Schuurvondst: Batavus Sprint Special uit 1979
Schuurvondst: Batavus Sprint Special uit 1979
In juni 1979 kochten mijn (huidige) vrouw en ik beiden een Batavus Sprint Special, voor bijna 700 gulden per stuk - een heleboel geld voor ons.
Naar midden Frankrijk gefietst, daarna met de trein terug naar huis. We waren (en zijn) geen fanatieke fietsers. Daarna 's zomers op mooie dagen wel wat op onze Batavussen rondgefietst rondom onze woonplaatsen. Maar voor het 'gewone' dagelijkse werk hadden we onze degelijke stadsfietsen met geen (later drie) versnellingen en zware fietstassen. Want geen zin om die open ketting en de derailleur aan slecht weer bloot te stellen.
Toch heeft mijn vrouw haar Batavus in de afgelopen decennia versleten van en naar haar werk, omdat 'ie toch lichter fietste dan de zwaardere stadsfiets.
Mijn 'sportfiets' staat al sinds de jaren negentig omgekeerd op zolder te wachten. Zonder bestemming, maar veel te goed om zomaar weg te gooien. Wat is wijs?
Naar midden Frankrijk gefietst, daarna met de trein terug naar huis. We waren (en zijn) geen fanatieke fietsers. Daarna 's zomers op mooie dagen wel wat op onze Batavussen rondgefietst rondom onze woonplaatsen. Maar voor het 'gewone' dagelijkse werk hadden we onze degelijke stadsfietsen met geen (later drie) versnellingen en zware fietstassen. Want geen zin om die open ketting en de derailleur aan slecht weer bloot te stellen.
Toch heeft mijn vrouw haar Batavus in de afgelopen decennia versleten van en naar haar werk, omdat 'ie toch lichter fietste dan de zwaardere stadsfiets.
Mijn 'sportfiets' staat al sinds de jaren negentig omgekeerd op zolder te wachten. Zonder bestemming, maar veel te goed om zomaar weg te gooien. Wat is wijs?
- Bijlagen
-
- Batavus-6.jpg (35.09 KiB) 2975 keer bekeken
-
- Batavus-5.jpg (38.5 KiB) 2975 keer bekeken
-
- Batavus-4.jpg (45.68 KiB) 2975 keer bekeken
-
- Batavus-3.jpg (31.91 KiB) 2975 keer bekeken
-
- Batavus-2.jpg (42.93 KiB) 2975 keer bekeken
-
- Batavus-1.jpg (40.39 KiB) 2975 keer bekeken
-
Re: Schuurvondst: Batavus Sprint Special uit 1979
uit elkaar voor het schoonmaken en smeren van de lagers, ombouwen naar 3 versnellingen met trommelremmen, een leuke lichtgewicht kettingbeschermer erop en gaan! 

Hallo Robin,
Alle 'Oude Fiets'-mail zat in m'n spambox - vandaar deze late reactie.
Ja, veranderen in een 'gewone' versnellingsfiets is wel een aardig idee. Daar ga ik me eens in verdiepen.
Groet, Willem
Alle 'Oude Fiets'-mail zat in m'n spambox - vandaar deze late reactie.
Ja, veranderen in een 'gewone' versnellingsfiets is wel een aardig idee. Daar ga ik me eens in verdiepen.
Groet, Willem
-
Als je hulp nodig hebt...
- fietshobbyist
Dan moet je dus al een nieuwe crank met kettingwiel hebben, een achterwiel met 3v, een kettingkast (geen scherm; dan heb je nog een open ketting), een nieuwe ketting, een kettingwiel, wellicht nieuwe spaken als je zelf een wiel wilt spaken, een versnellingskabel enzovoort en zo gaandeweg wordt het goedkoper om een fiets van Marktplaats of zo, te halen waar al zo een 3v naaf in zit en een kettingkast op zit en zo. Het is raar maar een complete fiets is relatief goedkoop in vergelijking met allerlei onderdelen kopen.
Dus of het nou zo wijs is om een bestaande fiets zo ingrijpend te verbouwen ... Ik zou willen zeggen: houd hem lekker voor mooi weer en zoek er iets bij voor slecht weer.
Edit: De inbouwbreedte van een derailleurnaaf en een vernellingsnaaf kunnen ook nog verschillen.
Dus of het nou zo wijs is om een bestaande fiets zo ingrijpend te verbouwen ... Ik zou willen zeggen: houd hem lekker voor mooi weer en zoek er iets bij voor slecht weer.
Edit: De inbouwbreedte van een derailleurnaaf en een vernellingsnaaf kunnen ook nog verschillen.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 11 sep 2021, 18.09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Als Willem mijn idee een goed idee vindt, dan is ie van harte welkom om te komen 'winkelen' en dat kost hem dan de kop echt niet 

Sorry, 't is gek, maar ik lees nu pas jullie antwoorden. Dank.
Deze keer heb ik in de spambox niets gezien, maar waarschijnlijk heb ik te laat gekeken (spam wordt na 30 dagen verwijderd).
Om allerlei redenen heb ik dit probleempje in de zomer laten rusten. De fiets rust ook nog uit in de schuur.
Een ingrijpende verbouwing van die Batavus zie ik eigenlijk niet zitten. Ik ben geen vakman. En een extra fiets heb ik niet nodig. Mijn vrouw wilde een elektrische fiets, dus dat worden er twee. Die komen er ook nog bij, waardoor die Sprint Special wel in de weg gaat staan. Zonde.
Ik zal er nog eens over nadenken.
Groet, Willem
Deze keer heb ik in de spambox niets gezien, maar waarschijnlijk heb ik te laat gekeken (spam wordt na 30 dagen verwijderd).
Om allerlei redenen heb ik dit probleempje in de zomer laten rusten. De fiets rust ook nog uit in de schuur.
Een ingrijpende verbouwing van die Batavus zie ik eigenlijk niet zitten. Ik ben geen vakman. En een extra fiets heb ik niet nodig. Mijn vrouw wilde een elektrische fiets, dus dat worden er twee. Die komen er ook nog bij, waardoor die Sprint Special wel in de weg gaat staan. Zonde.
Ik zal er nog eens over nadenken.
Groet, Willem
Waarom zou je hem ombouwen?
Gewoon even doorsmeren, poetsen en rijden. Al was het maar voor de nostalgie.
Bedenk, het is een fiets die al een groot deel van je leven meegaat, je krijgt spijt als je die naar het oud ijzer brengt.
Gewoon even doorsmeren, poetsen en rijden. Al was het maar voor de nostalgie.
Bedenk, het is een fiets die al een groot deel van je leven meegaat, je krijgt spijt als je die naar het oud ijzer brengt.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net

Mee eens: zonde om 'm weg te gooien.
Maar hij staat nu al 20 jaar op zolder ...