Raleigh USA - Racing USA Competition.

Plaats reactie
BeundeHaastweewieler

Raleigh USA - Racing USA Competition.

Bericht door BeundeHaastweewieler »

zeldzaam topmodel van Raleigh toen ze nog in amerika geproduceerd werden.
64cm
in hoofdzaak nog origineel op het zadel en de voor derailleur na.
ketting en tandwielen ultrasoon gereinigd.
de fiets heeft 1 nadeel en dat is dat de zadelpen vast zit.
Bijlagen
P1130299.JPG
P1130300.JPG
P1130321.JPG
P1130325.JPG
P1130304.JPG
P1130305.JPG
P1130312.JPG
P1130317.JPG
P1130323.JPG
P1130314.JPG
P1130313.JPG
P1130299.JPG
m-gineering

Re: Raleigh USA - Racing USA Competition.

Bericht door m-gineering »

BeundeHaastweewieler schreef: 27 jun 2021, 09.44 van Raleigh toen ze nog in amerika geproduceerd werden.
'designed and engineered in the USA', maw gemaakt in Japan (dacht tenminste niet dat het Nottingham was)
/Marten
BeundeHaastweewieler

in het begin was Raleigh amerikaans voor het engels werd, is het laatste uit de periode dat ze overzee's zaten.
maarja,. op de achterderailleur zal het meeste toch wel uit japan komen.
70's en 80's waren natuurlijk toch vooral japans gedomineerd.
net als Union; frame's uit japan en onderdelen uit japan. hoe nederlands is zo'n fiets dan eigenlijk.
dus meer assembled in holland i.p.v. made in holland.
de jappen wouden er ook nog even hun plasje op doen en eisten dat de racefietsen een japans merk van de framebouwer ging voeren.
dat ging Union te ver maar zijn overeen gekomen dat er wel een verwijzing naar blijft.
vandaar de type aanduiding met japanse plaatsnamen als Sakai en Saporro en Hokkaido.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

BeundeHaastweewieler schreef: 27 jun 2021, 13.18 in het begin was Raleigh amerikaans voor het engels werd,
asteblieft.......
bv van wikipedia" 'The Raleigh Bicycle Company is a British bicycle manufacturer based in Nottingham, England and founded by Woodhead and Angois in 1885. Using Raleigh as their brand name, it is one of the oldest bicycle companies in the world. After being acquired by Frank Bowden in December 1888, it became The Raleigh Cycle Company, which was registered as a limited liability company in January 1889. By 1913, it was the largest bicycle manufacturing company in the world. From 1921 to 1935, '

Toen Raleigh conform de Engelse traditie in elkaar donderde begonnen ze met licenties: zo kreeg je Raleigh USA die eigen fietsen liet maken, en ook de Raleigh licentie voor een Nederlandse inkoopcombinatie die zelfstandig een eigen gamma onder de Raleigh naam verkocht.
/Marten
BeundeHaastweewieler

e hebt gelijk,. maar dit is wat ik mij eerder heb laten vertellen.
maar het intresseerd me ook vrij weinig.
ik heb weinig op met die engelse pleureszooi die je maar beter kwijt dan rijk kunt zijn.
voor mij alleen hollands met een vleugje italiaans.
Robin Visser

Bericht door Robin Visser »

Raleigh heeft z'n oorsprong in Nottingham. Naderhand werden er ook elders Raleighs geproduceerd. Vanaf 1982 werden er ook in de VS onder naamlicentie fietsen geproduceerd.
Robin Visser

Bericht door Robin Visser »

m-gineering schreef: 27 jun 2021, 14.07 en ook de Raleigh licentie voor een Nederlandse inkoopcombinatie die zelfstandig een eigen gamma onder de Raleigh naam verkocht.
De Nederlandse Raleighs uit de hoogtijdagen van het merk in Nederland van 1971 tot 1983 werden in Nederland geassembleerd, maar veelal wel in Nottingham geproduceerd. Er zijn ook 'Nederlandse' Raleighs bij andere Raleigh fabrieken geproduceerd en zelfs bij Gazelle in Nederland. Ik heb een stel Royales die in Handsworth werden gebouwd en had een Routier die bij Gazelle werd gebouwd. Alle onderdelen waren wel steeds hetzelfde, waarschijnlijk uit de fabriek in Nottingham. In horlogetermen was dat een manufactuur. Alles of nagenoeg alles werd in eigen huis gemaakt, de Sturmey Archer naven en Brooks zadels inbegrepen. Ik twijfel over de sleuteltjes voor de vorksloten. Degene die ze sneed, doet dat nog steeds voor de hobbyisten. Als ik het goed heb begrepen, was hij toeleverancier.
BeundeHaastweewieler

anyway,... het goede nieuws is; ik ben hem kwijt sinds een week.
Plaats reactie