Girder frame Maarten B
Girder frame Maarten B
Hier wil ik maar eens een draadje opzetten over Girder frames, en in het bijzonder mijn meest recente restauratieproject.
Een girder frame is een frame met extra versteviging tussen de zadelbuis en de liggende achtervork. Die kan dubbel zijn (v-vorm) of enkel.
Rond 1910 maakten diverse merken dit soort frames, eerst in Engeland, later ook in Nederland.
Het frame dat ik nu ga opbouwen is duidelijk nieuwer, het zal uit de late jaren 20 zijn. In feite is het geen erg luxueus frame. Helaas is het merk onbekend.
Het lage framenummer 0021 geeft ook weinig hoop dat ik de fabriek nog ga vinden.
Hier wat foto's van merken met girder frames:
Een Royal Enfield standard girder, het bekendste merk met deze frames.
En dit zou een 'Robin Hood' zijn. Wat mij betreft kan hij ook opnieuw bestickerd zijn.... Hij heeft veel Raleigh kenmerken.
Een girder frame is een frame met extra versteviging tussen de zadelbuis en de liggende achtervork. Die kan dubbel zijn (v-vorm) of enkel.
Rond 1910 maakten diverse merken dit soort frames, eerst in Engeland, later ook in Nederland.
Het frame dat ik nu ga opbouwen is duidelijk nieuwer, het zal uit de late jaren 20 zijn. In feite is het geen erg luxueus frame. Helaas is het merk onbekend.
Het lage framenummer 0021 geeft ook weinig hoop dat ik de fabriek nog ga vinden.
Hier wat foto's van merken met girder frames:
Een Royal Enfield standard girder, het bekendste merk met deze frames.
En dit zou een 'Robin Hood' zijn. Wat mij betreft kan hij ook opnieuw bestickerd zijn.... Hij heeft veel Raleigh kenmerken.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Girder frame Maarten B
En hier wat fotos van mijn frame.
Ik ben nu hard op zoek naar een trapas, ik heb verchroomde velgen waar ik het chroom vanaf wil halen zodat nikkel (hopelijk) overblijft. Dan wil ik er een Torpedo Zweigang op zetten uit 1930, dat moet een mooie fiets worden!
Zo was hij bij aankoop. Het frame is 'opgereden', waardoor 2 van de 3 buizen vooraan zijn geknikt.
Met selectief heet stoken (aan de kant die moet vervormen) heb ik ze weer recht gekregen. Over de kromme buis heb ik een halve buis gelegd, zeer dikwandig. Daarop een blok hardhout en dan heel selectief tikken uitdelen op het hout. De knik moet eruit, maar de buis mag niet indeuken.
Op een plek kwam toch een deuk. Daar tegenover heb ik een gaatje geboord en het boortje als drevel gebruikt om de deuk door de buis heen er weer zoveel mogelijk uit te tikken.
Ik ben tevreden met het resultaat.
De direct vernikkelde voorvork, geen aparte kroonkap dus.
En de bracket met trekbouten en twee maal een rechtsdraaiende cup. De afstand tussen de cones is klein, 46 mm i.p.v. de normale 52-55 mm. De trapas op de foto past dus ook niet ...
En hier zie je het logo op de zadelbuis en een detail van de groene lijnen, die onder de overgekwaste verf nog zitten. Wie weet welk merk het is krijgt een mooie fles wijn van me!!!
Ik ben nu hard op zoek naar een trapas, ik heb verchroomde velgen waar ik het chroom vanaf wil halen zodat nikkel (hopelijk) overblijft. Dan wil ik er een Torpedo Zweigang op zetten uit 1930, dat moet een mooie fiets worden!
Zo was hij bij aankoop. Het frame is 'opgereden', waardoor 2 van de 3 buizen vooraan zijn geknikt.
Met selectief heet stoken (aan de kant die moet vervormen) heb ik ze weer recht gekregen. Over de kromme buis heb ik een halve buis gelegd, zeer dikwandig. Daarop een blok hardhout en dan heel selectief tikken uitdelen op het hout. De knik moet eruit, maar de buis mag niet indeuken.
Op een plek kwam toch een deuk. Daar tegenover heb ik een gaatje geboord en het boortje als drevel gebruikt om de deuk door de buis heen er weer zoveel mogelijk uit te tikken.
Ik ben tevreden met het resultaat.
De direct vernikkelde voorvork, geen aparte kroonkap dus.
En de bracket met trekbouten en twee maal een rechtsdraaiende cup. De afstand tussen de cones is klein, 46 mm i.p.v. de normale 52-55 mm. De trapas op de foto past dus ook niet ...
En hier zie je het logo op de zadelbuis en een detail van de groene lijnen, die onder de overgekwaste verf nog zitten. Wie weet welk merk het is krijgt een mooie fles wijn van me!!!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Girder frame Maarten B
Het logo op de zadelbuis is gewoon het wapen van het koningrijk der Nederlanden, de bijbehorende tekst vermoedelijk "Nederlands(ch) Fabrikaat". Maar of dat een fles wijn waard is...
'

'
Re: Girder frame Maarten B
Nou, zoveel fietsen als jij al hebt gedetermineerd is misschien wel een doos met wijn waard!
Maar ik zie toch 6 letters onder dat wapen staan? [ Bra.n. ]
Ofzo.
Verder: de bracket is maar 68 mm breed en het middenstuk (tussen de lagervlakken) van de trapas is ca 45 mm, in tegenstelling tot de gebruikelijke 52-55 mm.
Beide cups zijn rechtsdraaiend.
Zegt dat iets over de fiets?
Denk jij dat het dus van oorsprong een NL fabrikaat is? Geen Engelse fiets?
Maar ik zie toch 6 letters onder dat wapen staan? [ Bra.n. ]
Ofzo.
Verder: de bracket is maar 68 mm breed en het middenstuk (tussen de lagervlakken) van de trapas is ca 45 mm, in tegenstelling tot de gebruikelijke 52-55 mm.
Beide cups zijn rechtsdraaiend.
Zegt dat iets over de fiets?
Denk jij dat het dus van oorsprong een NL fabrikaat is? Geen Engelse fiets?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Girder frame Maarten B
FABRIKAAT misschien? Maar dan zou boven het logo NEDERLANDS moeten staan, en ik geef toe dat ik daar erg weinig van kan zien.Maar ik zie toch 6 letters onder dat wapen staan? [ Bra.n. ]

De breedte van de bracket is iets waar ik me nooit systematisch mee bezig gehouden heb, dat wreekt zich nu. Heb alleen eens begrepen dat er bij Raleigh-fietsen sommige een extra brede bracket hebben. En ook op re/li- of re/re-schroefdraad bij BSA-brackets heb ik niet zo gelet. Het is denk ik wachten op een tweede exemplaar met dezelfde kenmerken en wél een leesbaar merk erop.
'
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Girder frame Maarten B
Maarten,
Mooi dat je die oploper er uit gekregen hebt. Dat Nederlands fabrikaat zou ook na een opknapbeurt van een moffelfabriek geplaatst kunnen zijn. Misschien dat je met rechts/rechts in de trapasbuis ook je tandwiellijn kunt afstellen. Ik weet niet of je wat aan die informatie hebt maar misschien zijn er merken die dat specifiek hadden? Welke fabrieken hadden er allemaal groene biezen? Burgers, Fongers, Raleigh vaak in cobinatie met andere kleuren maar dat is pas later jaren 50 dacht ik. Ben zeer benieuwd waar je op uit komt. Misschien ook wel een importmerk wat geassembleerd werd onder een klein Nederlands merk of een fietsenmaker die zijn eigen transfers plaatste (Halfords/BSA/??). Misschien toch wel een vroege fiets? Succes met determinatie en opbouw.
groeten,
Michiel
Mooi dat je die oploper er uit gekregen hebt. Dat Nederlands fabrikaat zou ook na een opknapbeurt van een moffelfabriek geplaatst kunnen zijn. Misschien dat je met rechts/rechts in de trapasbuis ook je tandwiellijn kunt afstellen. Ik weet niet of je wat aan die informatie hebt maar misschien zijn er merken die dat specifiek hadden? Welke fabrieken hadden er allemaal groene biezen? Burgers, Fongers, Raleigh vaak in cobinatie met andere kleuren maar dat is pas later jaren 50 dacht ik. Ben zeer benieuwd waar je op uit komt. Misschien ook wel een importmerk wat geassembleerd werd onder een klein Nederlands merk of een fietsenmaker die zijn eigen transfers plaatste (Halfords/BSA/??). Misschien toch wel een vroege fiets? Succes met determinatie en opbouw.
groeten,
Michiel

-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Girder frame Maarten B
Maarten,
Wil je eens de maat van de trapaslug als geheel doorgeven.
Ik heb wel iets staan aan slopers maar om zo`n as eruit te halen
om te kunnen meten gaat me wat ver. Als de buitenmaat van het frame overeen komt dan is het ook al een richting voor hoe lang de as zal zijn .
Ziet er trouwens wel goed uit die reparatie aan het gebogen frame. Zonder al te veel hulpmiddelen begreep ik.
Groet,
Maarten
Wil je eens de maat van de trapaslug als geheel doorgeven.
Ik heb wel iets staan aan slopers maar om zo`n as eruit te halen
om te kunnen meten gaat me wat ver. Als de buitenmaat van het frame overeen komt dan is het ook al een richting voor hoe lang de as zal zijn .
Ziet er trouwens wel goed uit die reparatie aan het gebogen frame. Zonder al te veel hulpmiddelen begreep ik.
Groet,
Maarten
Re: Girder frame Maarten B
De rechtercup zit deze gelijk aan de bracketlug , zo ja dan is deze te stellen als er een 18 mm uitvoering inzit.
De cup dan6 mm naar buitendraaien en borgen met een borgring.
monteer dan een trasas 40 -53 - 40 . Dit is no 8 trapas van bijvoorbeeld Atom of BW.
succes er mee
Peterl.
De cup dan6 mm naar buitendraaien en borgen met een borgring.
monteer dan een trasas 40 -53 - 40 . Dit is no 8 trapas van bijvoorbeeld Atom of BW.
succes er mee
Peterl.
Re: Girder frame Maarten B
Ik ben de afgelopen weken druk geweest met lakken van het frame (enkel de aller roestigste delen, waar nog lak zat heb ik die behouden en de groene lijntjes heb ik gekoesterd), de afgelopen dagen wat delen opnieuw vernikkeld. Boutjes, pedaalarmen, vorkkroon enz.
De roestige voornaaf van F&S komt van Charles en is na vernikkelen erg mooi geworden. De F&S Torpedo zweigang met Hebie spaakslot uit 1930 komt van de veiling in Vianen.
De Kron Prinz velgen komen van Theo , die heb ik ontchroomd en met gebruikte spaken ingespaakt.
Daarbij was ik vergeten om het aantal gaten van de Torpedo Zweigang te tellen: in mijn beleving is dat altijd 36. Niet dus, het is er een voor 40 spaken. Tijdens het spaken ging het pas mis .... Omdat ik toch echt die mooie velgen en die bijzondere naaf wilde gebruiken heb ik 36 gaten in de velg dichtgelast en er 40 nieuwe ingeboord. Een enorme klus, doe ik nooit weer.
Nu weet ik ook waarom de vooroorlogse Kron Prinz velgen kleinere letters hebben dan de na-oorlogse: bij 40 gaats velgen zitten de gaten dichter bij elkaar en kom je in de knoop met die grotere letters.
Nu zit het voorwiel erin, maar ik kan niet verder met de voorvork omdat ik het klembandje - stuurslotje mis. Wie heeft er nog een liggen voor me?
Daarnaast is een vooroorlogs Simplex achterspatbord (zonder gaatjes) welkom, net als zo'n mooi ouderwets hoog opgebogen omafiets-stuur - zonder merk.
Wat is het toch een rare fiets, met die enorm ver naar voor stekende voorvork!!!!
Tot zover.
groetjes,
Maarten
De roestige voornaaf van F&S komt van Charles en is na vernikkelen erg mooi geworden. De F&S Torpedo zweigang met Hebie spaakslot uit 1930 komt van de veiling in Vianen.
De Kron Prinz velgen komen van Theo , die heb ik ontchroomd en met gebruikte spaken ingespaakt.
Daarbij was ik vergeten om het aantal gaten van de Torpedo Zweigang te tellen: in mijn beleving is dat altijd 36. Niet dus, het is er een voor 40 spaken. Tijdens het spaken ging het pas mis .... Omdat ik toch echt die mooie velgen en die bijzondere naaf wilde gebruiken heb ik 36 gaten in de velg dichtgelast en er 40 nieuwe ingeboord. Een enorme klus, doe ik nooit weer.
Nu weet ik ook waarom de vooroorlogse Kron Prinz velgen kleinere letters hebben dan de na-oorlogse: bij 40 gaats velgen zitten de gaten dichter bij elkaar en kom je in de knoop met die grotere letters.
Nu zit het voorwiel erin, maar ik kan niet verder met de voorvork omdat ik het klembandje - stuurslotje mis. Wie heeft er nog een liggen voor me?
Daarnaast is een vooroorlogs Simplex achterspatbord (zonder gaatjes) welkom, net als zo'n mooi ouderwets hoog opgebogen omafiets-stuur - zonder merk.
Wat is het toch een rare fiets, met die enorm ver naar voor stekende voorvork!!!!
Tot zover.
groetjes,
Maarten
- Bijlagen
-
- IMG_6871.JPG (175.28 KiB) 10898 keer bekeken
-
- IMG_6877.JPG (210.66 KiB) 10898 keer bekeken
-
- IMG_6876.JPG (213.88 KiB) 10898 keer bekeken
-
- IMG_6875.JPG (239.35 KiB) 10898 keer bekeken
-
- IMG_6873.JPG (169.73 KiB) 10898 keer bekeken
-
- IMG_6872.JPG (177.06 KiB) 10898 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Girder frame Maarten B
Hallo Maarten,
Gaaf man zo'n verzameling onderdelen tot een geheel smeden. Wat is het merk van de fiets eigenlijk? Wat een klus zeg die velg omlassen. Bereklus! Ben benieuwd om het uiteidelijke resultaat te zien.
Ik had bij mijn Burgers kruisframe ook van 2 fietsen 1 gemaakt en nieuwe (nos) velgen ingespaakt. Maar op de een of andere manier kreeg ik niet het goede gevoel bij die fiets. Misschien omdat er geen spat oude lak meer op zat. Of de nieuwe kettingkast. Ik weet het niet. Uiteindelijk de fiets maar verkocht. Soms heb ik er spijt van maar ik zoek een originele Burgers kruisframe of diamant frame van voor de oorlog. Ik vind hem wel binnen een paar jaartjes.
Tot snel,
Michiel
Gaaf man zo'n verzameling onderdelen tot een geheel smeden. Wat is het merk van de fiets eigenlijk? Wat een klus zeg die velg omlassen. Bereklus! Ben benieuwd om het uiteidelijke resultaat te zien.
Ik had bij mijn Burgers kruisframe ook van 2 fietsen 1 gemaakt en nieuwe (nos) velgen ingespaakt. Maar op de een of andere manier kreeg ik niet het goede gevoel bij die fiets. Misschien omdat er geen spat oude lak meer op zat. Of de nieuwe kettingkast. Ik weet het niet. Uiteindelijk de fiets maar verkocht. Soms heb ik er spijt van maar ik zoek een originele Burgers kruisframe of diamant frame van voor de oorlog. Ik vind hem wel binnen een paar jaartjes.
Tot snel,
Michiel
