Wie weet er iets over het fietsenmerk 'Staalros'? Er was een gevelreclame van dit merk op de hoek van de Weteringsschans 263 - Huidekoperstraat. Zie de foto hier:
http://beeldbank.amsterdam.nl/beeldbank ... operstraat
Staalros Rijwielen
Staalros Rijwielen
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Re: Staalros Rijwielen
Ik heb kunnen vinden in een advertentie dat ze twee adressen hadden .
Overtoom 429 Amsterdam
Regentesselaan 230 den Haag
Deze advertentie staat in een boekje van de N.A.S.B Nederlandse Arbeiders Sport Beweging uit ongeveer 1935
Dit kunnen alleen verkoop adressen geweest zijn.
Ik heb een balhoofdplaatje van dit merk maar dat lijkt mij niet zo oud
Nog een artikel gevonden uit 1928 waar in genoemd word ,, de rijwielhandel Het Staalros regentesselaan ,,
Overtoom 429 Amsterdam
Regentesselaan 230 den Haag
Deze advertentie staat in een boekje van de N.A.S.B Nederlandse Arbeiders Sport Beweging uit ongeveer 1935
Dit kunnen alleen verkoop adressen geweest zijn.
Ik heb een balhoofdplaatje van dit merk maar dat lijkt mij niet zo oud
Nog een artikel gevonden uit 1928 waar in genoemd word ,, de rijwielhandel Het Staalros regentesselaan ,,
Laatst gewijzigd door gerritkan op 3 apr 2013, 20.09, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is al een hele tijd geleden dat dit bericht geplaatst is maar ik wil toch nog even reageren. Ik ben al geruime tijd bezig met stamboomonderzoek en ik wist dat mijn opa een rijwielzaak en stalling aan de Overtoom 401 en 429 in Amsterdam gehad heeft. Wat blijkt echter: hij heeft eerder op de Weteringschans 263 gewoond. Mijn moeder is daar geboren in 1926. Hij heeft daar tot 1928 een rijwielzaak gehad en is daarna naar de Overtoom verhuisd en heeft daar op 3 verschillende huisnummers gewoond. Ik ben daar ook geboren. In de nalatenschap heb ik nog een aantal metalen “fietsplaatjes” van de winkel aan de Overtoom gevonden. “Energie” rijwielen. Ik weet ook nog dat mijn vader héél erg lang op een “Energie” fiets heeft gereden. Deze fiets is helaas na het overlijden van mijn moeder in 2008 weggedaan. Achteraf erg jammer natuurlijk. Hij had dus fietsen onder zijn eigen merknaam in de winkel. Voor die tijd op de Overtoom heeft hij dus een rijwielzaak gehad aan de Weteringschans 263. Hierover is mij niets bekend. Ik ben erachter gekomen dat het destijds ook een magazijn was van “Staalros” rijwielen. Hoe het zit met de eigendomsrechten zat m.b.t. de vestiging in Den Haag weet ik op dit moment niet. Wellicht is er iemand die hier inmiddels meer over weet. Ik hoor dan ook graag. Zodra ik meer weet zal ik dat hier posten tenzij hier geen behoefte aan bestaat natuurlijk. Mijn opa heette overigens Willebrordus Jacobus Joseph Evert van der Pol.
Als iemand meer weet hoor ik dat graag.
Als iemand meer weet hoor ik dat graag.
-
Op Delpher vind ik een krantenartikeltje in het Volk van 06-03-1930 dat Staalros ook naar Den Haag komt. De vestiging in Amsterdam was er dus i.i.g. eerder.
En op 30 juni 1932 gaat ene J. B. van Blanken failliet, adres: Regentesselaan 230. (delftsche courant)
En op 30 juni 1932 gaat ene J. B. van Blanken failliet, adres: Regentesselaan 230. (delftsche courant)
Ik heb ook die naam J.B. van Blanken (Jan) ergens gevonden. Ik kan alleen op dit moment nog niet duiden wat de rol van mijn opa van de Weteringschans 263 is geweest.
-
Het lijkt erop dat de gevelreclame daar niet was omdat er ook een vestiging van staalros was. Het blijkt een schoolgebouw te zijn geweest.
https://www.joodsamsterdam.nl/wilhelmin ... inaschool/ Wellicht dat hij zijn huisadres als postadres voor Staalros gebruikte?
https://www.joodsamsterdam.nl/wilhelmin ... inaschool/ Wellicht dat hij zijn huisadres als postadres voor Staalros gebruikte?
Hij woonde daar op de Weteringschans 263 én had daar een rijwielzaak ongeveer tussen 1925 en 1928. Dat van die school klopt ook. Een Joodse school, alleen die zat op nummer 253-259. Door een omnummering is dat kennelijk 263 geworden. Het is langere tijd ook een kraakpand geweest en inmiddels gesloopt. Ik zal eens naar het archief in Amsterdam gaan om te kijken of ik meer kan vinden. Helaas Corona dus gesloten.