'What you focus on expands', en dat geldt zeker voor de lijst met bekende Fongers rijwielen. Inmiddels telt het aantal (bij mij) bekende Fongers rijwielen van 1910 of daarvoor namelijk maar liefst 33(!) rijwielen. En dan zitten er zelfs nog een paar in de verificatie pijplijn...
Voordat ik de lijst opstelde heb ik met collega verzamelaars wel eens van gedachten gewisseld over hoeveel Fongers rijwielen van voor 1910 er nog zouden zijn. Met een stuk of 10 hield het toen wel op. Een ander adagium; 'Zoekt en gij zult vinden' heb ik dan ook hoog in het vaandel staan inmiddels.
Het zoeken doe ik overigens echt niet alleen dus dank aan eenieder voor alle tips en leads die mij via verschillende kanalen bereiken. Op naar de 100 pre-1910 Fongers rijwielen!
De laatste toevoeging aan de pre-1910 lijst is deze BDG 55 uit 1903 die door Jos inmiddels ook is nagezocht in de Groninger Archieven.
De fiets zou, zoals de doorgehaalde naam suggereert, in eerste instantie naar Mevr. Woldering in Veendam gaan maar kwam uiteindelijk toch bij Mevr./Mej. Sietsma(?) terecht die aan de Stephensonstraat 36 in Den Haag woonde.
Fongers BDG 55 1903 - 12793
Fongers BDG 55 1903 - 12793
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Fongers BDG 55 1903 - 12793
Wat een mooi fietsje ! Al is ze ook wel met haar tijd meegegaan, jaren 30 achterlichtje jaren 50 shifter wielen stuur en remmen ergens daartussen in,maar ook al 85 jaar onderweg met een illegaal donker achterspatbord. Met dat stuur lijkt het me dat die eind jaren dertig terug is geweest naar de fabriek maar ik ben geen kenner natuurlijk. Naar aanleiding van een eerdere discussie over geometrie van fongers fietsen met en zonder doorlopende voorspatborden, denk je dat ook de voorvork vervangen is bij een revisie ?
Groet, Rein
Groet, Rein