Oude antieke bakfiets ombouwen naar electrisch

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
louisbanens

Oude antieke bakfiets ombouwen naar electrisch

Bericht door louisbanens »

Iemand een idee (en ervaring) hoe ik deze oude bakfiets kan bouwen tot electrische bakfiets zodat ik er ook verre ritjes mee kan maken?

Graag alleen oplossingen en geen waarom vragen.

Alvast dank.

Afbeelding
de rode

Re: Oude antieke bakfiets ombouwen naar electrisch

Bericht door de rode »

Geen idee maar deze is niet oud/laat staan antiek :shock:
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Of een trekhond ...
Jannetje Nentjes-Post (1889-1984) met bakfiets en trekhond.jpg
Enfield

Bericht door Enfield »

Niet evident. Je zult hoe dan ook een deel van het origineel moeten opofferen. Er bestaan ombouwkits voor gewone fietsen (zowel naafmotoren als middenmotoren (die onder het bracket worden geplaatst). Een dergelijke middenmotor kan een optie zijn, maar dan zal je een goede metaalbewerker moeten vinden om de trapas aan te passen, niet eenvoudig. Een naafmotor in de voorwielen is uitgesloten wegens de eenzijdige ophanging en een naafmotor in het achterwiel betekent herspaken (en spaakgaten in naaf aanpassen...) en een alternatief zoeken voor je (enige) achterrem...
Mij lijkt de beste optie een moderne elektrische bakfiets te kopen...
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik ben wel voorbeelden tegengekomen van dergelijke bakfietsen die van electrische aandrijving voorzien zijn. Dat kan dus wel. Wat ik wel te horen kreeg is dat de aandrijving in het algemeen niet sterk genoeg is. Wat in principe ook logisch is, als je de aandrijving van een gewone fiets op zo'n zware bakfiets installeerd. Het geeft wel wat ondersteuning, maar je zal nog steeds een goed deel zelf moeten trappen.

P.s. Nijland heeft ook de optie voor electrische ondersteuning. Je zou eens bij Nijland kunnen informeren of ombouw mogelijk is: https://www.nijland.com/producten/klassieke-bakfiets/ Reken er wel op dat het niet goedkoop zal zijn, en je zo een paar duizend euro verder bent.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Zie hier de electrische versie: https://workcycles.com/classic-trike/

Let ook op de remmen op de voorwielen. Dat is een noodzakelijke toevoeging voor motor aangedreven bakfietsen. Dus daar moeten andere naven in.
HarryK

Bericht door HarryK »

Is het een optie om een aandrijving toe te passen zoals men deed bij de Solex? Een elektrische motor die je tegen een band weet te brengen?
Groet,
louisbanens

Haha, dat is waarschijnlijk vloeken in de kerk in deze groep. Ik zag een bakfiets ergens die met een solex motor is uitgevoerd. Er zijn ook wel electriscbe versies vsn aanwezig zag ik. Zie gboost en Revos. Alleen kan ik weinig recensies vinden.
louisbanens

Dankjewel!
Jeroen Zuiderwijk schreef: 28 mei 2021, 14.13 Zie hier de electrische versie: https://workcycles.com/classic-trike/

Let ook op de remmen op de voorwielen. Dat is een noodzakelijke toevoeging voor motor aangedreven bakfietsen. Dus daar moeten andere naven in.
louisbanens

Fijn dank!
Jeroen Zuiderwijk schreef: 28 mei 2021, 14.10 Ik ben wel voorbeelden tegengekomen van dergelijke bakfietsen die van electrische aandrijving voorzien zijn. Dat kan dus wel. Wat ik wel te horen kreeg is dat de aandrijving in het algemeen niet sterk genoeg is. Wat in principe ook logisch is, als je de aandrijving van een gewone fiets op zo'n zware bakfiets installeerd. Het geeft wel wat ondersteuning, maar je zal nog steeds een goed deel zelf moeten trappen.

P.s. Nijland heeft ook de optie voor electrische ondersteuning. Je zou eens bij Nijland kunnen informeren of ombouw mogelijk is: https://www.nijland.com/producten/klassieke-bakfiets/ Reken er wel op dat het niet goedkoop zal zijn, en je zo een paar duizend euro verder bent.
Plaats reactie