Sturmey archer steelite

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Icebootje

Sturmey archer steelite

Bericht door Icebootje »

Hallo,
Ik had een vraagje over het remsysteem van mijn fiets, dit is het sturmey archer steelite remsysteem.
Ik was bezig met het onderhoud aan mijn fiets, deze is zo’n 25 jaar en ik heb hem van mijn oma gekregen.
Nu heb ik gelezen dat in sommige trommelremmen van sturmey archer asbest verwerkt zit, is dit ook het geval bij het steelite systeem?
Alvast bedankt,
Ice.
m-gineering

Re: Sturmey archer steelite

Bericht door m-gineering »

Icebootje schreef: 17 jul 2021, 18.32 Hallo,
Ik had een vraagje over het remsysteem van mijn fiets, dit is het sturmey archer steelite remsysteem.
Ik was bezig met het onderhoud aan mijn fiets, deze is zo’n 25 jaar en ik heb hem van mijn oma gekregen.
Nu heb ik gelezen dat in sommige trommelremmen van sturmey archer asbest verwerkt zit, is dit ook het geval bij het steelite systeem?
Alvast bedankt,
Ice.
volgens rijwielnet:
Bij oude naven met trommelrem is in de remvoering kankerverwekkend asbest verwerkt. Neem dus geschikte voorzorgsmaatregelen of blijf er anders helemaal van af. Sturmey-Archer heeft tot 1987 asbest gebruikt, op de naafhuls is het bouwjaar met twee cijfers ingeslagen.
/Marten
Icebootje

Bericht door Icebootje »

Hallo m-gineering,
Ik heb even gekeken, maar helaas staat er geen datum op mijn naafhuls, is er misschien een andere manier om deze te vinden?
Alvast bedankt.
m-gineering

Icebootje schreef: 17 jul 2021, 22.24 Hallo m-gineering,
Ik heb even gekeken, maar helaas staat er geen datum op mijn naafhuls, is er misschien een andere manier om deze te vinden?
Alvast bedankt.
http://www.sturmey-archerheritage.com/i ... ail&id=155

va 87 dus
/Marten
BeundeHaastweewieler

Bericht door BeundeHaastweewieler »

m-gineering schreef: 17 jul 2021, 18.39
Alvast bedankt,
Ice.
volgens rijwielnet:
Bij oude naven met trommelrem is in de remvoering kankerverwekkend asbest verwerkt. Neem dus geschikte voorzorgsmaatregelen of blijf er anders helemaal van af. Sturmey-Archer heeft tot 1987 asbest gebruikt, op de naafhuls is het bouwjaar met twee cijfers ingeslagen.

dat is zwaar overdreven,. daar wordt veel te paniekerig over gedaan.
Gewoon buiten opschuren, bij voorkeur met wat wind van opzij.
Komt er echt niet 1 vezeltje in je neus.
wel goed je handen wassen na afloop.
m-gineering

BeundeHaastweewieler schreef: 18 jul 2021, 09.36
m-gineering schreef: 17 jul 2021, 18.39
Alvast bedankt,
Ice.
volgens rijwielnet:

dat is zwaar overdreven,. daar wordt veel te paniekerig over gedaan.
Gewoon buiten opschuren, bij voorkeur met wat wind van opzij.
Komt er echt niet 1 vezeltje in je neus.
wel goed je handen wassen na afloop.
Spuitbus remmenreiniger en alles goed nat maken en dan overleef je het wel, het is een fiets en geen rem van een vrachtwagen met een paar kilo voering

Ik citeer graag mijn timmerman: 'we deden altijd de deuren dicht als we asbest zaagden.... want het stoof zo' ;)
/Marten
BeundeHaastweewieler

Bericht door BeundeHaastweewieler »

kijk,. automonteurs bliezen vroeger de remtrommels uit met lucht en als ze de koppeling gingen vervangen de ruimte daarvan schoon.
Dat was wel andere koek, met stofwolken en een hele werkplaats die vergeven was.
Die monteurs die dat 30-40 jaar lang hebben gedaan, elke dag weer, die komen wel een keer aan de beurt ja.
maar een paar fietsblokjes buiten met een zijwindje om de paar jaar hou je echt niks aan over.
mensen die in hun tienerjaren 1x een sigaretje hebben geprobeerd gaan daar later echt niet aan dood.
iemand die 3 pakjes sigaretten per dag z,n hele leven rookt wel.
Plaats reactie