Gazelle no. 1 jaren 50

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Basvanessen

Gazelle no. 1 jaren 50

Bericht door Basvanessen »

Ik heb een Gazelle no. 1 uit de jaren 50 met terug trap naaf.
Een heerlijke fiets waar ik dagelijks gebruik van maak.
De aandrijving heeft op dit moment wat zorg nodig. In ieder geval een nieuw tandwiel/crank.
Ik heb weinig ervaring met het werken met een aandrijving met spie. En omdat ik de fiets dagelijks gebruik moet het vervangen soepel verlopen.
Ik ben op zoek naar wat informatie over de fiets zodat ik de juiste onderdelen kan zoeken voordat ik iets uit elkaar haal.
De trapas is nog goed maar hoe kom ik er achter wat de diameter is van de trapas of zou iemand me dit kunnen vertellen?
Hetzelfde mbt de spie zelf.
Ik neem aan dat dit voor die periode standaard maten zijn maar ik kan dit niet vinden.

Dank

Mvg

Bas van Essen
Fotomaan

Re: Gazelle no. 1 jaren 50

Bericht door Fotomaan »

Als je een spie wilt demonteren ga dan drukken en niet slaan.
Ik doe het zelf met een bankschroef en een oude crank.
Het moertje van de spie verwijderen en de oude crank met het asgat over de andere kant van de spie leggen. Dat allemaal in de bankschroef en drukken maar.
Het is comfortabel om dat even met zijn tweetjes te doen overigens 8-)
Als ik zelf zo’n stunt uithaal demonteer ik de fiets zover dat er alleen maar een frame overblijft. Kan ik meteen alles controleren.
Ik ga er van uit dat het tandwiel geschroefd is. De borgring vóór het tandwiel heeft linkse draad. Lossen met de klok méé.
Een manier om het tandwiel van de drijfkop te schroeven is om een oude ketting door een stevige pijp te laten zakken. Het ene einde van de pijp moet om het tandwiel heen terwijl het andere einde tegengehouden moet worden door er bijvoorbeeld een schroevendraaier doorheen te steken. En dan lossen tegen de klok in omdat het rechtse draad is.
De drijfkop zelf kan door een bankschroef tegengehouden worden maar beslist niet te strak.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie