Simplex victory koplamp.

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
JocoFoto

Re: Simplex victory koplamp.

Bericht door JocoFoto »

Bijgaand een foto van de koplamp van mijn Locomotief uit 1955. Dit is zonder twijfel het model dat op de Victory in de folder te zien is. Wellicht op een iets andere uitvoering van dat ornament bovenop na, maar zelfs dat betwijfel ik.

Of er Simplex op stond ipv Locomotief ofzo weet ik niet. De Victory en Lightweight werden standaard met verlichting geleverd, de overige Simplex-modellen werden zonder verlichting verkocht. Daarom zag ik altijd lampen van andere merken (Philips enzo). De dynamo op de fiets in de folder is een Lucifer baby 800 die ook op alle Locomotief-en werd geleverd, opnieuw gemerkt 'Locomotief'.

Goedkopere Locomotief-verlichtingssetjes werden 'Locostar' genoemd in de folders, later kwamen er ook goedkope fietsen met die naam in het assortiment.

Kortom, dit lijkt me de correcte koplamp. Misschien heb ik er nog één trouwens. Met het merkje Locomotief erop zal het niet 100% correct zijn, maar wel in de geest van de fiets. Immers deze Victory is een echt Locomotief product.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
fietser

Bericht door fietser »

Immers deze Victory is een echt Locomotief product.
Dat denk ik juist niet. Bij latere sportfietsen van Simplex zie je meestal een overeenkomst met een tegenhanger van Locomotief. Maar de Victory is uit de tijd toen de samenvoeging Simplex-Locomotief nog niet afgerond was, en er is dan b.v. ook geen Locomotief-model met zo'n stuurslot.

Voor de rest ben ik het wel eens met JocoFoto dat deze Lucifer-koplamp er mooi op zou passen. Bij de oude Simplex-sportfietsen die ik ken zit meestal geen originele koplamp meer op, als dat wel het geval is is het soms inderdaad Lucifer (gemerkt "Simplex"), TMI, Philips. Uitsluitsel kan ik niet geven, Lucifer was de duurste en past wat dat betreft het beste bij dit exclusieve model.

'
DustyThuss

Bericht door DustyThuss »

Hallo,

Die lijkt inderdaad erg veel op wat er op hoort, en zal hem dan ook zeer zeker niet misstaan.
Misschien heb ik er nog één trouwens.
Dat zou echt geweldig zijn! zou ik je een mailtje sturen?

Groeten Dusty,
Life is like riding a bicycle, to keep your balance you must keep moving.
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Tuurlijk, stuur gerust een mail. Ik heb sowieso allerlei typische (kleine) Locomotief/Simplex onderdelen op voorraad. Helaas geen pedalen.......

Overigens klopt Fietsers opmerking natuurlijk dat dit model in die zin apart is, dat hij niet ook als Locomotief verkocht werd. Of beter gezegd, omgekeerd. Locomotief Tour de France = Simplex Lightweight, Locomotief Sport Populair = Simplex Neo Sport. Wat ik echter bedoelde was dat de Victory overduidelijk door Locomotief gemaakt is, waarschijnlijk in opdracht van Simplex.
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Op mijn Simplex Populair uit 1957 zat deze koplamp. Dit was volgens mij een veel gebruikte koplamp door Simplex in de laat jaren 50. Onder het rode verklikkerlichtje zie je de naam Simplex gegraveerd.

Als iemand zo'n lamp te koop heeft, hou ik me aanbevolen want die van mij is gedeukt en roestig

Gr, Peter
Bijlagen
DSC00864.JPG
DSC00864.JPG (223.83 KiB) 7466 keer bekeken
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Zeer fraaie koplamp. Is dit oorspronkelijk ook een Lucifer?
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Geen idee, hij zat op mijn Simplex (uit 1957) toen ik de fiets kocht. En ik heb wel vaker een Simplex uit de jaren 50 gezien met deze koplamp er op. Daarom dacht ik dat dit mogelijk de standaard Simplex koplamp was in die jaren
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
fietser

Bericht door fietser »

Zeer fraaie koplamp. Is dit oorspronkelijk ook een Lucifer?
Het is een Unigro. Naar mijn mening de maker van de mooiste Nederlandse fietsverlichting, bijna meer geschikt voor de vitrinekast dan voor op een fiets, en daar belandt dit soort verlichting inmiddels ook steeds vaker ;)
Locomotief Sport Populair = Simplex Neo Sport.
Populair moet Favoriet zijn, maar dat wist je eigenlijk ook wel. ;)
Wat ik echter bedoelde was dat de Victory overduidelijk door Locomotief gemaakt is, waarschijnlijk in opdracht van Simplex.
Interessante theorie, ik heb eigenlijk nog nooit zo over nagedacht hoe de samenvoeging van de productie verlopen zal zijn. Het is wel zo dat ze in de Monnikenstraat last hadden van ruimtegebrek. Als dan nog de Simplex sportmodellen erbij moesten... Het framenummer op de achterpad is bij de Simplex-sportmodellen vanaf de Victory natuurlijk wel zoals Locomotief dat al langer deed. De balhoofdlugs en trapassen daarentegen niet. Aan wat voor kenmerken dacht je nog meer?

'
DustyThuss

Bericht door DustyThuss »

Hallo,

Wat een prachtige koplamp! maar de kans dat ik die tegen kom zal wel klein zijn..

Hans, wat is je email adres?

Groeten Dusty,
Life is like riding a bicycle, to keep your balance you must keep moving.
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Hallo Dusty, als je het merk van jouw Victory neemt en daarachter @zonnet.nl typt gaat het goedkomen :D

@fietser - ik vermoed (niet gehinderd door enige kennis trouwens) dat bij de fusie beide partijen voordeel hadden. Locomotief kreeg de mogelijkheid de productie op te schalen en kreeg bovendien toegang tot een groot landelijk distributienetwerk. Simplex kocht de reputatie (de 'brand') van Locomotief en de bewezen ervaring met het bouwen van moderne sportfietsen die goed verkopen. Simplex' eigen pogingen een sportfiets te bouwen en verkopen lijken, gezien de zeldzaamheid van de bewaarde exemplaren, niet erg succesvol te zijn geweest.

De invloed van Simplex op Locomotief qua onderdelen zijn (in ieder geval) de trommelremmen met de 4 klinknagels, het stangensysteem met de bijbehorende vaste nokken en de Thompson trapas. Onderdelen die voor een groot gedeelte zelf gemaakt werden door Simplex, en ik neem aan goedkoper waren dan inkoop. Ow ja, de befaamde messing boutjes met richeltje :-)

De bekende groene Locomotief herenfietsen uit 1949 lijken wat mij betreft enorm op de Favoriet/Sport Elite/Victory/Simplex Neo Sport/Simplex Cycloide Elite. De verschillen zitten in uitvoeringen als bracket (Locomotief monteerde altijd BSA, daar kwamen Thompson en Cycloide bij), een aparte balhoofdlug met slot (Victory), al dan niet de bekende vaste bagagedrager (Favoriet vs. Sport Elite).

Gelijkenissen tussen de modellen voor- en na de fusie zijn de plattige aanhechting van de staande achtervork aan de zadelbuislug, de geprofileerde voorvork met ingesoldeerde padden, de sierkap van de voorvork, de achterpadden, bagagedrager. Geen unieke kenmerken (met uitzondering van de drager) maar bij elkaar toch heel wat. Daarbij, bij Simplex waren deze kenmerken allemaal anders.

Dat een balhoofdlug op een oude Locomotief niet dezelfde is, is te verklaren uit variatie. Ik heb de indruk dat er een redelijk grote variatie zit in de gebruikte onderdelen van oude Locomotief-en. Ik kan me voorstellen dat een kleinere producent opportunistischer om gaat met het inkopen van onderdelen. Mede omdat het niet de bulk kan inkopen zoals een grote producent dat wel kan.

Zou een leuk onderzoeksonderwerp zijn :-)
Plaats reactie