Gratis: Union herenfiets 1946, originele lak, nette staat.

Plaats reactie
maartenB

Gratis: Union herenfiets 1946, originele lak, nette staat.

Bericht door maartenB »

En we hebben er weer eentje:
Wie belang heeft bij deze fiets - niet voor sloop en niet voor handel, dus alleen voor jezelf! - mail of pb mij maar even.
Graag alleen betalende clubleden reageren, of je wordt even lid, met die mooie actie! viewtopic.php?f=24&t=7150
Het verhaal is als volgt:
-------------------------------------

Het gaat om mijn Union fiets die ik in 1946 heb gekregen. Hij was toen nog op de BON.

Ik had hem nodig voor mijn school. Op Dolle Dinsdag hebben de Duitsers mijn fiets

fiets gestolen om te kunnen vluchten. Gelukkig waren de scholen al gesloten. Na de oorlog

heb ik op een oude fiets de school bezocht. In 1946 ben ik doorheen gezakt. Fietsen waren

toen nog op de BON. Je moest die BON bij de Gemeente aanvragen. Alleen als het strikt

noodzakelijk was kreeg je een BON.

Hij is mijn hele leven mijn trouwe ros geweest. Geregeld haalde ik hem ik elkaar, voorzag de lagers

van nieuw vet en verving de eventueel versleten onderdelen. Ik ben 91 jaar en durf niet meer te

fietsen. Ik moet hem dus ergens zien onder te brengen, want hij is nog te goed voor de sloop.

Nog een kleine toelichting. Op het achterspatboord zit nog een geel plaatje. In de beginjaren

’50 moest er een adresplaatje op je fiets zitten als je deze per trein wilde versturen. De mijn zit

er nog op, weliswaar zonder naam. Die is in de loop der jaren vervaagd.

Op het frame zit nog de oorspronkelijke lak. Hier en daar beschadigd, maar zonder roest. Het

chromen stuur is in goede staat, ook zonder roest. De koplamp draagt het vroegere Philips

loge. De spatborden heb ik weleens moeten vervangen. Ik heb vele tienduizenden km. op

deze fiets afgelegd. Alleen al voor mijn school reed ik per week 120 km.

Hopelijk komt mijn fiets in goede handen terecht.
Bijlagen
20201023_150259_Original.jpg
20201023_150211_Original.jpg
20201023_150139_Original.jpg
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
vincentariens

Re: Gratis: Union herenfiets 1946, originele lak, nette staat.

Bericht door vincentariens »

Wat een prachtig verhaal!
Batavus 1940

Bericht door Batavus 1940 »

Word opgehaald door mij
Desmond

Bericht door Desmond »

Dat is zeker een mooie geschiedenis, en gelukkig blijft deze fiets bewaard!
Wat zijn de verchroomde delen goed bewaard gebleven, heel goed verzorgd door die meneer!
Die fiets kan nog jaaaren mee!
Mvg,
Desmond
fietser

Bericht door fietser »

Inderdaad nog een in mooie staat bewaarde fiets, zeker als we de afgelegde km's meerekenen. Maar wel overduidelijk van 1953, zegt het framenummer. En toen waren fietsen al jaren niet meer op de bon. Ik heb dat al zó vaak meegemaakt dat ik zonder overdrijving zeggen kan, dat het bouwjaar dat mensen zich van hun fiets herinneren in minimaal driekwart van de gevallen ouder geschat wordt dan in werkelijkheid. En vaak spelen oorlogsverhalen mee, hoewel niet per se. Mijn vermoeden is dat die oorlogsverhalen echt gebeurd en beleefd zijn maar dat ze later in het geheugen met een andere fiets gekoppeld worden die men later gekocht of gekregen heeft. Met andere woorden: het geheugen slaat aan het "romantiseren" en husselt twee aparte verhalen door elkaar. Als mijn dochter klaar is met haar studie psychologie zal ik haar vragen hoe het zit. Vooralsnog kan misschien Jasper uitleg geven...? ;)

Groeten,
fietser
JasperA

Bericht door JasperA »

fietser schreef: 16 nov 2020, 21.25 Vooralsnog kan misschien Jasper uitleg geven...? ;)
Zit ik met veel interesse je uitleg te lezen over hoe het komt dat mensen een fiets veel ouder schatten dan dat deze in werkelijkheid is, komt dit er achteraan... Wel een goede onderzoeksvraag.

Ik dacht meteen aan dit boek; The Storytelling Animal: How Stories Make Us Human.

Sowieso beleeft iedereen de wereld op zijn of haar eigen unieke manier en heeft iedereen in die zin ook zijn eigen waarheid geconstrueerd. Die is in feite altijd gekleurd. Dat een verhaal over een fiets gekoppeld wordt aan een andere fiets klinkt eigenlijk best plausibel.

Los daarvan mogen mensen graag overdrijven dus een verhaal kan in de overlevering ook gewoon wat aangedikt zijn hier en daar. We maken nou eenmaal graag indruk op de ander.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Geheugen is nou eenmaal niet de meest betrouwbare bron van informatie. Ik kan me nog heel goed de hond van mijn ouders herinneren van toen ik een jaar of 2 was, en dat mijn vader thuiskwam van de dierenarts zonder hond, die ingeslapen was omdat die iets giftigs had gegeten. Dit gebeurde 2 jaar voor ik geboren werd. Toch heb ik daar levendige herinneringen van. Vrij waarschijnlijk hebben mijn ouders dat vroeger verteld, en de verbeeldingen die ik daarbij had zijn bij mij herinneringen geworden. Maar toen ik daarmee geconfronteerd werd, twijfelde ik eerder aan dat de hond er al 2 jaar niet meer was voor ik geboren werd, dan dat mijn geheugen niet klopte.

Ik denk dat in dit geval de gebeurtenissen die gepaard gingen met sterke emoties zijn onthouden, maar tussentijdse vervangingen van fietsen niet, als daar verder niet iets bijzonders gebeurde. Dan heb je stukjes verhaal met ontbrekende hoofdstukken daarin, waarin het lijkt alsof het om dezelfde fiets gaat.
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Op Marktplaats valt het mij al sinds jaar en dag op dat de verkoper de fiets vrijwel altijd ouder inschat dan hij in werkelijkheid is. Waarom vraag je je dan af. Mijn theorie was altijd dat hoe ouder de fiets hoe hoger de waarde volgens de verkoper. :shock:
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
fietser

Bericht door fietser »

Dat op marktplaats bij sommige adverteerders iets tussen "wishful thinking" en een doelbewuste leugen een rol speelt zal ongetwijfeld kloppen. Daar ligt de motivatie anders dan bij mensen die met veel genoegen naar hun eerste zelf verdiende fiets of hun familie-erfstuk kijken. Ik denk dat Jeroen in zijn voorbeeld heel goed laat zien hoe het werkt, en dat het ook echt tot een sterke overtuiging (bij een volledig schoon geweten) leidt. Dat is iets totaal anders dan wat die marktplaats-opscheppers doen.

Groeten,
fietser
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

Mooie fiets. Hij lijkt erg veel op mijn dagelijkse ros, een Union Animo uit '56. Die heeft alleen al een 'modern' stuur en TMI verlichting en een Baken achterlicht. Erg goed fietsende fietsen overigens en van onderschatte kwaliteit.
Ook bij de mijne is het chroom nog in een opmerkelijk goede staat. Zeker voor een fiets die al jaren lang altijd buiten staat. Ik zet hem wel een keer per jaar in het vet, maar dat is bij andere fietsen nooit afdoende geweest. De lak begint het wel af te laten weten....
Plaats reactie