Gezocht: doorvoerdopjes boven remgreeprubbers

Cyclissimo

Re: Gezocht: doorvoerdopjes boven remgreeprubbers

Bericht door Cyclissimo »

rowejon schreef: 13 jul 2021, 20.33 Hi Hans,
In de jaren 70 heb ik die nooit gebruikt op Weinmann remmen. Een simpel aluminium dop was gebruikelijk. Je versteller was bij de rem.
Gr
Jon
De afstelmogelijkheid op de remgreep hoort in principe bij de middenoptrekrem zoals de Weinmann Vainqueur, Mafac Racer en Universal 61. Op een gewone velgrem zit de afstelbout inderdaad gewoon op de remhoef en is het dus niet nodig er ook een op de remgreep te hebben. Maar bij optrekremmen kan dat niet.

Je ziet deze remgrepen met afstelmogelijkheid nog best wel eens voorbij komen. Zeker op Ebay in het buitenland. Als het je puur om de esthetiek te doen is kan je ook voor een setje Universal remgrepen gaan. Die zijn niet zeldzaam en hebben bijna altijd de afsteller op de greep.
De afsteldopjes heb ik ook weleens los te koop gezien. Ik meen gewoon bij internetbikes...
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Wat betreft de esthetiek: ik heb nog goede oude Weinmann remgreeprubbers liggen die ik graag wil gebruiken. De fiets zelf is van 1970 en nog origineel, nieuwe remgreeprubbers zijn dan nogal misplaatst. Deze zijn mooi, maar blijft dus die grote opening, die ik misschien voor lief moet nemen.

Groetm
Hans
Bijlagen
B88A96BE-BBA6-4F7D-BC1A-0FC737A098AB.jpeg
m-gineering

Bericht door m-gineering »

hansvdw schreef: 15 jul 2021, 10.30 Wat betreft de esthetiek: ik heb nog goede oude Weinmann remgreeprubbers liggen die ik graag wil gebruiken. De fiets zelf is van 1970 en nog origineel, nieuwe remgreeprubbers zijn dan nogal misplaatst. Deze zijn mooi, maar blijft dus die grote opening, die ik misschien voor lief moet nemen.

Groetm
Hans
Je rubbers horen zo te zien niet bij de grepen.
Je hebt weinmann grepen met een 8mm gat, waar een ferrule in past
en je hebt weinmann grepen met een opgeklonken tuit met uitwendig schroefdraad, waar de plastic stelbussen overheen draaien. De tuit is vrij lang en komt boven het rubber uit
/Marten
jaccow

Bericht door jaccow »

Mocht je moderne varianten zoeken dan maakt Dia-Compe voor hun GC202 remgrepen.

En maakt Rustines geen moderne replicas van die rubbers?
Tevens spanners
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Bedankt voor je suggestie jaccow en Marten voor de toelichting. Het laatste was de druppel. Ik heb er nieuwe, wel passende rubbers opgezet, van Cane Creek. En nu maar opbouwen.

Groeten,
Hans
Bijlagen
C8F00F6C-00C2-4D89-91C2-DF1CE6FD533B.jpeg
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Fraaie Gazelle Champion Mondial uit de beginperiode van deze serie. benieuwd naar het framenummer c.q. leeftijd.... Geniet....
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Ha Marco,

Het is deze, waar al eerder een foto van verscheen op het forum. Inmiddels helemaal uit elkaar en klaar voor de wederopbouw.

Serienummer 2560736, 2e helft 1970 dus.

Groeten,
Hans
Bijlagen
F1F02D2F-616C-4E7A-A8DE-10FB7D0D1D22.jpeg
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Enorm geploeter trouwens, zo’n sterk verwaarloosde fiets weer uitstraling te geven, maar de moeite waard. Hier de pedalen. Links de herstelde, die draait weer als een zonnetje, de rechtse moet nog worden aangepakt. Alleen het riempje is vernieuwd. Wel Afa, maar op de originele, die niet meer te redden was, stond Afa nog tussen dubbele aanhalingstekens.
Bijlagen
4F286328-5360-44D6-AF17-12E5838FB0DB.jpeg
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Ja, veel werk vaak om een fiets weerr wat toonbaar(der) te makne. Maar wel veel voldoending toch ook... :D
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Plaats reactie