Leren zadel invetten

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Jeroen Zuiderwijk

Re: Leren zadel invetten

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Zìxíngchē schreef: 12 mar 2021, 21.54 Wat ik geleerd heb van een Brooks dealer is een brooks zadel in een oven zette van 180 gaden EVEN dan in vetten aan de onderkant werkt perfect
Dat is veel te heet. Alles wat te heet is voor je eigen huid, is ook te heet voor leer en gaat het leer kapot van.
Ban...kai

Bericht door Ban...kai »

Dus...Rapide is de beste hier qua prijs en kwaliteit?

Ik heb zo'n een beetje uitgedrogde Lepper zadel (Primo volgens mij)...

in een blikje een beetje opwarmen en dan met een kwast even invetten boven en onder en daarna zakje erover - dat is de conclusie hier, eh?
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Ban...kai schreef: 21 mei 2021, 08.05 Dus...Rapide is de beste hier qua prijs en kwaliteit?

Ik heb zo'n een beetje uitgedrogde Lepper zadel (Primo volgens mij)...

in een blikje een beetje opwarmen en dan met een kwast even invetten boven en onder en daarna zakje erover - dat is de conclusie hier, eh?
Rapide is olie, dus kun je gebruiken voor schoenen en riempjes. Als het op een koopje moet kun je gewone bijenwas opwarmen, dat was indertijd ook het Lepper advies. Zadel in de zon (als die nog terugkomt) leggen of met de fohn opwarmen
/Marten
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Ban...kai schreef: 21 mei 2021, 08.05 met een kwast
Gewoon een beetje vet aan de vinger - daarom het vet ook niet te heet stoken ... :roll:
BeundeHaastweewieler

Bericht door BeundeHaastweewieler »

leervet en die rapide creme werken naar mijn ervaring averechts.
Als het erg droog is voedt ik het eerst met 4-in-1 voor leer van HG en daarna sluit ik het af met Tana protector creme.
Maar nou we het toch over zadelbehandeling hebben, heb ik ook een vraag;
Hoe behandel je nou oude suede/nubuck racezadels,. dat weet ik niet.
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

met een koperen borsteltje en stomen boven de fluitketel
Afbeelding
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Ban...kai

Bericht door Ban...kai »

BeundeHaastweewieler schreef: 21 mei 2021, 11.22 leervet en die rapide creme werken naar mijn ervaring averechts.
Als het erg droog is voedt ik het eerst met 4-in-1 voor leer van HG en daarna sluit ik het af met Tana protector creme.
Maar nou we het toch over zadelbehandeling hebben, heb ik ook een vraag;
Hoe behandel je nou oude suede/nubuck racezadels,. dat weet ik niet.
En dat HG samen met Tana werkt dus prima op uitgedroogde leren zadels? Heb je een foto misschien van je zadel die met HG en Tana is behandeld?
Ban...kai

Bericht door Ban...kai »

Werner schreef: 21 mei 2021, 09.17
Ban...kai schreef: 21 mei 2021, 08.05 met een kwast
Gewoon een beetje vet aan de vinger - daarom het vet ook niet te heet stoken ... :roll:
ja dat is het een beetje, eerst uitzoeken wat is bedoeld met "vet" specifiek...welke merk en wat de resultaat is... want er is veel advies en ik begrijp niet zo goed hoe het kan zijn dat het bij ene goed werkt bij andere niet :D

Er is Brooks - duur en hard
Er is Rapide - wat goedkoper en is eigenlijk olie blijkbaar die niet altijd werkt zo te zien/niet geschikt voor zadels?
er is nog bijenwas (moet nog uitzoeken hoe dat werkt op lange termijn, hoe vaak die aangebracht moet worden en of het geschikt is voor zadel restauratie die niet te beschadigd is)
en er is nog HG 4-1 (HG is duur volgens mij, zou niet weten, is wel een A merk) en Tana - nooit van gehoord :D
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Proofide is niets anders dan rundervet wat je ook bij een ambachtelijke slager kunt kopen.
Brooks doet er wat citroenolie bij om het aangenaam te laten ruiken en schroeft de prijs op. Die olie verdampt mettertijd en dan houdt je dus rundervet over.
Mijn zadels die het nodig hadden zijn daarmee behandeld. Als je het zadel demonteert en ondersteboven houdt dan kan je er wat klontjes vet in leggen en die vervolgens met een föhn laten smelten. Je ziet het spul er onmiddellijk in verdwijnen. Als het verzadigd is blijft het er op liggen en zit er dus genoeg in.
Als je fiets binnen gestald is dan hoeft het maar één keer te gebeuren.
Mijn advies is overigens ook om de eerste ritten een oude broek aan te trekken :P
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Ban...kai

Bericht door Ban...kai »

Fotomaan schreef: 21 mei 2021, 14.01 Proofide is niets anders dan rundervet wat je ook bij een ambachtelijke slager kunt kopen.
Brooks doet er wat citroenolie bij om het aangenaam te laten ruiken en schroeft de prijs op. Die olie verdampt mettertijd en dan houdt je dus rundervet over.
Mijn zadels die het nodig hadden zijn daarmee behandeld. Als je het zadel demonteert en ondersteboven houdt dan kan je er wat klontjes vet in leggen en die vervolgens met een föhn laten smelten. Je ziet het spul er onmiddellijk in verdwijnen. Als het verzadigd is blijft het er op liggen en zit er dus genoeg in.
Als je fiets binnen gestald is dan hoeft het maar één keer te gebeuren.
Mijn advies is overigens ook om de eerste ritten een oude broek aan te trekken :P
Dank je wel voor je tip, zal ik bij de slager even kijken dan...
Plaats reactie