Hallo Dusty, als je het merk van jouw Victory neemt en daarachter @zonnet.nl typt gaat het goedkomen
@fietser - ik vermoed (niet gehinderd door enige kennis trouwens) dat bij de fusie beide partijen voordeel hadden. Locomotief kreeg de mogelijkheid de productie op te schalen en kreeg bovendien toegang tot een groot landelijk distributienetwerk. Simplex kocht de reputatie (de 'brand') van Locomotief en de bewezen ervaring met het bouwen van moderne sportfietsen die goed verkopen. Simplex' eigen pogingen een sportfiets te bouwen en verkopen lijken, gezien de zeldzaamheid van de bewaarde exemplaren, niet erg succesvol te zijn geweest.
De invloed van Simplex op Locomotief qua onderdelen zijn (in ieder geval) de trommelremmen met de 4 klinknagels, het stangensysteem met de bijbehorende vaste nokken en de Thompson trapas. Onderdelen die voor een groot gedeelte zelf gemaakt werden door Simplex, en ik neem aan goedkoper waren dan inkoop. Ow ja, de befaamde messing boutjes met richeltje
De bekende groene Locomotief herenfietsen uit 1949 lijken wat mij betreft enorm op de Favoriet/Sport Elite/Victory/Simplex Neo Sport/Simplex Cycloide Elite. De verschillen zitten in uitvoeringen als bracket (Locomotief monteerde altijd BSA, daar kwamen Thompson en Cycloide bij), een aparte balhoofdlug met slot (Victory), al dan niet de bekende vaste bagagedrager (Favoriet vs. Sport Elite).
Gelijkenissen tussen de modellen voor- en na de fusie zijn de plattige aanhechting van de staande achtervork aan de zadelbuislug, de geprofileerde voorvork met ingesoldeerde padden, de sierkap van de voorvork, de achterpadden, bagagedrager. Geen unieke kenmerken (met uitzondering van de drager) maar bij elkaar toch heel wat. Daarbij, bij Simplex waren deze kenmerken allemaal anders.
Dat een balhoofdlug op een oude Locomotief niet dezelfde is, is te verklaren uit variatie. Ik heb de indruk dat er een redelijk grote variatie zit in de gebruikte onderdelen van oude Locomotief-en. Ik kan me voorstellen dat een kleinere producent opportunistischer om gaat met het inkopen van onderdelen. Mede omdat het niet de bulk kan inkopen zoals een grote producent dat wel kan.
Zou een leuk onderzoeksonderwerp zijn