non-fixie schreef: ↑2 jun 2022, 00.45
"Niemandsland" is in ieder geval wel een goede omschrijving van het marktsegment waar deze fietsen nu in zitten.
Afhankelijk van hoe je er naar kijkt is het vlees noch vis of een geslaagd compromis.
Dat zou ik niet zeggen. Randonneurs vormen een groep binnen het toerfiets segment, net als travelbikes bijvoorbeeld. Sportieve toerfietsen met een stalen frame, derailleur (dus geen riem!) en racestuur. En uiteraard zoals voor alle toerfietsen typerend: bagagedrager(s). Dit is in ieder geval de definitie die ik er al heel wat jaartjes op na houd
m-gineering schreef: ↑30 mei 2022, 17.41Gazelle en Raleigh vielen in die tijd beide onder Tube Investmenst (TI) en Gazelle bouwde ook wel Raleighs. De Gazelle Sprinter kwam je dus ook met andere stickers tegen . Kan niet zien of dit er een is, maar het komt in de buurt
Die link tussen Raleigh en Gazelle had ik ook al gelegd inderdaad. Maar of de Rialto en de Sprinter in feite één en dezelfde fiets zijn durf ik niet te beweren. Maar de overeenkomsten zijn er zeker
Trouwens, had de Sprinter geen 531 frame?
Zette Raleigh zijn fietsen tijdens de TI periode niet gewoon in Amsterdam in elkaar.
Alleen Raleigh’s voor de Amerikaanse markt (lichte 531 frames) werden bij Gazelle gemaakt toch ? Of zit er nu naast.
m-gineering schreef: ↑30 mei 2022, 17.41Gazelle en Raleigh vielen in die tijd beide onder Tube Investmenst (TI) en Gazelle bouwde ook wel Raleighs. De Gazelle Sprinter kwam je dus ook met andere stickers tegen . Kan niet zien of dit er een is, maar het komt in de buurt
Die link tussen Raleigh en Gazelle had ik ook al gelegd inderdaad. Maar of de Rialto en de Sprinter in feite één en dezelfde fiets zijn durf ik niet te beweren. Maar de overeenkomsten zijn er zeker
Trouwens, had de Sprinter geen 531 frame?
Zette Raleigh zijn fietsen tijdens de TI periode niet gewoon in Amsterdam in elkaar.
Alleen Raleigh’s voor de Amerikaanse markt (lichte 531 frames) werden bij Gazelle gemaakt toch ? Of zit er nu naast.
Heel lastig om daar meer over te weten te komen. Zo was de Rialto er ook in twee uitvoeringen (qua bestickering), stond ie wel in de Franse maar niet in de Engelse catalogi, en werd ie in Frankrijk met 700C wielen geleverd (normaal 27"). Het kleine beetje info dat op het web is terug te vinden roept eigenlijk alleen maar meer vragen op
RaleighRider schreef: ↑2 jun 2022, 09.39
Heel mooi! Waar heb je die bidonhouders gekocht als ik vragen mag?
Dank je!
Deze bidonhouders zijn van Zéfal, en gewoon nieuw verkrijgbaar. Ik heb ze zelf tot nu toe steeds bij SJS Cycles in Engeland besteld, maar ze zijn nu ook in Nederland goedkoop te vinden. O.a. nu in de aanbieding bij Fietsonline.nl voor €14 / stuk, zag ik.
En Olivier monteert ze ook, dus je hebt eigenlijk geen keus.
RaleighRider schreef: ↑2 jun 2022, 09.39
Heel mooi! Waar heb je die bidonhouders gekocht als ik vragen mag?
Dank je!
Deze bidonhouders zijn van Zéfal, en gewoon nieuw verkrijgbaar. Ik heb ze zelf tot nu toe steeds bij SJS Cycles in Engeland besteld, maar ze zijn nu ook in Nederland goedkoop te vinden. O.a. nu in de aanbieding bij Fietsonline.nl voor €14 / stuk, zag ik.
En Olivier monteert ze ook, dus je hebt eigenlijk geen keus.
Trouwens, je zou aan het framenummer moeten kunnen zien waar het frame is gebouwd. De eerste letter geeft dat aan:
D = Ierland
E = Enid (VS)
G = Gazelle
H = Handsworth
M = Maleisië
N = Nottingham
R = Canada
W = Worksop (de voormalige Carlton-fabriek tot 1981, daarna Nottingham)
SB = Ilkeston (Special Bicycle Development Unit, in 1986 verhuisd naar Nottingham)