Hallo,
Graag had ik het bouwjaar van deze fiets geweten.
Het gaat hier om een fiets van het merk Rudge whitworth.
Is dus een engelse fiets.
Vermoed dat hij ooit overschilderd is geweest daar onder de zwarte lak groen zit.
Weet ondertussen ook dat Rudge overgenomen is door Raleigh.
Het framenummer is A M 6 8 1 9 7.
In de naaf staan ook de nummers 47 en 12.
Jammer genoeg is ook het balhoofdplaatje verdwenen.
Mocht iemand een balhoofdplaatje hebben van Rudge,
heb interesse
rudge whitworth
rudge whitworth
- Bijlagen
-
- P1060899.JPG (423.03 KiB) 7280 keer bekeken
Re: rudge whitworth
Hallo Dimitri,
Het klopt dat Rudge Whitworth overgenomen is door Raleigh. Dat was in 1943. Het framenummer van je fiets is een nummer uit de serie waarmee Raleigh kort voor de oorlog was begonnen. Die bestond uit twee letters plus vijf cijfers. Die met beginletter A liep van circa 1938 tot 1950.
Een exacte datering van die serie heb ik niet kunnen vinden maar vergeleken met een aantal fietsen waarvan het bouwjaar bekend is zou een AM nummer van rond 1947-48 zijn. Dat klopt helemaal met het jaartal op de naaf. Het nummer 12 is de maand waarin de naaf is gefabriceerd.
Sjoerd
Het klopt dat Rudge Whitworth overgenomen is door Raleigh. Dat was in 1943. Het framenummer van je fiets is een nummer uit de serie waarmee Raleigh kort voor de oorlog was begonnen. Die bestond uit twee letters plus vijf cijfers. Die met beginletter A liep van circa 1938 tot 1950.
Een exacte datering van die serie heb ik niet kunnen vinden maar vergeleken met een aantal fietsen waarvan het bouwjaar bekend is zou een AM nummer van rond 1947-48 zijn. Dat klopt helemaal met het jaartal op de naaf. Het nummer 12 is de maand waarin de naaf is gefabriceerd.
Sjoerd
Beste Dimitri en Eysfan,
Misschien wel even leuk om te vermelden dat Raleigh de kenmerkende vorkconstructies van Rudge en Humber ook na de overname gehandhaafd heeft. Van Nederlandse fusies of overnames ken ik dit niet, daar hielden juist alle merkspecifieke kenmerken na overname snel op. Een uitzondering is misschien ten dele de PFG-combi, voor wat betreft de typische Phoenix en Fongers spatborden.
Na de overneme van Simplex door Locomotief zie je dat de Simplex fietsen erg op Locomotief gaan lijken, zie bijv. de bagagedrager van de Simplex Lightweight.
Groeten, Y.
Misschien wel even leuk om te vermelden dat Raleigh de kenmerkende vorkconstructies van Rudge en Humber ook na de overname gehandhaafd heeft. Van Nederlandse fusies of overnames ken ik dit niet, daar hielden juist alle merkspecifieke kenmerken na overname snel op. Een uitzondering is misschien ten dele de PFG-combi, voor wat betreft de typische Phoenix en Fongers spatborden.
Na de overneme van Simplex door Locomotief zie je dat de Simplex fietsen erg op Locomotief gaan lijken, zie bijv. de bagagedrager van de Simplex Lightweight.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
hai dimitri leuk dat je op mijn advies hier om info gaat vragen ook ben ik nieuwsgierig naar je andere fietsen ik hoop dat je dit een intressant forum vindt nu nog even afwachten tot er een balhoofdplaatje komt bovendrijven dat zou leuk voor je zijn veel succes groetjes regina
Hallo Dimitri
Ik kan je helpen aan een balhoofdplaatje,neem aub contact op.
Vrgr Henk
Ik kan je helpen aan een balhoofdplaatje,neem aub contact op.
Vrgr Henk
- Bijlagen
-
- spiegel balhoofdplaatje 005.jpg (98 KiB) 7197 keer bekeken
hai dimitri is het al gelukt met het plaatje grt regina