Nieuw hier!

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
M. van Genderen

Nieuw hier!

Bericht door M. van Genderen »

Hallo allemaal,

Ik wil me even kort voor stellen, Marcel van Genderen uit Amersfoort. Heb nooit veel met vintage Fietsen gedaan. Maar wel veel met andere oldtimers.
Het leek mij nu wel eens leuk om eens een fiets te zoeken en er mee te rijden af en toe.
Mijn eerste oldtimer is een BSA (helaas niet Nederlands) geworden, Ik ben er heel blij mee! Ik heb er nog niet echt heel veel over kunnen vinden.
Op het eerste gezicht redelijk origineel, moeten wel nieuwe handvatten op en een ander zadel.

Wat de verdere plannen betreft, ik gan hem niet compleet restaureren op korte termijn. Beetje poetsen en onderhouden, En fietsen natuurlijk!

Alle tips en of opmerkingen welkom, en als iemand nog onderdelen zoals handvatten of een zadel heeft hoor ik het graag.

Met vriendelijke groeten,
Marcel

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Maarten Waarlé

Re: Nieuw hier!

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Marcel, Welkom!
Interessante fiets Ik heb zelf geen precies idee van leeftijd maar BSA moet te vinden zijn waar het om framenummers gaat.
Wat me opvalt aan deze BSA is dat er een twee versnellingen naaf in zit, zo lijkt het. Dat is best bijzonder.
Maar ik mis de versteller...en de ketting en kabel voor de bediening.

Wel de moeite waard om dat eens te onderzoeken.

Groeten,
Maarten
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

Dag Marcel,

Welkom bij de club!

De achternaaf is waarschijnlijk een Sturmey Archer TF of een TC. Volgens Sheldon Brown is die uit de jaren 30 en zeldzaam:

https://sheldonbrown.com/cribsheet_s-a-hubs.html

Groeten van

Dirk
M. van Genderen

Hallo Dirk en Maarten,

Bedankt voor jullie reacties! Het lijkt er inderdaad sterk op dat het een TF naaf is. Ik heb geprobeerd wat foto's te maken van de nog net leesbare letters.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik moet wel op zoek naar een schakel hendeltje, kabel en kettingkje voor in de naaf.
maartenB

Bericht door maartenB »

TF4 ?
Wat staat er evt op de voorste trommel?

de 4 kan duiden op 1934.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
M. van Genderen

op de voornaaf staat alleen Atom, en het is een aluminium exemplaar. Helaas is er 1 spaak gat uitgebroken.
Ik gok dat dit geen originele fabrieks-naaf is.
rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
Spaak uitgebroken, creatief oplossing
IMG_20201214_174924.jpg
Gr
Jon
M. van Genderen

Ja, dat is ook een oplossing :D

Ik vroeg mij eigenlijk af waar ik terecht kan voor onderdelen? Brooks zadel kan ik wel van marktplaats halen denk ik.
Maar voor een naaf en handvatten wordt het wat lastiger. Ook remblokjes heb ik nodig.

Als jullie een bedrijf weten of zelf wat hebben liggen hoor ik het graag.

Verder zoek ik informatie over deze fiets, hoe is hij ooit geleverd en wanneer? Waren velgen in die tijd gelakt of verchroomd?

Bedankt tot zo ver!
theodorus

Bericht door theodorus »

De naaf is te repareren, gaatje dicht lassen en nieuw gaatje boren
je kan er van uitgaan dat bij optrek velgremmen de kanten waar de blokken op remmen niet gelakt werden
de lak zou er binnen korte tijd afslijten
rowejon

Bericht door rowejon »

Plaats reactie