Onderdelen gezocht voor een Fongers Grand Sport 1960

Plaats reactie
jwfabrie

Onderdelen gezocht voor een Fongers Grand Sport 1960

Bericht door jwfabrie »

Hallo allemaal!

Sinds afgelopen weekend ben ik de trotse bezitter van een Fongers Grand Sport herenfiets uit 1960! Bij inspectie bleek dat ik in feite niet veel meer dan een net frame heb gekocht met heel veel niet originele onderdelen. Daar ik deze fiets graag zo veel mogelijk in ere wil herstellen ben ik op zoek naar behoorlijk wat onderdelen.

Wat zoek ik zoal?
-Fongers Voorvork in de maat 28 x 1 5/8 met aparte oogjes voor de spatbordbevestiging.
-Fongers Spatborden in de maat 28 x 1 5/8
-Fongers onderste balhoofdcup zoals gebruikt in periode eind jaren 50 tot mid jaren 60.
-Een zijstandaard voor bevestigen op de liggende achtervork, bevestigd met één bout (dit type komt weinig voor)
-Union trappers zoals geleverd op dit type (met de gebogen trapvlakken)
-Lepper Duraluminium achterwiel in de maat 28 x 1 5/8 x 1 3/8. Bij voorkeur met terugtrapremnaaf maar iets anders kan ook

De makkelijkste optie zou wellicht zijn om een (slechte) Grand Sport heren- of damesfiets als donor te gebruiken, staat van het frame is dan verder niet belangrijk.

Er zat een Nordlicht dynamo op de kromme, niet originele voorvork gemonteerd, mijn sterke vermoeden is dat deze wel origineel is. Het Spanning achterlicht wat op het niet originele achterspatbord zat verkeert in zeer goede staat. Iemand enig idee wat voor koplamp hierop thuis hoort?

Verder heb ik een redelijke crankset waarvan het tandwiel scheef staat, iemand tips of ervaring met dit richten? ik wil het niet verpesten. Verder heeft het stuur ook een keer een flinke tik gehad en staat dit ook scheef, ook hiervoor zijn tips welkom; het is me wel duidelijk dat het een hele "zware" kwaliteit is; even rechtbuigen is er niet bij.

Dit wordt een project waarvoor ik geduld zal moeten hebben. Haast heeft het niet, en uiteindelijk hoeft ie ook niet 100% origineel te worden, maar ik wil 'm wel zo veel mogelijk in de geest van de tijd daar waar mogelijk met originele delen terug opbouwen. Alle tips, kennis, hulp, ervaring en onderdelen zijn welkom!

Dank alvast. Grt, Willem
Bijlagen
tempImageggD6yW.gif
tempImageO0mqjA.gif
tempImageOjaZou.gif
rowejon

Re: Onderdelen gezocht voor een Fongers Grand Sport 1960

Bericht door rowejon »

Hi,
Welkom. Ik heb een 1966 Fongers Majestic herenfiets dat was gratis hier op de Forum, het kost mij alleen de reiskosten om het op te halen. De achterwiel koplamp en trappers zijn niet origineel en ik heb de juiste model Spanninga achterlicht gemonteerd maar zonder PFG belettering. Wel een frame voor 28 x 1 5/8 wielen. Hij mag weg. Ik woon in Zwolle.
Gr
Jon
jwfabrie

Bericht door jwfabrie »

Dag Jon,

Dank voor je reactie! Ik denk dat de fiets qua onderdelen niet echt aansluit op wat ik zoek. Misschien dat de voorvork en spatborden nog wat zouden kunnen zijn, maar dan moet ik een foto zien. Zijn de spatborden rond of hoekig? Heeft de voorvork een apart oogje voor spatbordbevestiging?

Vrgrt,
Willem
rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
2 fotos van Jos Rietveld
file:///Users/jonrowe/Desktop/Fongers%20Grand%20Sport%20Heren%201961%20%7C%20jos.rietveld%20%7C%20Flickr.webarchive
https://i1.wp.com/fongers.net/wp-conten ... partij.jpg
Gr
Jon
rowejon

Bericht door rowejon »

rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
Fotos van Majestic
20210901_131325.jpg
20210901_131214.jpg
20210901_131118.jpg
20210901_131041.jpg
20210901_131020.jpg
Gr
Jon
jwfabrie

Bericht door jwfabrie »

Hi Jon,

Dank voor de moeite! dat ziet er goed uit! Ik neem de fiets graag van je over. Even kijken op wat voor termijn we iets af kunnen spreken. Ik wilde je een PB sturen, maar dat gaat niet. Hoe kan ik je het beste contacten?

Vrgrt,

Willem
rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
Ik heb een PB verstuurd.
Gr
Jon
jwfabrie

Bericht door jwfabrie »

Update:

Het framenummer van deze fiets is P5299, zit een beetje in de buurt van een andere Grand Sport waar hier op het forum over is gesproken: P6410. In ieder geval hetzelfde bouwjaar.

Op basis van de foto's van die andere Grand Sport kan ik concluderen dat de spatborden in dit geval toch ook origineel zijn, zie bijgevoegde foto. Interessant daarbij is dus dat op deze fiets blijkbaar grijze spatborden hebben gezeten. Het zal een mooi klusje worden om die zwarte verflaag eraf te krijgen zonder de onderliggende laag onherstelbaar te beschadigen. Iemand nog tips? Ik zit te denken aan het gebruiken van een hele lichte laag afbijt en deze zsm er af te vegen, dit heeft in het verleden goed resultaat gegeven.

Het project krijgt langzaam verder vorm!
Bijlagen
tempImageq8xFDa.gif
tempImagefLhftl.gif
tempImageIvvZkM.gif
rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
Als je kijk naar de fotos van de Grand Sport van Jos Rietveld zal je zien dat de spatbord profiel is hetzelfde als van mijn Majestic. Dit profiel is veel voorkomende op Fongers fietsen van de jaren 50 & 60, maar het is jouw keuze.
Gr
Jon
Plaats reactie