Dag iederen, een fijne Pasen!
Op deze vrije dag een gekeken naar wat voor fiets ik laatst heb ik opgehaald in Oegstgeest om de hoek.
Echt een oud frame zo te zien. Het gaat om een fiets afkomstig van Java uit Yogyakarta, volgens de mevrouw die hem aan mij gaf gaat het om de volgende fiets op de oude foto:
Het kettingwiel is duidelijk geen oude Williams, ten minste dat is mijn inschatting. De lampenhaak lijkt op foners maar is ronder in het open verticale deel. Het framenummer is KJ5898.
Het meest fascinerend vind ik de transfer met yogyakarta 1938 wat op de onderstaande foto staat.
Wie o wie weet er meer?
Welk merk, welk jaar?
Re: Welk merk, welk jaar?
zeker niet hetzelfde frame als van de foto ; de ronding van de bovenste framebuis is heel anders
Re: Welk merk, welk jaar?
Wie kan er iets zeggen over het merk? Of de stikker waar jogyakarta 1938 op staat? Is er iemand die contact heeft met onze Indonesische hobbygenoten die het zou kunnen weten?
-
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Welk merk, welk jaar?
Interessant zoekplaatje. Er is zo op het eerste gezicht niet veel origineels meer aan de fiets (buiten het frame, zadelpen, cranks en voorvork en zelfs dat is niet zeker).
De balhoofdmoer komt van een Gazelle, dus of de lamphaak nog origineel is moet je ook maar afwachten. De bovenste lagerschaal ziet er wel origineel uit.
Het opvallendste aan het frame is wat mij betreft de knik in de gebogen buis en de bovenste balhoofdlug met 'geintegreerd' lager. Dat wijst wel naar een flink oude fiets. Eventueel zou hij ook Engels kunnen zijn.
Misschien dat de trapas nog wat meer informatie prijsgeeft als je hem demonteert...
De balhoofdmoer komt van een Gazelle, dus of de lamphaak nog origineel is moet je ook maar afwachten. De bovenste lagerschaal ziet er wel origineel uit.
Het opvallendste aan het frame is wat mij betreft de knik in de gebogen buis en de bovenste balhoofdlug met 'geintegreerd' lager. Dat wijst wel naar een flink oude fiets. Eventueel zou hij ook Engels kunnen zijn.
Misschien dat de trapas nog wat meer informatie prijsgeeft als je hem demonteert...
Re: Welk merk, welk jaar?
je zou dat van die Yogjakarta transfer eens aan Fahmi kunnen vragen.
Of beter: zet je vraag (in het Engels) op de Facebook groep van de club, daar kijken ook veel Indonesiers naar.
Of beter: zet je vraag (in het Engels) op de Facebook groep van de club, daar kijken ook veel Indonesiers naar.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Welk merk, welk jaar?
Het frame zou van een Gazelle van voor (ik meen) 1927 kunnen zijn. Dat jaartal moet je checken (Gazelle special?) en ook of het framenummer in de reeks past. Maar die hadden destijds zo'n recht stuk bovenaan de ronde buis. Zie link.
en ook hier: https://oudefiets.nl/fietsfotos/gazelle-7k-1924/
en ook hier: https://oudefiets.nl/fietsfotos/gazelle-7k-1924/
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Welk merk, welk jaar?
Met de hulp van Maarten B heb ik contact gelegd met een voor Maarten bekende verzamelaar uit Indonesië.
Hij wist mij meteen uit te leggen dat de transfer uit Yakarta een "plombir" of een "tax mark" of in het nederlands een soort van belastingvignet is.
Dankbaar ben ik voor zijn uitleg:
According to my analysis, the transfer mark "yogyakarta-1938" is a tax mark (plombir in Indonesian) in Dutch: plombe,
Tributes or taxes are often used by the government as a source of financial income. The Portuguese, Dutch, British colonial governments all imposed taxes on the residents of the archipelago they occupied. There are two kinds of taxes applied to vehicles, namely motorized vehicle taxes and non-motorized vehicle taxes. Motor vehicle tax covers motorized vehicles, such as cars, motorcycles, and trains. While the non-motorized vehicle tax is intended for traditional vehicles such as bicycles, and buffalo or horse carts.
Plombir was started around the 1930s, especially in the Central Java region (including Yogyakarta), was used until the 1980s, the amount of the Plombir tax varied, with the tax price determined by the local government at that time.
Attached are some plombir that I can convey
Oké dat is dus een erg gaaf en verbeeldend stukje historie! Ik heb volgens mij nog niet eerder gelezen over deze koloniale belastingtransfers en volgens mij ook niet in "Over de loden last van het koperen fietsplaatje" van Ferdinand H.M. Grapperhaus welk boek ik twee of drie jaar terug nog gelezen heb. Op Google kan ik er ook zo snel nog niets over vinden. Vanavond ga ik het boek van Grapperhaus er nog eens op naslaan.
Is er iemand van jullie bekend met deze Indonesische belastingtransfers?
Hij wist mij meteen uit te leggen dat de transfer uit Yakarta een "plombir" of een "tax mark" of in het nederlands een soort van belastingvignet is.
Dankbaar ben ik voor zijn uitleg:
According to my analysis, the transfer mark "yogyakarta-1938" is a tax mark (plombir in Indonesian) in Dutch: plombe,
Tributes or taxes are often used by the government as a source of financial income. The Portuguese, Dutch, British colonial governments all imposed taxes on the residents of the archipelago they occupied. There are two kinds of taxes applied to vehicles, namely motorized vehicle taxes and non-motorized vehicle taxes. Motor vehicle tax covers motorized vehicles, such as cars, motorcycles, and trains. While the non-motorized vehicle tax is intended for traditional vehicles such as bicycles, and buffalo or horse carts.
Plombir was started around the 1930s, especially in the Central Java region (including Yogyakarta), was used until the 1980s, the amount of the Plombir tax varied, with the tax price determined by the local government at that time.
Attached are some plombir that I can convey
Oké dat is dus een erg gaaf en verbeeldend stukje historie! Ik heb volgens mij nog niet eerder gelezen over deze koloniale belastingtransfers en volgens mij ook niet in "Over de loden last van het koperen fietsplaatje" van Ferdinand H.M. Grapperhaus welk boek ik twee of drie jaar terug nog gelezen heb. Op Google kan ik er ook zo snel nog niets over vinden. Vanavond ga ik het boek van Grapperhaus er nog eens op naslaan.
Is er iemand van jullie bekend met deze Indonesische belastingtransfers?