Gazelle No. 8 1955-56

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Ban...kai
Berichten: 37
Lid geworden op: 7 mei 2021, 11.19

Gazelle No. 8 1955-56

Bericht door Ban...kai »

In mijn andere forum post over mijn Gazelle Sport Speciaal uit 1971 (zie viewtopic.php?f=38&t=7548) heb ik voor onderdelen een oude Gazelle opgehaald in Ede. Ik had koplamp nodig en een standaard.

Ik dacht ik ga wat ik nodig heb pakken en de frame of de oude Gazelle dan ergens in de schuur leggen als projectje voor later. Maar toen ik die Gazelle van marktplaats in mijn busje ging laden ging ik even de framenummer controleren. Blijkt dat ik een Gazelle uit 1956 heb opgehaald voor 25 euro met Lucifer 16 koplamp en Lucifer 800 dynamo die nog werkt. Dikke spatboorden ook, dikker dan Sport Speciaal iig:

Aantal vragen die ik heb:

1. Hoort een Batavus bel erop te zitten?
2. Hoe kan ik de kettingkast het beste restaureren? die metalen randjes (moesten waarschijnlijk chroom zijn) even met roest verwijderaar behandelen (kant en klare spul denk ik). Iemand ervaringen met kant en klare spullen voor roest op veilige voor de fiets manier verwijdere zonder dat die lak aantast? HG, Rustyco, hammerite?
3. Op de zadel staat een soort leeuw, dat heb ik bij Lepper en Brooks niet gezien, van welke merk is die zadel dan? is het mogelijk om alleen de bovenkant ergens te halen en zelf erop zetten zodat de zadelframe nog gebruikt kan worden?
4. Die Transfer om zadelbuis was HEEL moeilijk te lezen, maar uiteindelijk met heel veel telefoon licht is het me gelukt om achter te halen welke Gazelle dit is: No 8. Nou, banden zijn waarschijnlijk van een normale fiets want ze zijn niet dik. Welke maat hoort hierbij? velgen zijn ook best breed
5. Zoude jullie me adviseren om een vervangend nieuwe spatboorden te halen of toch liever niet?
6. ik heb gemerkt dat voorlicht en dynamo doen het nog wel (!) maar achter licht niet. Hoe verwijder ik hem om een beetje schoon te maken?
7. is het een goed idee om de fiets zelf helemaal uit elkaar te halen incl naven en te reviseren dmv viesheid verwijderen en verse olie/vet erin? Wat is het beste spul hiervoor? kogellagervet?
8. horen er altijd jasbeschermers te zijn of bij deze model toch niet?

HELP! Ik vind deze fiets mooi maar wil hem niet verpesten/stuk maken. Dit kan ik ook zelf allemaal via youtube filmpjes en Google uitzoeken (wat maanden lang gaat duren) of toch aan jullie vragen aangezien hoeveel ervaring er zit in deze forum.
Bijlagen
1622012336072.jpg
1622012336029.jpg
1622012335966.jpg
1622012335945.jpg
1622012335903.jpg
1622012335881.jpg
1622012335858.jpg
1622012335924.jpg
1622012335987.jpg
1622012336050.jpg
1622012336093.jpg
1622012336135.jpg
1622012336114.jpg
Fongers1952
Berichten: 765
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle No. 8 1955-56

Bericht door Fongers1952 »

Leuke fiets, zeker de moeite van het restaureren waard. Een Nr. 8 was de duurste toerfiets van Gazelle. uiteraard hoort er geen Batavus bel op, maar of dat nou zo erg is? :lol:
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie