wat is je motivatie om te denken dat het een N°1 is?
De Thompson-trapas.
@Dusty:
Ik heb trouwens even gekeken en er staat zeer zeker niets aan de rechter kant van de zadellug. Ook niet onder de verf.
Nog andere mogelijkheden?
Nee, bij dit model niet. Het lijkt wel of het framenummer weggevijld is (je kunt dan aan de rechterkant voelen dat de zadellug afgevlakt is i.p.v. rond). Er is bij zo'n verbouwde fiets anders geen goede datering mogelijk.
Ik heb zelf twee Gazelle fietsen uit de periode 1940-1950, beiden hebben een Thompson trapas. Helaas is op de zadelstang niet meer te lezen of het om een nummer 1 of nummer 8 gaat. (of een P model) De transfers zijn gewoon te vaag geworden. Hebben jullie een tip voor mij of dat is vast te stellen en hoe?
bedankt Fietser, ik had al zo'n vermoeden, maar werden die ook niet op de Nr°8 werd toegepast?
De No 8 heeft over het algemeen een overmaatse BSA-busbracket. Maar om nou mijn hand ervoor in het vuur te leggen dat het nooit anders geweest is... liever niet
Helaas is op de zadelstang niet meer te lezen of het om een nummer 1 of nummer 8 gaat. (of een P model) De transfers zijn gewoon te vaag geworden. Hebben jullie een tip voor mij of dat is vast te stellen en hoe?
Ik kijk in zo'n geval altid naar het type trapas. De rest van wat mogelijk nog een rol speelt (model zadel, banden...) is over het algemeen toch niet meer origineel en dus let ik daar nooit zo op.
heb mijn verzameling en historiek doorlopen en de theorie van Fietser lijkt me aardig te kloppen, echter niet waterdicht (typisch voor Gazelle zou ik denken)
.
De 2 N°1 fietsen (1955 en 1961) hebben beide een Thomson as.
Thompson as 2.JPG (91.62 KiB) 7230 keer bekeken
Van de 17 N°8 fietsen heeft 1 exemplaar een Thompson as (1951).
Thompson as 1.JPG (61.91 KiB) 7230 keer bekeken
Bij de 30 Sport fietsen vond ik één Sport Luxe van 1962 met Thompson as.
Bij de 30 Sport fietsen vond ik één Sport Luxe van 1962 met Thompson as.
... maar dat is zo te zien een Reich reparatieas met instelbare kettinglijn. Zullen we wedden dat de cupmaat 40 mm is? Zoiets zat ook in mijn Sport Luxe. Gelukkig had ik toen nog een complete overmaatse BSA busbracket.
Een mogelijke manier om het verschil tussen een No.8 en een No.1 te bepalen:
in mijn ervaring zit in een No.8 een voorvork met ingesoldeerde patten.
Of dit altijd zo is geweest is mij echter onbekend. En het is natuurlijk ook de vraag of de voorvork nog origineel is...
Wellicht dat er voldoende Gazelles op het forum zijn om daar nog wat over te achterhalen.
Cyclissimo schreef:Een mogelijke manier om het verschil tussen een No.8 en een No.1 te bepalen: in mijn ervaring zit in een No.8 een voorvork met ingesoldeerde patten
is niet noodzakelijk zo Cyclissimo,
ik heb een Nr8 van 1942 en één van 1965 beide kruisframes met originele vork en platgenepen vorkeinden.
Een Nr1 met losse pads daarentegen heb ik inderdaad nog niet gezien.
Groeten,
Ed.