transvers plakken wat gaat er fout?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Appie's

transvers plakken wat gaat er fout?

Bericht door Appie's »

ik heb een tijdje geleden deze 2 transvers geplakt om te kijken wat het verschil was tussen deze 2

maar nu zie ik dat ze opkrullen

wat doe ik fout?
had ik er waneer het droog was blanke lak erop moeten doen?

alvast dank voor je reactie
Bijlagen
WhatsApp Image 2021-05-13 at 12.45.00.jpeg
antieke transportfietsen
Cyclissimo

Re: transvers plakken wat gaat er fout?

Bericht door Cyclissimo »

Het hecht niet, dat kan meerdere redenen hebben denk ik. Te weinig lak gebruikt om te plakken lijkt mij het meest waarschijnlijk. Maar geen schone ondergrond, ongelijkmatige ondergrond, ongelijkmatig gelakt kan bijv. ook.

Er hoort altijd wel een laagje lak over het transfer heen, maar als je ze niet aan vocht blootstelt zou het niet zomaar los mogen komen...

Mijn tip is om transfers voordat je ze uitknipt al een of twee keer voor te lakken (en weer te laten drogen)- maar dan dus wel aan de achterkant ;) - . Worden ze veel steviger van.
Jeroen Zuiderwijk

Re: transvers plakken wat gaat er fout?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Daar hebben we het eerder overgehad, waaruit bleek dat je geen lak hebt gebruikt voor hechting. Je moet de achterkant wel lakken, anders zit hij los op de ondergrond. Dat is niet achteraf te herstellen, en transfers die zonder lak zijn aangebracht zullen vroeg of laat los komen. Zie voor meer informatie welke lak en hoe je te werk gaat: http://www.rijwiel.net/kameel09n.htm
Plaats reactie