S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 85
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door Jorisoudefiets »

Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
m-gineering
Berichten: 1463
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door m-gineering »

Jorisoudefiets schreef: 6 jan 2022, 09.58 Hier is hoge flens proza :
https://velo-orange.blogspot.com/2007/ ... s.html?m=1
Of meer terzake:
http://www.blackbirdsf.org/maxicar/
/Marten
Cyclissimo
Berichten: 597
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door Cyclissimo »

Leuk dat er toch veel mensen een Franse fiets hebben :) Ik heb er ook een aantal, maar bijna allen racefietsen. Maar toch ook leuk om even te delen :D Een Matigot (fabr. Tendil) racefiets van rond 1937...
Bijlagen
Matigot.JPG
theodorus
Berichten: 406
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door theodorus »

Dan nog maar een Frans raspaardje.
Delangle. Parijs.
met nog wat werk
Bijlagen
IMG_9663.JPG
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door rowejon »

Hi,
Ook Franse maar van een andere tijdperk
Grijpskerk.jpg
Foto van afgelopen zomer tijdens de Grijpskerk tocht
Gr
Jon
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 726
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door non-fixie »

Bandenplakker schreef: 6 jan 2022, 09.39 Wat is eigenlijk het voordeel van hoge flenzen?
Er zijn vast wel een paar ingenieurs op dit forum die je de technische voordelen kunnen uitleggen, aan de hand van een paar indrukwekkende cremonadiagrammen, maar ik vind ze gewoon mooi. :D

Daar komt bij dat - toeval of niet - mijn mooist lopende wielen vrijwel allemaal met Normandy en Maxi-Car hoogflensnaven zijn uitgerust.
m-gineering
Berichten: 1463
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 6 jan 2022, 20.52
Bandenplakker schreef: 6 jan 2022, 09.39 Wat is eigenlijk het voordeel van hoge flenzen?
Er zijn vast wel een paar ingenieurs op dit forum die je de technische voordelen kunnen uitleggen, aan de hand van een paar indrukwekkende cremonadiagrammen, maar ik vind ze gewoon mooi. :D
Dan zijn we uitgepraat, een beter argument komt er toch niet ;)
/Marten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 726
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door non-fixie »

theodorus schreef: 6 jan 2022, 16.42 Dan nog maar een Frans raspaardje.
Delangle. Parijs.
met nog wat werk
Prachtig! Dat is een hele vroege Super Champion, die had ik nog niet eerder gezien.

Wat zijn je plannen ermee?
theodorus
Berichten: 406
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door theodorus »

Dat is een moeilijk verhaal.
De fiets is origineel ,maar de lak en dus ook de transfers is zo slecht
Het bladert er gewoon van af als je het alleen maar aanraakt.
Dus zolang ik niet weet hoe ik dat kan conserveren blijf ik er af. ​de lagers kunnen wel wat nieuw vet gebruiken denk ik.
Maar voor de rest geen versleten onderdelen zelfs de houten velgen zijn nagenoeg recht.
Ik heb er inmiddels wel een paar tubes 33mm op leggen .die heb ik bij Dugast laten maken, In het zwart zonder reclame er op.
​De standaard tubes die je in de winkel kan kopen zijn veel te smal voor deze velgen en meestal schreeuwende reclame er op.
Voor de rest is hij al mooi zoals hij is.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 726
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door non-fixie »

theodorus schreef: 7 jan 2022, 11.14 Dat is een moeilijk verhaal.
De fiets is origineel ,maar de lak en dus ook de transfers is zo slecht
Het bladert er gewoon van af als je het alleen maar aanraakt.
Dus zolang ik niet weet hoe ik dat kan conserveren blijf ik er af. ​de lagers kunnen wel wat nieuw vet gebruiken denk ik.
Maar voor de rest geen versleten onderdelen zelfs de houten velgen zijn nagenoeg recht.
Ik heb er inmiddels wel een paar tubes 33mm op leggen .die heb ik bij Dugast laten maken, In het zwart zonder reclame er op.
​De standaard tubes die je in de winkel kan kopen zijn veel te smal voor deze velgen en meestal schreeuwende reclame er op.
Voor de rest is hij al mooi zoals hij is.
Dat herken ik wel. Ik heb al tien jaar een Rochet - over Franse charme gesproken :) - staan waar ik eigenlijk niet aan durf te komen. De lak gaat nog wel, maar als ik hem ga schoonmaken dan blijft er geen transfer over, ben ik bang.

Mocht iemand een oplossing hebben, dan neem ik daar graag kennis van.
Bijlagen
039d.jpg
035d.jpg
Plaats reactie