Gazelle pedalen en rubbers
Gazelle pedalen en rubbers
Ik heb een vernikkeld stel Gazelle heren pedalen.
Met het woord Gazelle op het centrale buisje.
Opvallend zijn de rubbers, klopt deze combinatie wel? Ik meen dat ik die tekens al eens eerder voorbij heb zien komen.
Een tweede vraag betreft die cijfers op de as, 11 en 0, hoe deze te duiden?
Piet Vos
Met het woord Gazelle op het centrale buisje.
Opvallend zijn de rubbers, klopt deze combinatie wel? Ik meen dat ik die tekens al eens eerder voorbij heb zien komen.
Een tweede vraag betreft die cijfers op de as, 11 en 0, hoe deze te duiden?
Piet Vos
Re: Gazelle pedalen en rubbers
Piet. Ik meen dat Adek rijwielen deze tekens op de rubbers gebruikte.
Laatst gewijzigd door theodorus op 26 feb 2021, 11.36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Piet ,
de 11 en de 0 staan voor maand en jaar Dat zou kunnen zijn in dit geval november 1940.
Ik heb regelmatig Gazelle fietsen uit een zeker jaar gehad waarbij de diverse onderdelen inderdaad ook in de maanden van dat jaar zaten of net een jaar ervoor . De onregelmatigheid zat dan in de voorraadbeheer. grotere en kleinere voorraden zodat het ene onderdeel wat maanden ouder was dan het andere op de zelfde fiets.
de 11 en de 0 staan voor maand en jaar Dat zou kunnen zijn in dit geval november 1940.
Ik heb regelmatig Gazelle fietsen uit een zeker jaar gehad waarbij de diverse onderdelen inderdaad ook in de maanden van dat jaar zaten of net een jaar ervoor . De onregelmatigheid zat dan in de voorraadbeheer. grotere en kleinere voorraden zodat het ene onderdeel wat maanden ouder was dan het andere op de zelfde fiets.
-
Prachtige pedalen, in deze staat erg zeldzaam ook. Ik heb deze blokken ook ooit op andere pedalen dan Gazelle gezien, maar kan me niet meer herinneren wat dan wel. Opvallend is dat deze ook nog andere dopjes hebben. Ik had ooit een set damespedalen in nikkel met het oude type inslag, maar die hadden al de latere dopjes. Daardoor rees bij mij de vraag of in dit geval 11 0 niet ook nov. 1930 kan zijn?
Misschien een zijspoor, maar nu het toch over Gazelle pedalen gaat: is er bekend tot wanneer de gazelle pedalen de inslag in aan-elkaar-schrift hebben, ipv de latere blokletters? Loopt dat bijv. gelijk met de inslag in de andere onderdelen van Gazelle naar GAZELLE? (ergens rond 1949 meen ik?!)
Misschien een zijspoor, maar nu het toch over Gazelle pedalen gaat: is er bekend tot wanneer de gazelle pedalen de inslag in aan-elkaar-schrift hebben, ipv de latere blokletters? Loopt dat bijv. gelijk met de inslag in de andere onderdelen van Gazelle naar GAZELLE? (ergens rond 1949 meen ik?!)
de rubbers lijken sterk op die van Burgers rijwielen waar E.N.R in staat in plaats van de x -en in de rubbers
Ja dat lettertype.... goede opmerking
Nog eens gekeken in het Gazelle themanummer.
Hier staan de lettertypen die op de kettingkasten gezet werden.
Het gesloten lettertype met de lijn onder Gazelle staat bij 1910-1920.
Nog eens gekeken in het Gazelle themanummer.
Hier staan de lettertypen die op de kettingkasten gezet werden.
Het gesloten lettertype met de lijn onder Gazelle staat bij 1910-1920.
- Jeroen Zuiderwijk
Aan de andere kant gebruikte Gazelle in die periode voor zover mij bekend Romeinse cijfers om de maand en het jaar te markeren (tot circa 1926?).
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
Het is overigens niet ongebruikelijk om oude pedalen (NOS) te vinden met verwisselde rubbers. Dus de kans is aanwezig dat die rubbers van andere pedalen afkomstig zijn, en de oorspronkelijk rubbers gebruikt zijn in bijvoorbeeld een restauratie project. Ik herken die rubbers ook, maar niet van Gazelle pedalen. Maar ik weet ook even niet zo snel waarvan dan wel.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Dit Gazelle logo staat ook op de drieversnellingsnaaf van Gazelle uit de jaren 50 en 60.
precies, en kettingkasten, hier een uit 1962
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net