even voorstellen; Jan van den Berg

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
union1914

even voorstellen; Jan van den Berg

Bericht door union1914 »

Mijn vader is vanaf 1945 tot 31 augustus 1973 directeur geweest van UNION en ik vind het leuk om op dit forum allerlei verhalen te lezen over fietsmerken van vroeger; speciaal natuurlijk over UNION. Ik ben in het bezit van enkele filmbeelden die hij in de begintijd heeft gemaakt over b.v. de bouw van een uitbreiding van de fabriekshal van voor 1945; fietsen op de Dam in Amsterdam etc. etc. Deze filmbeelden zijn omgezet in zowel videoband als dvd. Verder zijn er natuurlijk heel veel leuke verhalen.
Hij was b.v. erg trots op zijn aandeel in het tot de helft terugbrengen van de montage-uren; In het begin werden de monteurs in stuksloon betaald en bij zijn tijdstudieonderzoek bedacht hij een manier om in dezelfde tijd 2x zoveel fietsen te maken. De monteur die dit toen uitprobeerde ( een driepoot waarbij de zadelpin van het frame op de driepoot kon draaien etc. etc. ) had daar zoveel schik in (verdiende ineens 2x zoveel als eerst) dat de andere monteurs daarna bij mijn vader ook om zo'n driepoot kwamen vragen. Hij had in het begin ook de bijnaam van: kieken is makkelijker dan warken. Dit is het begin geweest van de opbloei van het bedrijf in die tijd.
Sandra

Re: even voorstellen; Jan van den Berg

Bericht door Sandra »

Welkom Jan!
Leuk om te lezen dat je een nazaat bent van een vroegere directeur van Union. Heb je zelf ook oude Union-fietsen?

Ik ben ook een 'nazaat van'. Mijn vader, grootvader en overgrootvader waren eigenaar van de Mustang Rijwielfabriek in Assen. Ik heb er mijn kinderjaren nog doorgebracht. Destijds had ik weinig interesse in de fietsen en de historie, maar dat soort dingen komt met de jaren :D

Groet, Sandra
fietser

Bericht door fietser »

Erg leuk om ook eens iets van een insider uit de rijwielbranche op dit forum te horen! Het merk Union hoort niet bij de meest besproken merken onder verzamelaars van oude Nederlandse fietsen, maar het heeft wel een belangrijke plek ingenomen in de Nederlandse fietsgeschiedenis. Al was het maar vanwege de geproduceerde aantallen en de lange tijd van bestaan.

Ik heb me altijd afgevraagd hoe het komt dat Union na de oorlog en vooral vanaf de jaren 60 zo hard kon groeien zonder dat het merk echt opviel - niet door trendsettende modellen en ook niet door lage verkoopprijzen. Een goede bedrijfsvoering zal één sleutel voor het geheim zijn. Maar wat nog meer?

'
union1914

Bericht door union1914 »

Uit een document van 8 febr. 1973 blijkt dat men deze groei voornamelijk te danken had vanwege:
a. inzicht, doorzettingsvermogen, koopmanschap en vakbekwaamheid van haar oprichters en de volgende generaties;
b. een uitmuntende verstandhouding tussen leiding en personeel;
c. een scherpe kostenbewaking;
d. een nauwkeurig volgen van de markt;
e. een nauwkeurig toezien op de levering van kwaliteitsproducten;
f. een voortdurende modernisering zowel van fabrikageproces als administratie
g. budgettering en toekomstplanning
Eind 1955 kwam UNION in contact met een belangrijke amerikaanse importeur van rijwielen welke duurde tot 1961.
In 1956 werd begonnen met de export van rijwielen naar W.Duitsland en Belgie.
1930-1935-1940-1945-1950-1955-1960-1965-1970> 7500-5.800-8.600-1.000-21.000-24.328-48.385-65.603-127.000 rijwielproductie per jaar.
September 1966 kwam bij UNION de millioenste fiets van de band welke aangeboden werd aan de commissaris van de koningin voor de provincie Overijssel.
Plaats reactie