Restaureren of recyclen
Restaureren of recyclen
In oldtimerland brommers/fietsen lijkt restaureren tegenwoordig uit den boze.
Maar wat te doen met incomplete en in slechte staat zijde projecten die eigenlijk nog te leuk zijn voor het oud ijzer?
Persoonlijk koop ik graag van dit soort projecten. Om me creatief op te botvieren.
Krijg op dit soort leuke fietsen die hier uit voortkomen vaak leuke reacties maar ook veel het is niet origineel meer!
Van de ene kant trek ik me daar niet zo veel van aan. Omdat ik weet wat voor schroot het was voor ik begon en ik deze fiets toch maar weer van het oud ijzer gered heb. Van de andere kant denk ik dit best een leuke discussie is voor dit forum?
Een paar geleden kocht ik van Peter Bakker een Locomotief kruisframe in niet al te beste staat. Deze naar eigen smaak toch weer zwart een nieuw leven gegeven als een heel leuk fietsje voor mijn vrouw.
Tijdens fietstochtjes kreeg ik het op mijn dak alle aandacht naar mijn blauwe Motobecane porteur uitging. Dus meer opviel.
Met andere woorden kun je voor mij ook een opvallender exemplaar maken en dan gelijk een paar versnellingen en handremmen. Maar wel weer een Locomotief kruisframe. Dus een nieuw project om me op te botvieren.
De verkoper op MP. Kwam met allerlei ideeën om de de gescheurde gedeukte originele velg waar het chrome in lapjes vanaf kwam te herstellen. De fiets was ooit bruin af fabriek maar veranderd in een andere tint genaamd roest.
Niet redden in originele staat als je het mij vraagt. En van een Locomotief kruisframe uit 1952 is ook weer niet heel bijzonder.
En nog genoeg mooi bewaarde exemplaren van over.
Dus een nieuw project. En helaas voor de verkoper is de velg toch richting oud ijzer vertrokken. En de andere goede naar een vriend dus gered!
Een Locomotief kruisframe staat op 26” wielen. Ik hou van goed gevulde spatborden. Zou 28 x 1 3/8 passen? Met een beetje werk wel. Een luchtiger ketting scherm en dan nog een kleurtje.
Recycling hate it or love it denk ik?
Wordt vervolgd.
Groeten Martijn
Groeten Martijn
Maar wat te doen met incomplete en in slechte staat zijde projecten die eigenlijk nog te leuk zijn voor het oud ijzer?
Persoonlijk koop ik graag van dit soort projecten. Om me creatief op te botvieren.
Krijg op dit soort leuke fietsen die hier uit voortkomen vaak leuke reacties maar ook veel het is niet origineel meer!
Van de ene kant trek ik me daar niet zo veel van aan. Omdat ik weet wat voor schroot het was voor ik begon en ik deze fiets toch maar weer van het oud ijzer gered heb. Van de andere kant denk ik dit best een leuke discussie is voor dit forum?
Een paar geleden kocht ik van Peter Bakker een Locomotief kruisframe in niet al te beste staat. Deze naar eigen smaak toch weer zwart een nieuw leven gegeven als een heel leuk fietsje voor mijn vrouw.
Tijdens fietstochtjes kreeg ik het op mijn dak alle aandacht naar mijn blauwe Motobecane porteur uitging. Dus meer opviel.
Met andere woorden kun je voor mij ook een opvallender exemplaar maken en dan gelijk een paar versnellingen en handremmen. Maar wel weer een Locomotief kruisframe. Dus een nieuw project om me op te botvieren.
De verkoper op MP. Kwam met allerlei ideeën om de de gescheurde gedeukte originele velg waar het chrome in lapjes vanaf kwam te herstellen. De fiets was ooit bruin af fabriek maar veranderd in een andere tint genaamd roest.
Niet redden in originele staat als je het mij vraagt. En van een Locomotief kruisframe uit 1952 is ook weer niet heel bijzonder.
En nog genoeg mooi bewaarde exemplaren van over.
Dus een nieuw project. En helaas voor de verkoper is de velg toch richting oud ijzer vertrokken. En de andere goede naar een vriend dus gered!
Een Locomotief kruisframe staat op 26” wielen. Ik hou van goed gevulde spatborden. Zou 28 x 1 3/8 passen? Met een beetje werk wel. Een luchtiger ketting scherm en dan nog een kleurtje.
Recycling hate it or love it denk ik?
Wordt vervolgd.
Groeten Martijn
Groeten Martijn
-
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Restaureren of recyclen
Klopt een originele fiets is tien keer mooier maar een recycle fiets (en je kan er van alles mee ook een naafmotor inspaken kan!) is tien keer leuker dan de Hoogovens!
Freek
Freek
- austral man
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12
Re: Restaureren of recyclen
Voor mezelf geldt:Alle ingrepen die omkeerbaar zijn,zijn toegestaan.
Hans
Hans
- marco verbaant
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Restaureren of recyclen
Mooi uitgangsstandpunt. En helemaal eens. Elke geredde oude staelen fiets is er een.austral man schreef: ↑15 mar 2023, 11.15 Voor mezelf geldt:Alle ingrepen die omkeerbaar zijn,zijn toegestaan.
Hans

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Re: Restaureren of recyclen
Dat sowieso, maar er zwerft ook heel veel spul rond dat in de basis wel goed is, maar in originele staat niet zo interessant of waardevol. In dat geval vind ik het gerechtvaardigd om er zaag, vijl en soldeerbrander op los te laten en er wat leuks van te maken.austral man schreef: ↑15 mar 2023, 11.15 Voor mezelf geldt:Alle ingrepen die omkeerbaar zijn,zijn toegestaan.
Hans
Dit was ooit een Union Sapporo-frame dat ik kocht voor €5. Op een Sapporo zat ik niet te wachten, maar het frame is van een mooie Japanse kwaliteit en heeft een geometrie waar ik wel wat in zag. Namelijk dit:

-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Restaureren of recyclen
staelen*) fietsen red je niet, die ruim je preventief.
=fake retro concept in de markt gezet door makelaars, projectontwikkelaars en andere culturele leeghoofden
/Marten
Re: Restaureren of recyclen
Dat bedoel ik. Een basis frame van €5,- lekker creatief je gang gaan en dan zo’n mooie fiets op de wereld zetten!
Dat volgens mij dubbel plezier van zo’n fiets.
Dat volgens mij dubbel plezier van zo’n fiets.
- fietshobbyist
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Re: Restaureren of recyclen
De achtergrond op de foto maakt de fiets ook wat mooier. 't Is duidelijk niet in Nije Luesen ...
Waar is het eigenlijk, Japan
Waar is het eigenlijk, Japan

-
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Restaureren of recyclen
Ik denk dat het altijd afhangt van de fiets in kwestie of het de moeite is tot restauratie over te gaan, renovatie, of een soort van herbestemming/transformatie (ik blijf even in de gebouwtermen, omdat dat toevallig mijn vakgebied is

Al moet ik zeggen dat ik dit kruisframe wel een beetje op de grens vind, aangezien het een vrij vroeg exemplaar is en dergelijke spatborden behoorlijk zeldzaam zijn. Ik kan me iig voorstellen dat er meerdere mensen blij van zouden kunnen worden. Maar misschien ben ik gewoon een te groot Locomotief liefhebber

Re: Restaureren of recyclen
Deze fiets was al door een liefhebber gered van het oud ijzer. Na ik denk een leven als studenten,stap,stations fiets.
Met een leven buiten achter de rug.
Die staan dan bij liefhebbers als zonde. Maar niet in het rijtje pronkstukken en gaan ook niet mee op een fietstochtje.
Denk dat er zo nog heel wat in hoekjes van schuren staan.
Mijn Locomotief krijgt een nieuw leven in een nieuwe opvallende kleur. Met respect voor het merk Locomotief.
Die toch wel heel veel mooie fietsen hebben gemaakt. Bijna een beetje on Nederlands met hun fijn gebouwde frames.
Zie hieronder hoe mooi dit uit de verf komt in een nieuwe jas honing geel. De fijne verbindingen zijn opeens zo mooi zichtbaar.
Dat bagage dragertje van die dunne buis. Hiervan gaan mijn handen jeuken! Kom maar op met dat voorjaar. Maar eerst even dit fietsje afmaken.
Met een leven buiten achter de rug.
Die staan dan bij liefhebbers als zonde. Maar niet in het rijtje pronkstukken en gaan ook niet mee op een fietstochtje.
Denk dat er zo nog heel wat in hoekjes van schuren staan.
Mijn Locomotief krijgt een nieuw leven in een nieuwe opvallende kleur. Met respect voor het merk Locomotief.
Die toch wel heel veel mooie fietsen hebben gemaakt. Bijna een beetje on Nederlands met hun fijn gebouwde frames.
Zie hieronder hoe mooi dit uit de verf komt in een nieuwe jas honing geel. De fijne verbindingen zijn opeens zo mooi zichtbaar.
Dat bagage dragertje van die dunne buis. Hiervan gaan mijn handen jeuken! Kom maar op met dat voorjaar. Maar eerst even dit fietsje afmaken.