Hallo,
Kan iemand mij misschien ook helpen?
Ik ben voor de restauratie van mijn transportfiets op zoek naar een trapas cup.
De rechter cup is nog goed maar de linker cup is erg ingesleten.
Hier zaten ook iets kleinere kogels in dan aan de rechterkant.
De conussen hebben ook putjes ( zie foto’s) maar dat zal wel moeilijker worden om die te vinden zo schat ik.
Trapas cup 45mm voor Transportfiets gezocht.
- StalenRos51
Trapas cup 45mm voor Transportfiets gezocht.
Laatst gewijzigd door StalenRos51 op 25 sep 2021, 12.17, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg, StalenRos51
Re: Trapas cup 45mm voor Transport fiets gezocht.
Zo te zien kunnen de konen nog wel even mee maar als je ze glad wilt hebben zou je ze op de as in een draaibank kunnen zetten om ze te polijsten.
Dat zou ik doen omdat er zóveel verschillende trapassen met nog meer verschillende schroefdraden zijn dat het altijd een ding is om passende te vinden.
Zo'n pot moet nog wel aan te komen zijn. Zelf zal ik morgen even in mijn voorraad duiken maar ik beloof niets.
De kogels die er in horen zijn maatje 5/16" Die zou ik ook meteen vernieuwen.
De manier om te controleren of de kogels de juiste maat hebben is om te kijken of de konen niet in of juist buiten de potten 'vallen'.
Dat zou ik doen omdat er zóveel verschillende trapassen met nog meer verschillende schroefdraden zijn dat het altijd een ding is om passende te vinden.
Zo'n pot moet nog wel aan te komen zijn. Zelf zal ik morgen even in mijn voorraad duiken maar ik beloof niets.

De kogels die er in horen zijn maatje 5/16" Die zou ik ook meteen vernieuwen.
De manier om te controleren of de kogels de juiste maat hebben is om te kijken of de konen niet in of juist buiten de potten 'vallen'.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- StalenRos51
@fotomaan,
Dank je dat je even voor mij gaat zoeken ik wacht af.
Ik ga de oude kogels voor nieuwe 5/16" (8mm) vervangen. Deze zaten ook aan de rechter kant.
Aan de linkerkant zaten 7.5mm kogels. De conus zat hier dus iid ook wat naar binnen en dat is niet goed.
Helaas beschik ik niet over een draaibank om de conussen te polijsten dat gaat dus niet lukken.
Dank je dat je even voor mij gaat zoeken ik wacht af.
Ik ga de oude kogels voor nieuwe 5/16" (8mm) vervangen. Deze zaten ook aan de rechter kant.
Aan de linkerkant zaten 7.5mm kogels. De conus zat hier dus iid ook wat naar binnen en dat is niet goed.
Helaas beschik ik niet over een draaibank om de conussen te polijsten dat gaat dus niet lukken.
Mvg, StalenRos51
Er liggen bij mij geen losse cups meer in het laatje. Niet van de juiste maat in’t ieder geval.
Als je contact opneemt met Toon
Mensinck dan kan hij je wel helpen.
http://www.nostalgie-oirschot.nl/
Als je contact opneemt met Toon
Mensinck dan kan hij je wel helpen.
http://www.nostalgie-oirschot.nl/
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- Jeroen Zuiderwijk
Ik zie wel dat het erop lijkt dat het een 45,2mm cup maat is. Je hebt 45,0mm (meest gebruikelijk) en 45,4mm (o.a. Gazelle, Maxwell). Let wel dat dat belangrijk is bij een klempassing. Als het trapashuis 45,2mm is, dan zal een 45,0mm cup er niet in klemmen.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- StalenRos51
Re: Trapas cup 45mm voor Transportfiets gezocht.
@fotomaan,
Helaas, bedankt dat je voor mij heb gekeken.
@Jeroen Zuiderwijk,
lastig te meten in de bracket. lijkt mij gewoon een 45,0 zodat de cups van gemiddeld 45,1... 45,2... er net klem inpassen.
Bestaat er dan ook nog een bracketmaat van 45,2?
Helaas, bedankt dat je voor mij heb gekeken.
@Jeroen Zuiderwijk,
lastig te meten in de bracket. lijkt mij gewoon een 45,0 zodat de cups van gemiddeld 45,1... 45,2... er net klem inpassen.
Bestaat er dan ook nog een bracketmaat van 45,2?
Mvg, StalenRos51