Even voorstellen: Raleigh

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Reusachtig

Even voorstellen: Raleigh

Bericht door Reusachtig »

Beste forumleden,
ik ben nieuw op deze site, wat leuk om te zien welke informatie jullie allemaal delen! Ik heb jaren geleden van de eerste eigenaar een Raleigh gekocht, zie svp bijgaande foto’s. Op de Sturmey Archer achternaaf staat 82, ik vermoed dat 1982 het bouwjaar van de fiets is. Ik heb de volgende vragen:
- ik heb de informatie op deze site over framenummers gelezen, maar kan die niet rijmen met het nummer op de foto. Heeft iemand meer informatie?
- het onderste achterlicht werkt goed, nadat ik de dynamo en bedrading heb vervangen; daarboven zit een Raleigh reflector met een zwart kastje erachter; de electronica daarin is voor zo ver ik kan zien bedoeld om bij stilstaan toch het achterlicht te laten branden; de electronica is echter vergaan, dus deze heb ik moeten ontkoppelen; op internet kan ik nergens een soortgelijk kastje vinden; zijn die nog verkrijgbaar?
- ik heb een nieuwe standaard dynamo gemonteerd, de vorige was onherstelbaar. Weet iemand welk merk/type dynamo origineel op deze fiets hoort?
- de jasbeschermers en snelbinders zijn evenmin origineel; welke horen er op?
- ik ben 2.02 meter lang; de frame maat van deze fiets is 60 cm; zijn er ook grotere framematen van soortgelijke modellen?
- andere op- of aanmerkingen zijn zeer welkom.
Met vriendelijke groet, en alvast hartelijk dank,
Hans
7CBFE776-B359-4E49-AD90-7E2388676F3D.jpeg
685DE3DA-EBCC-4728-A5A7-AEEA0DA35530.jpeg
FD4497BF-BC8D-404D-A0E9-4E541CD6A7D1.jpeg
BF218416-211C-4B59-AA1E-7314ADE4F56F.jpeg
4EB1A74A-191E-4D10-BA09-A477DFCE59E6.jpeg
Bijlagen
CF5DCCF1-FC7E-46A5-86E4-59E11DDDD25A.jpeg
37377098-88A5-4622-A77B-8B079F8B82AC.jpeg
rowejon

Re: Even voorstellen: Raleigh

Bericht door rowejon »

Hi,
Die nummer is niet de framenummer maar tegen diefstal. Ik weet niet precies waar de framenummer zit op een Raleigh maar op de framelug onder de zadel is de meest voorkomende plek. Vaak moet je verf krabben om het te vinden/lezen.
Gr
Jon
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

https://postcodebijadres.nl
1551 BS: De Appelb00mstr44t in Westz44n
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Het komt wel vaker voor dat mensen een postcode aanzien voor het framenummer. Overigens lijkt 1982 goed mogelijk gebaseerd op de foto's. Misschien kan je op Internet vinden waar het framenummer moet staan bij een Raleigh, op de zadellug lijkt het meest waarschijnlijk
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste Hans,Welkom!

Over hoge frames gesproken; Ik heb het vermoeden dat dit type Raleigh niet in veel hogere uitvoeringen zijn gebouwd.
Maar als je het wat breder wil zien dan zijn er wel degelijk hoge frames gebouwd.

Je mag zonder meer een 70 cm frame hebben. Ik ben 1m94 en rij daar mee. 65cm frames die nog wel vaak voorkomen zijn door mij al te laag bevonden.
En toerfietsen van 70 cm rijden echt vorstelijk!
30 inch roadster
30 inch roadster
Deze is 30 inch : zo`n 76cm De hoogste fiets die ik ken. De wielen van deze fiets zijn ook 30 inch! Deze fiets stond in de UK. Op marktplaats komt een paar keer per jaar een 70cm frame voorbij.

Groeten,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

Raleigh bouwde nog heel lang 66 cm frames en daar is voor een lange man best aardig op te fietsen.
Deze had ik vroeger. Volgens mij nog uit de jaren 90.
Bijlagen
Raleigh van Maarten 002.jpg
Raleigh van Maarten 001.jpg
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Reusachtig

Bericht door Reusachtig »

Hartelijk dank voor de reacties!
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Hier nog een Nederlandse.
AZOR Oklahoma -  70cm hoog, van  G. P..JPG
Ik vroeg de eigenaar eens of ik er op mocht fietsen - hij negeerde het.
Later riep ik tijdens zijn voorbijgaan eens impulsief: "Hé, *********, fiets verkopen?" Hij fietste door.
Weer later kocht ik een AZOR kruisframe fiets 61cm en ... niet lang daarna: Klop-klop.
"Je wou mijn fiets kopen? Ik ga een andere fiets kopen." Ik zei: "Loopt u eens mee naar de berging, alstublieft."

Een paar dagen later stond ie bij de fietsemaker en ik greep mijn kans: ik mocht hem een weekendje lenen!
Een AZOR Oklahoma, 70 cm hoog - Oklahoma, het staat op de horizontale buis. Voor wie het merk AZOR nog niet kent: uit Hoogeveen, Drenthe. AZOR: Spaans voor een havik, die op het beeldmerk staat.
Wat een fiets! Te hoog voor mij maar inderdaad een vorstelijke zit.
De fiets heeft er niet zo lang gestaan. Er komen telkens busjes met Pools kenteken ...
Ik kreeg later wel spijt dat ik u Oude Fietsers niet in kennis stelde over de beschikbaarheid van dit rijwiel, toch een potentiële klassieker.
Plaats reactie