Ik heb recentelijk een Gazelle Sport Speciaal gekregen als cadeau uit 1971 (bedankt jancees voor het opzoeken).
Nou, de fiets, volgens zijn vorige eigenaar heeft een "tijdje stil gestaan", hoelang precies weet ik niet. Er zijn een aantal zaken die ik graag wil repareren/vervangen/restaureren etc. Alleen heb niet zoveel ervaring met oude fietsen opknappen.
De volgende zaken heb ik ontdekt na korte "examinatie":
- Voorwiel loopt wat stroef, alsof de trommelrem houdt hem tegen terwijl de remmen niet eens strak afgesteld zijn...
- Koplamp...lijkt niet origineel? Geen idee welke koplamp er hoort, Advies?
- lampen zijn niet aangesloten, en de stroomkabeltjes lopen door het stuurbuis en komt uit ergens onder de midden buis denk ik en ik weet dus niet hoe je dan zo'n stroomkabeltje door de buis heen trekt om het te vervangen...met een magneet misschien of is er een bepaalde manier?
- spaken zijn...grijs in kleur, zo'n kalk aanslag lijkt het, hoort het niet van hetzelfde materiaal zijn als velgen?
- achternaaf - heb het nog niet gecheckt, want de banden waren leeg en de fiets ging gelijk in de schuur. Dus of het goed schakelt weet ik niet. Zou het een goed idee zijn om het voor revisie opsturen?
- standaard ziet er niet "antiek" uit, hoort er niet zo'n gietijzer grijs standaard te zijn
- wat is het beste plek om te beginnen met opknappen/restaureren als je zo'n fiets krijgt? eerst schoonmaken neem ik aan.
excuses voor zoveel vragen, maar ik ben heel erg enthousiast over dit projectje en vooral omdat ik ook de fiets dagelijks ga gebruiken en wil hem in top conditie hebben.