Aanpassen opening naaf tbv as

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gewoonmarky

Aanpassen opening naaf tbv as

Bericht door Gewoonmarky »

Tja, weer zo'n knutselvraag. ;)
Ik ben mog ste2eda bezig om mijn bakfiets zo mooi mogelijk te maken. Had 4 oude velgen gevonden, die mooi zouden passen. Zelfde taps toelopende naaf ald die er al op zaten. Velgen weer opgekalefaterd en op de bakfiets gezet.....tenminste links ging prima. Maar nu blijkt er rechts een andere as op te zitten. Niet taps, maar recht. Geen probleem, dacht ik, ik maak gewoon de opening aan de voorkant wat breder.

Echter dat lukt dus niet met een stappenboor. Iemand suggesties? Zie foto voor welk gat ik bedoel.
Bijlagen
20210606_195426.jpg
Hans van de Stouwe

Re: Aanpassen opening naaf tbv as

Bericht door Hans van de Stouwe »

De cup er uit tikken en in een draaibank op juiste diameter draaien. Of een iemand zoeken die dat voor je wil doen.
.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Als dat gat is van een lager cup dan kan het wel kloppen dat groter maken niet gaat met een boor.
Het is gehard. Wat je kan proberen is de cup uitslijpen met een slijpsteentje op een steel die je in een boormachine kan zetten.
Andere manier kan zijn met de powerfile .De voorkant van een powerfile kan dan roterend het gat groter krijgen.
Ik zou wel eerst meten of de conus plus kogels en de binnenmaat van de cup overeen komen.
Dat het straks na alle moeite ook kan passen op de lagers.

Zie nu de reactie van Hans: ook een hele goeie oplossing.
Gewoonmarky

Dank!!! Dus een stappenboor voor gehard staal kan dus ook niet? 5% kobalt?

Dan ga ik es proberen of ik ook de cup van de andere velg eruit kan tikken en kan uitwisselen! :)
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja die stappenboor kan je proberen maar ze zijn redelijk kostbaar en snel bot. Ik persoonlijk zou zo`n stappenboor er niet aan wagen.
Bij het uittikken van een cup opletten want voor je het weet sla je er een partje uit.
beste iets wat goed draagt erin persen/tikken.

Groeten,
Maarten
Gewoonmarky

Gelukt!!! Cups verwisseld. En idd voorzichtig eruit tikken. ;) Heb gelukkig wat ervaring met cups en lagers door het opbouwen van mtb's en daar komt het wat preciezer dan bij deze oude duurzame cups!!! :D
Moet nu wel effe op zoek naar wat kleinere kogeltjes, maar dat heeft de fietsenmaker wel.
Gewoonmarky

Poeh, het blijft knutselen. De as blijkt aan de verkeerde kant te zitten. De voorste cup draait zich dus vast als het wiel draait. Denk dat ik een gat ga boren in de ring die er voorzit en een pinnetje er doorheen druk die ook in de gaatjes van de cup vallen. De moer daarna, houdt de pin wel op zijn plek.
Daarnaast is de as ook nog es te lang. Aan de achterkant het maar effe opgevuld met een andere cup...

Niet mooi, wel functioneel.......tot op zekere hoogte. ;)
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik kan het niet volgen. De cup is toch gewoon in inslag cup, dus die kan toch niet draaien? Of bedoel je de conus? Die wordt weer geblokkeerd door een ring (weet even de naam niet) die voorkomt dat hij kan draaien, dus dat zou ook niet moeten kunnen.
Gewoonmarky

Ook lastig te volgen als ik de goede termen niet gebruik. ;)
Dan is het inderdaad de konus (dat ding waar je de kogels mee opsluit als je het wel weer vastzet). De ringen die erop gaan zouden dat idd tegen moeten houden, maar omdat de draad in de rijrichting draait, draait ie naar binnen toe. Hij draait dus van de ring af ipv er tegenaan. De as hoort dus eigenlijk niet aan die kant van de bakfiets te zitten. (ik moet ook tegen de klok in draaien om de konus vast te draaien)
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Gewoonmarky schreef: 21 jun 2021, 14.53 Ook lastig te volgen als ik de goede termen niet gebruik. ;)
Dan is het inderdaad de konus (dat ding waar je de kogels mee opsluit als je het wel weer vastzet). De ringen die erop gaan zouden dat idd tegen moeten houden, maar omdat de draad in de rijrichting draait, draait ie naar binnen toe. Hij draait dus van de ring af ipv er tegenaan. De as hoort dus eigenlijk niet aan die kant van de bakfiets te zitten. (ik moet ook tegen de klok in draaien om de konus vast te draaien)
Tot dusver ben ik nog geen verschillende draad tussen rechter en linker naven tegengekomen. Maar ik ben ook geen conussen tegengekomen die kunnen draaien als de blokkeerring erin zit. Normaal vallen zowel de nokken op de ring in de as als in de conussen.
Plaats reactie