Voor welke afstand zou je een Strida vouwfiets pakken?
Voor welke afstand zou je een Strida vouwfiets pakken?
Misschien een domme vraag voor bij de koffie: voor welke afstand zou je een Strida fiets pakken?
Door peesklachten kan ik momenteel tussen de 30 en 40km rustig fietsen. Ik hoop de afstand tot 60km uit te breiden.
Een Strida fiets met 18“ wielen heeft zeker een stijve frame. Nu pak ik een mountain fiets, waar ik rechtop kan zitten. Ervoor moet ik van thuis uit starten. Ik zou graag het fiets in mijn auto willen meenemen en dan pas fietsen.
Momenteel denk ik aan: gewoon vouwfiets met versnellingen, Tern Verge, Tern Joe of Dahon Espresso, of een Strida.
Ik fiets in het Groene Hart, en daar is het meestal plat. Ik fiets rustig.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Door peesklachten kan ik momenteel tussen de 30 en 40km rustig fietsen. Ik hoop de afstand tot 60km uit te breiden.
Een Strida fiets met 18“ wielen heeft zeker een stijve frame. Nu pak ik een mountain fiets, waar ik rechtop kan zitten. Ervoor moet ik van thuis uit starten. Ik zou graag het fiets in mijn auto willen meenemen en dan pas fietsen.
Momenteel denk ik aan: gewoon vouwfiets met versnellingen, Tern Verge, Tern Joe of Dahon Espresso, of een Strida.
Re: Voor welke afstand zou je een Strida vouwfiets pakken?
Er zijn natuurlijk heel veel vouwfietsen waarop je rustig en lekker zo'n 40 kilometer, maar ook veel verder kunt fietsen. Ik mis b.v. de Brompton in je rijtje, maar er zijn er veel meer. Het beste is om eerst eens hier en daar een fietsje te proberen, de stijfheid van het frame maar ook het vouwen (of delen/demonteren) verschilt soms nogal, dan rolt de ideale combinatie er vanzelf uit. Succes.
DCR gaat nooit verloren....
-
De Strida bestaat uit een boel onderdelen die in dure matrijzen gemaakt worden. Als de tent dan falliet gaat zijn die weer voor weing te koop en is er weer iemand anders die er heil in ziet. Dit is de reden dat de Strida net als kakkerlakken aldoor weer opduikt. De handleiding raadt lange mensen aan het zadel lager te zetten, want het ontwerp is belangrijker dan de functie als fiets. De functie van het ontwerp is namelijk 'ontwerp' en niet 'fiets'.Lutz_NL schreef: ↑14 jul 2021, 22.05 Misschien een domme vraag voor bij de koffie: voor welke afstand zou je een Strida fiets pakken?
Ik heb er een in het horrorkabinet (was gratis), en een rondje in de schuur was voldoende. Mijn advies koop een stel wandelschoenen: veiliger en sneller
/Marten
-
Proest, een Bickerton is het beste bewijs dat je je niet moet blindstaren op framestijfheid, die is daar namelijk nul. Rijdt verder prima, als je er aan gewend bent dat alles beweegt. 'Een levendige fiets' zullen we maar zeggen
/Marten
- fietshobbyist
Er zijn ook vouwbare mountain bikes en wat dat betreft dacht ik meteen aan Dahon - nog voordat ik het merk in uw bericht had opgemerkt.
Maar, het platte Groene Hart; kan er niet gewoon één of andere stadsfiets of randonneur op een fietsendrager achterop uw auto?
-
Een Strida is vooral ontworpen met de opvouwbaarheid en 'design' in gedachten en daarbij is de berijdbaarheid uit het oog verloren. Ze zijn eigenlijk alleen geschikt voor afstanden van minder dan vijf kilometer en eigenlijk zelfs dat niet.
Brompton maakt de beste vouwfiets, maar de prijs/kwaliteitsverhouding is daar naar mijn mening helemaal zoek; er zijn vouwfietsen die bijna net zo goed zijn en minder kosten, zoals Dahon, Birdy en Tern.
In de categorie 'grote-wiel' (26 inch) vouwfietsen is er nog het betrekkelijk onbekende merk Montague.
Dirk
Brompton maakt de beste vouwfiets, maar de prijs/kwaliteitsverhouding is daar naar mijn mening helemaal zoek; er zijn vouwfietsen die bijna net zo goed zijn en minder kosten, zoals Dahon, Birdy en Tern.
In de categorie 'grote-wiel' (26 inch) vouwfietsen is er nog het betrekkelijk onbekende merk Montague.
Dirk
-
Brompton is superieur als snel vouwen en compact het belangrijkst is. De afmontage is mager, en Brompton is heel erg Engels en geen fijne zakenpartner voor een fietsenmaker. Ze houden wel hun waarde. Ze worden alleen nooit schoongemaakt, dus het mannetje in de achtervork roest vaak doorBandenplakker schreef: ↑15 jul 2021, 10.33 Brompton maakt de beste vouwfiets, maar de prijs/kwaliteitsverhouding is daar naar mijn mening helemaal zoek; er zijn vouwfietsen die bijna net zo goed zijn en minder kosten, zoals Dahon, Birdy en Tern.
Als je meer wil fietsen zijn grotere wielen altijd beter. Bike friday is leuk, Moulton is ahem prijzig, en het aluminium spul (tern/dahon) wil nog wel een problemen geven bij intensief gebruik. Airnimal (24" wielen) rijdt als een trein
Een gewone racefiets waar je even de wielen uithaalt is ook niet groot, desnoods met een opsteekspatbordje.
/Marten
Als voormalig fiets/trein-forens heb ik een tiental vouwfietsen versleten.
Ik heb er nog drie, maar kan door 'n spierziekte de Montague niet meer gebruiken.
Dit is een pseudo-ATB waarvan het achterframe kan draaien om de zitbuis.
Gratis op te halen in Zuid-Limburg (gelukkig staat mijn huis op hoge grond).
Bij belangstelling mail: wielv@yahoo.nl
Groet, Wiel
Ik heb er nog drie, maar kan door 'n spierziekte de Montague niet meer gebruiken.
Dit is een pseudo-ATB waarvan het achterframe kan draaien om de zitbuis.
Gratis op te halen in Zuid-Limburg (gelukkig staat mijn huis op hoge grond).
Bij belangstelling mail: wielv@yahoo.nl
Groet, Wiel
-
Volgens de vouwfietsentest van de Fietsersbond: Strida 1 ster(retje). Niet zo best dus.
Als je in 'oude fiets' sfeer wilt blijven: in de nalatenschap van Henk Lampen zat een robuuste Batavus vouwfiets. Niet bepaald lichtgewicht, en in de trein ook niet echt handig (vouwen is hier: fiets valt letterlijk in twee delen uit elkaar).
Maar goed op te fietsen en geschikt voor terrein zonder cols.
Als je in 'oude fiets' sfeer wilt blijven: in de nalatenschap van Henk Lampen zat een robuuste Batavus vouwfiets. Niet bepaald lichtgewicht, en in de trein ook niet echt handig (vouwen is hier: fiets valt letterlijk in twee delen uit elkaar).
Maar goed op te fietsen en geschikt voor terrein zonder cols.
- Jeroen Zuiderwijk
In het verleden heb ik meerdere vouwfietsen versleten en er heel wat kilometers mee gereden. Mijn conclusie: als je er serieus mee wilt fietsen, doe het niet. Sommigen rijden heel fijn, tot er iets catastrofaal faalt en je op het wegdek ligt, wel of niet onder een auto.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/