwijk
Als je met zuren gaat werken, dan moet je ook niet vergeten de onderdelen achteraf te neutraliseren. Dat kan in een badje met soda. Als je dat niet doet, dan zullen de onderdelen zeer versneld gaan roesten door resten zuur die nog aanwezig zijn. Zo veel zelfs dat er een hele huid roest op vormt en de schilvers eraf vallen.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/