Balhoofd. Verschillende schroefdraad maten.

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Fotomaan

Balhoofd. Verschillende schroefdraad maten.

Bericht door Fotomaan »

Er zijn meerdere maten schroefdraad gebruikt bij balhoofdbuizen van voorvorken. De schroefdraad die het meest voorkomt is BSC 26 TPI
De binnendiameter is altijd 22,2mm maar de buitendiameter is bij tandems en transportfietsen vaak groter terwijl de schroefdraad hetzelfde is. Dat levert een dikkere buiswand op.
Ik weet niet beter dat alle toerfietsen binnenbalhoofdbuizen hebben van 1”
Veel transportfietsen hebben buizen met een diameter van 1 1/8”
Tandems zitten daar wel eens tussenin met een diameter van 1 1/16”
In het begin van de vorige eeuw lijken de transportfietsen ontwikkeld te zijn uit toerfietsen maar om zware lasten te vervoeren werden de vorken verzwaard. Er werd toen wel eens gekozen voor 1 1/16”
Die periode lijkt niet zo lang geduurd te hebben. Er werd al snel gestandaardiseerd naar 1 1/8”
Dat maakt dat er heden ten dage niet veel 1 1/16” meer te vinden is en ik vraag mij af of er leden zijn die nog onderdelen hebben van die maat, op welke fietsen die gevonden zijn en of daar nog een bouwjaar aan te koppelen is.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
m-gineering

Re: Balhoofd. Verschillende schroefdraad maten.

Bericht door m-gineering »

Fotomaan schreef: 3 apr 2021, 22.10 Er zijn meerdere maten schroefdraad gebruikt bij balhoofdbuizen van voorvorken. De schroefdraad die het meest voorkomt is BSC 26 TPI
correctie, 1" BSC is 24 tpi, 1.125" is normaiter 26 tpi
/Marten
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

m-gineering schreef: 3 apr 2021, 23.14
Fotomaan schreef: 3 apr 2021, 22.10 Er zijn meerdere maten schroefdraad gebruikt bij balhoofdbuizen van voorvorken. De schroefdraad die het meest voorkomt is BSC 26 TPI
correctie, 1" BSC is 24 tpi, 1.125" is normaiter 26 tpi
Da's een goeie! :P
'k Had zo maar de verkeerde draad er op gesneden :oops:
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Goedenavond,

Bij tour, sport en race oldtimers volgens mij de volgende maten:
1'' x 24 TPI 60° Brits standaard
1'' x 26 TPI 60° Brits Raleigh
25,4 x 24 TPI 55° Italiaans
Deze 3 binnendiameter van 22,2 mm

25 x 1 met 60° hoek, binnendiameter 22 mm.

Moderne fietsen 1 1/8 x 26 en soms 1 1/4 x 26.

Mvg,
Y.
Sportief fietsend!
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

De balhoofdbuizen van bijvoorbeeld Juncker transportfietsen hebben 1 1/8” 24 TPI
Alle buizen met een diameter van 1 1/8” van oudere transportfietsen die ik tot nog toe heb kunnen meten hebben allemaal een spoed van TPI 24
Moderne fietsen met buizen van dezelfde diameter hebben, zoals Yorick al zei een andere spoed. Namelijk TPI 26
De moderne fietsen hebben ook een andere binnenmaat te weten 25,4mm. Bij oude transportfietsen is die 22,2mm
Er zijn ook oudere transportfietsen met vorkbuizen met een diameter van 1”. Die hebben ook een spoed van TPI 24
Gazelle en Göricke gebruikten die maat bij hun transportfietsen.
Het is nog een heel gedoe om aan de juiste snij-ijzers te komen met al die verschillen :?
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Het is zeker lastig om aan de juiste snij-ijzers te komen. De bijzondere maten zijn vaak alleen nog tweedehands te bekomen en dan nog de vraag of je de juiste houder er thuis wel voor liggen. En het is niet altijd met het blote oog te zien of die tweedehands snijdijzers in de praktijk nog wel goed werken.
Zelf heb ik voor de oudjes Brits, Raleigh en Frans liggen.
Sportief fietsend!
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Er zijn een paar goedkope snij-ijzers onderweg naar mij toe.
De maten zijn 1" 24 TPI en 1 1/8" 24 TPI.
Die waren na enig zoeken nog wel te vinden. Er staat overigens niet bij wat de buitenmaten zijn maar de houders, diestock in het Engels zijn ook in verschillende maten te koop en gelukkig niet ál te duur. 8-) Als het aangekomen is meet ik ze op en zoek er een paar houders bij.
Er liggen hier een paar duimse pijpen waar ik eerst maar eens op ga oefenen om te ervaren hoe de balhoofddelen er op passen. :?
m-gineering

Fotomaan schreef: 7 apr 2021, 14.59 Er zijn een paar goedkope snij-ijzers onderweg naar mij toe.
Ik heb nooit zo'n succes met snijijzers, maar ik werk dan ook met cromo, en niet met zachtere rijwielbuis. Ik prefereer daarom de draaibank voor draadsnijden
/Marten
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

m-gineering schreef: 7 apr 2021, 19.34
Fotomaan schreef: 7 apr 2021, 14.59 Er zijn een paar goedkope snij-ijzers onderweg naar mij toe.
Ik heb nooit zo'n succes met snijijzers, maar ik werk dan ook met cromo, en niet met zachtere rijwielbuis. Ik prefereer daarom de draaibank voor draadsnijden
Laat het cromo zich moeilijker snijden dan mild steel omdat het een grotere treksterkte heeft en gehard is? Lukt het Überhaupt wel? :?
m-gineering

Fotomaan schreef: 7 apr 2021, 20.31
m-gineering schreef: 7 apr 2021, 19.34
Laat het cromo zich moeilijker snijden dan mild steel omdat het een grotere treksterkte heeft en gehard is? Lukt het Überhaupt wel? :?
geen idee, maar de kans is groot dat de tap zich vastvreet en je de verse draad er weer afdraait.
/Marten
Plaats reactie