wvdaan schreef: ↑25 apr 2023, 11.49
hoe krijg je het voorwiel uit die vork?
Er waren vroeger ook voorvorkuiteinden die niet de uitsparing hadden aan de onderkant, maar eindigden met een rond gat in de vork.
Het antwoord op de vraag lijkt me: (worstelen) met een vork uitzetter.
wvdaan schreef: ↑25 apr 2023, 11.49
hoe krijg je het voorwiel uit die vork?
Er waren vroeger ook voorvorkuiteinden die niet de uitsparing hadden aan de onderkant, maar eindigden met een rond gat in de vork.
Het antwoord op de vraag lijkt me: (worstelen) met een vork uitzetter.
Of slechts aan één kant open, de andere kant een rond gat...
De "Bowden cable" is niet naar Benjamin genoemd, zoals ik dacht, maar vermoedleijk naar "Sir Frank Bowden, founder and owner of the Raleigh Bicycle Company" : https://en.wikipedia.org/wiki/Bowden_cable
Ja, Ik ga ook eens kijken. Niet al te ver weg Den Bosch.
De bowden kabel komt dus niet van Frank-Raleigh- Bowden maar van Ernest Monnington Bowden.
De eerste Bowden remmen stammen uit 1898-1899.
Ben vanmiddag even wezen kijken in het Design museum in Den Bosch.
Maar vond de Fongers van Jos toch mooier.
De Bowden was in eerste instantie leuk bedacht. Zie de historie die M-ginering vond.
Maar deze plastic uitvoering was ooit rood en nu roze en breekt waarschijnlijk in stukjes als hij omvalt.
Zag er toch een goedkoop uit. Ook al was dat destijds niet het geval.
Dat voorwiel kan er overigens redelijk makkelijk uit. Onderhuids zit een stalen vork. Zie foto.
Overigens een leuke gratis toegankelijke tentoonstelling.