Bearing Sparta 1949
Bearing Sparta 1949
Goedemorgen!
Dit is mijn1e fiets restauratie, dit is een Sparta uit 1949... hoe verwijder ik deze lagers?
Heel erg bedankt!
Mijn nederlanse is slegt, dus sorry as ik iets verkeerd zegt
Wietse
Dit is mijn1e fiets restauratie, dit is een Sparta uit 1949... hoe verwijder ik deze lagers?
Heel erg bedankt!
Mijn nederlanse is slegt, dus sorry as ik iets verkeerd zegt
Wietse
-
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Bearing Sparta 1949
hier kom je vast een eind mee: https://www.parktool.com/blog/repair-he ... p-and-cone
/Marten
Re: Bearing Sparta 1949
Hi,
Very useful to know that with the bike the right way up the left side cup is right hand thread & the right side cup is left hand thread. The shallow holes in a cup are for locating a peg spanner. The lock ring is usually adjusted with a C spanner. Both are illustrated in the link from m-gineering.
Jon
Very useful to know that with the bike the right way up the left side cup is right hand thread & the right side cup is left hand thread. The shallow holes in a cup are for locating a peg spanner. The lock ring is usually adjusted with a C spanner. Both are illustrated in the link from m-gineering.
Jon
Re: Bearing Sparta 1949
Hi,
In the link they advise using locking compound when re-fitting cups. Because your bike has locking bolts under the bracket you don't need to use compound.
There are very few identifiable early Sparta bikes. Until sometime in the 40's Sparta only used transfers & not a brass badge on the head tube.
Jon
In the link they advise using locking compound when re-fitting cups. Because your bike has locking bolts under the bracket you don't need to use compound.
There are very few identifiable early Sparta bikes. Until sometime in the 40's Sparta only used transfers & not a brass badge on the head tube.
Jon
Re: Bearing Sparta 1949
Dank je eidereen 
Wietse

Wietse
Re: Bearing Sparta 1949
They use locking bolts (in Dutch: slotbouten). These can be rather hard to obtain, but of course you can also use standard bolts and nuts of the right size. Do not overthigten!
DCR gaat nooit verloren....
-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Bearing Sparta 1949
Bij dit type trapas zijn beide cups voorzien van normale schroefdraad dus linksom los.
Je kan mocht er geen goede tool zijn de uitstekende cup ook best met een waterpomptang vastpakken. De cup is gehard en de draad zal niet zomaar
ingeknepen of vernielt worden. Er zijn natuurlijk grenzen. Het moet wel een beetje willen draaien.
Als een cup los is kan de as eruit en kan je overwegen om de andere te laten zitten.
De positie van die cup bepaalt ook je kettinglijn .schroef je de cup aan tandwielkant verder uit of in dan komt ook de kettinglijn schuin te staan.
Groeten,
Maarten
Je kan mocht er geen goede tool zijn de uitstekende cup ook best met een waterpomptang vastpakken. De cup is gehard en de draad zal niet zomaar
ingeknepen of vernielt worden. Er zijn natuurlijk grenzen. Het moet wel een beetje willen draaien.
Als een cup los is kan de as eruit en kan je overwegen om de andere te laten zitten.
De positie van die cup bepaalt ook je kettinglijn .schroef je de cup aan tandwielkant verder uit of in dan komt ook de kettinglijn schuin te staan.
Groeten,
Maarten
Re: Bearing Sparta 1949
Thanks Maarten!
I managed to get it out using that advice.
Wietse
I managed to get it out using that advice.
Wietse