arnoldus schreef: ↑1 jan 2021, 14.55
Jammer dit merk Duitse naaf is niet gedateerd.
Nol
Rijwiel.net zegt: Styria
Dit Oostenrijkse bedrijf maakte al voor de oorlog terugtrapremnaven en verkocht deze vanaf 1936 ook in Nederland (in het eerste jaar naar eigen zeggen al 90.000 stuks!). In de praktijk kwam ik ze met jaartallen vanaf 1936 t/m 1964 bij allerlei merken tegen. Er lijkt geen bekend Nederlands fietsenmerk te zijn, dat deze naven op grote schaal gemonteerd heeft. De laatste twee cijfers van het bouwjaar staan op de naafhuls, in een klein cirkeltje onder het logo van Styria, tegenover de smeernippel. Bij jaren-30-naven werd alleen het laatste cijfers van het jaartal ingeslagen.
In het clubblad 2007/3 heeft een artikel gestaan over verende fietsen met daarin ook een stuk over Rollsflex. https://www.oudefiets.nl/index-oude-tij ... /index-p-t
De oude bladen kan je inzien in de documentatiebank.
Ik heb er zelf ook een gehad van dit model.
Jaren geleden heeft er ook wel eens een op marktplaats gestaan die helemaal origineel was en waar op allerlei onderdelen "rollsflex" was ingeslagen zoals het stuur en het slot.
Bij nader inzien had ik wel eerder van Styria gehoord.
Ik heb even op het net gesnuffeld en in mijn motor bibliotheek en kwam uit bij de volgende afbeeldingen.
De naaf schijnt 3 versnellingen te zijn.
Men bouwde motorfietsen van 1905 tot 1908.
Voornamelijk met Fafnir blokken
Bijlagen
IMG-20210102-WA0002.jpg (37.95 KiB) 2641 keer bekeken